3392
Sök

Hjälp med ljudbygge i volvo 240

74 Inlägg
23 februari 2007
Trådstartare
Jag ska bygga om framsystemet i 240:in tänkte jag.

Idag har jag 4" jbl gto 427 monterat i orginalhålen i kombination med inget filter och kopplade direkt på huvudenheten = låter skitilla!

Därför ska jag göra nya lådor nere i dörrarna där "kartfacket" sitter och sätta in nya 5.25 eller 6.5 tummare.

I hatthyllan har jag 6*9:or och dubbla 10:or med basrör upp genom hatthyllan, så ljudet därifrån är helt ok.

Ska jag köra vidare på mina 4" i de nya lådorna och koppla in ett slutsteg samt passivt filter?
Eller ska jag köpa nya större högtalare med separat diskant för att få lite mer bas och sätta diskanten i instrumentbrädan?
För om jag sätter 4" som är koaxialer där nere känns det som diskanten kommer försvinna en hel del.
Kan jag kanske köpa 6.5" + diskanter och ett passande filter samt sätta 4":arna någonstans? Finns det filer för denna lösning?

Många frågor och lite rörigt kanske.. Tacksam för svar!

Letar delar till min volvo 244 turbo, hör av er om ni har nåt

3 Inlägg
24 februari 2007
jag skulle ha köpt ett 5,25 eller 6,5 kitt med separat diskant, och inte använt den gamla 4 tummaren. vill minnas att 5,25 rymms rätt problemfritt nere i dörren på 240 6,5 rymms kanske åxå med lite större modifiering. bygg en stabil skiva i plyvod eller liknande där facket suttit, ock sätt diskanten högre upp på dörren eller instrumäntbråda/stolpe,,,,

Sök