2623
Sök

Projekt Fiesta XR2 Turbo | Status: Bilen byggs körbar, pga tappat intresse

This is me
334 Inlägg
19 augusti 2007
Trådstartare
Äntligen kanske det kan bli lite fart på projektet nu. Har hittat ett RS grenrör o förhoppningsvis ett insug med. Var nyss ute i garaget för att se att allt får plats med k-jetronic systemet. Det blir lite tajt men ser ut att fungera.

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
16 september 2007
Har läst igenom hela tråden nu å tro ja tappar hackan cool

Hur grymt projekt som helst
Kommer att följas, lycka till

2 021 Inlägg
16 september 2007
läst igenom allt o tycker de ser häftigt ut, lycka till:D

This is me
334 Inlägg
16 september 2007
Trådstartare
Nu står jag o överväger vad som är bäst.

Har ju mina planer att montera in ett k-jetronic sprut men en mindre turbo på min CVH 1,6L motor "Ej byggd för turbo" så tanken är att ladda runt ca 0,5bar då det inte behövs öka kompen. Hur många hästkrafter kan detta ge? är det värt o hålla på och strula med att ta bort vid besiktning osv?

Varianten 2 är ju då att fixa en planad och portad topp med någon kentkam, ställbart kamdrev kanske och sedan min weberförgasare som säkert ger 5-10hk bara den.

Vilket ger bäst resultat och vilket ska jag satsa på? Varianten 2 behöver jag ju inte göra något för att få den genom besiktningen. Men visst vore det kul med pysljud under huvven.

Vad tror garaget folket?

Trägnagare
185 Inlägg
16 september 2007
Riktigt fräck kommer den bilen bli alltså big_smile Jobba på wink

All show and no go!

174 Inlägg
18 september 2007
glöm K-Jetronic`en, de är ju uråldrrigt, typ som monojetronic big_smile  satsa på lh-jetronic om du skall bygga eller så tycker jag du kan pyssla tryckförgasare med turbo smile mycket effektivare och piggare i alla fall .. lycka till

LADA Turbo-Vaz:en Turbo ryssen

Illustratör
826 Inlägg
18 september 2007
Nice bygge.. Det här vill man se fullföljas..

Tänker...

This is me
334 Inlägg
22 september 2007
Trådstartare
makarof skrev:
glöm K-Jetronic`en, de är ju uråldrrigt, typ som monojetronic big_smile  satsa på lh-jetronic om du skall bygga eller så tycker jag du kan pyssla tryckförgasare med turbo smile mycket effektivare och piggare i alla fall .. lycka till

Har vart inne på förgasare men tror det blir k-jetronic eller KE.
Vilka förgasare skulle man kunna tänka sig använda av annars?

Projeketet går lite trögt just nu då jag har fullt upp med alla andra bilar.. måste rensa gården lite. Idag har jag spacklat o lackat delarna till mondeon så man kan få ut den på annons snart.

En bild på delarna, blev riktigt nöjd för att avra en garage lack av mig själv med en slö kompressor.
http://www.geting.se/image.php/62719-Bild003.jpg

This is me
334 Inlägg
21 november 2007
Trådstartare
Fick mitt grenrör för ca 2 v sen men det har bara legat tills nu då jag fick ett ryck o kolla hur det passade.
Det blev så himla bra, får fortfarande plats med en smalare kylare framtill. Finns även gott om plats till höger för soppapump m.m.

Ursäkta bilkvaliten men bättre bilder tas i helgen som jag lägger upp.
Vad tycker ni då? big_smile
http://www.geting.se/image.php/72170-Bild064.jpg
http://www.geting.se/image.php/72171-Bild068.jpg
http://www.geting.se/image.php/72172-Bild069.jpg

Ang sprut till bilen så blir det EFI system har jag bestämt mig för, då detta går att bygga om osv. Blir att ta ur motorn igen o bygga på ett annat block för att göra det lätaste av saken. Bilde runder hela projektet kommer. Start nu i vinter.
Senast redigerat av Dakiz (21 november 2007)

Lumpare
141 Inlägg
21 november 2007
Detta kommer att bli ascoolt!
Upp med filmer sen när motorn är monterad och är redo för provstart! big_smile

This is me
334 Inlägg
12 januari 2008
Trådstartare
Ändrade planer pga tappat intresse.

Kommer nu bygga ihop motorn för uppstart utan turbon. Har för lite tid o pengar för projektet, Kanske blir något nytt sen.

Tanken är att få bilen körbar och sedan sälja.

Motorn kommer se ut
* XR3i block, nyrenoverad (nya kolvringar,vevlager,ramlager,honade cylindrar)
* Nytt topplock med XR3i kam samt lyftare och fjädrar
* Weber förgasare
* XR3i växellåda med ny koppling + tryckplatta
* Ny vattepump + oljepump
* Ny kamrem + rullar
Bilen för övrigt nyservad, säkert glömt något men kommer uppdateras till bilen är körbar.

Frågor är välkommna

1 Inlägg
5 mars 2008
Har du rst-grenröret kvar och vill bli av med? // Hegge

Sök