3817
Sök

Sänka bilen

175 Inlägg
28 februari 2007
Trådstartare
Tänkte kanske sänka min Mazda 626 -94 så jag hade en tanka att bara kapa fjädrarna lite? Är detta möjligt eller måste man köpa sänknings satts till bilen?

Aldrig mer en japanare!

Like it German
378 Inlägg
28 februari 2007
sänknings sats behövs inte lr de kan beror på vilen bil. men jag har sänkt volvo bilar tex. 740 då har jag spänt ihop fjädrarna å sen kapa 1 varv inte 2 för du tar det i har jag en kompis som testa.

Hur många skruvar fick du över?....

Like it German
378 Inlägg
28 februari 2007
ursäkta min stavning men hoppas de går å läsa ändå:P

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
28 februari 2007
går br aå kapa på dom flesta bilar.. men dock olika mycket, jag har bara kapat ett varv fram på min, för att det skulle se bättre ut! angående 740 går det att kapa 2 varv, har ja gjort på en polares.. det funkar, om d e orginal fjädrar iofs å dom e okapade sen tidigare.. så du måste nog inte köpa sänksats, prova med ett varv först, å var nog med att det blir exkat ett varv, inte mer lr mindre..

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

Like it German
378 Inlägg
28 februari 2007
sen bror de juh på vad man har för strl på hjulen också^^

med lem
1 925 Inlägg
28 februari 2007
kimmy89 skrev:
sänknings sats behövs inte lr de kan beror på vilen bil. men jag har sänkt volvo bilar tex. 740 då har jag spänt ihop fjädrarna å sen kapa 1 varv inte 2 för du tar det i har jag en kompis som testa.

min gamla var sänkt 3,5 varv fram o 3 varv bak ! inga som helst problem

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

Rörkrökare
575 Inlägg
28 februari 2007
de är fan de dumaste man kan göra är de och kapa har man inte råd med nya fjädrar så ska man inte sänka!

Lever för ljud!
Kolla--->http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=30406&p=1

Like it German
378 Inlägg
1 mars 2007
vf inte har aldrig vart med om några problem med kapade fjädrar?:S

82 Inlägg
1 mars 2007
funkar utmärkt att kapa.. fast på 740 är det lika bra att ta bort dom hela fram för då blir dom lagom låga smile stumt som fan men det är ju det som är grejen..

draminbil.nu
1 382 Inlägg
1 mars 2007
Att kapa fjädrar funkar för att få ett bättre utseende.. MEN det gör också att du får sämre väghållning!

AT Däck
501 Inlägg
1 mars 2007
det kan gå redigt illa om man kapar fjädrarna

R Däck och gatdäck Till Sveriges Lägsta Priser
AT Däck
www.atdack.se

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
1 mars 2007
Gör ordentligt från början och köp en sänkningssats, annars är dina dämpare tvärslut inom en snar framtid

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
1 mars 2007
min fick inte sämre väghållning när jag kapade.. känndes bara bättre! e faktiskt nöjd..  men vågar inte kapa mer än ett varv, känns som att det går bort för mycket då

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

281 Inlägg
1 mars 2007
Väghållningen kanske känns bättre men det blir den definitivt inte... Tänk på att om du kapar och sen kör av vägen så kommer det med stor säkerhet bli ett jävla liv med försäkringsbolaget. Kolla om du inte hittar begagnade sänkfjädrar nånstans, annars är ju nya en mycket bra investering.

Lycka till

Mvh Jonas

23 Inlägg
6 mars 2007
Glöm det. Köp sänkningsats. Finns billiga på www.danmobility.se elle com. Har tästat själv. Det är ganska bra kvalitet på deras grejer.

stay real

111 Inlägg
12 mars 2007
ursäkta mej men ja lånar tråden lite big_smile om man köper ett par sänkfjädrar till 740, behöver man köpa sportstötdämpare oxå för att väghållningen ska bli bättre? :S

// David Jonsson

Meister
6 763 Inlägg
12 mars 2007
Du bör köpa dämpare åxo. De gammla dämparna är längre och får då jobba på annat sätt än de ska. Men du får bättre väghållning av enbart fjädrar men de är ju bättre med dämpare åxo

125 Inlägg
12 mars 2007
ludde__mannen skrev:
Att kapa fjädrar funkar för att få ett bättre utseende.. MEN det gör också att du får sämre väghållning!

Kapade fjädrar e till för utsendet.. INTE väghållningen!!.. har en kompis som höll på att STUTTSA av vägen men sin 740 en gång!!

MVH /// Grundberg

1 827 Inlägg
13 mars 2007
Det är lika illa för dämparna att köra med sänkfjädrar som kapade orginalfjädrar. Att väghållningen skulle bli bättre är också en myt, det känns kanske bättre eftersom den är stötigare, men vid aktiv körning är en lika svajjig som tidigare.

Jag har sagt det innan och jag säger det igen. Coilovers är vägen att gå...

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Allvetande uppfinnare
377 Inlägg
13 mars 2007
simeboy skrev:
de är fan de dumaste man kan göra är de och kapa har man inte råd med nya fjädrar så ska man inte sänka!

och vilka erfarenheter grundar du det påståendet på? sålänge fjädrarna passar bra i säten efter kapning så funkar det prima. ett par kapskivkor kostar betydligt mindre än en sänkningsats för den som kanske inte har råd..
Senast redigerat av JeyKay (13 mars 2007)

Arbete är en mycket viktig sak, därför ser vi till att spara lite till morgondagen.
http://www.youtube.com/watch?v=li4Yfmkurl0 lyssna, egenproducerad låt..

Sök