2535
Sök

kopplingscylinder volvo??

197 Inlägg
28 februari 2007
Trådstartare
kopplingen på min 940turbo tar as långt ner å den ligger på å driver lite endå när den är helt nertrampad inte så att bilen rör sig framåt utan det e "bara" as svårt att få i växlarna!

så nu till min fråga finns det olika längd på kopplingscylindrana?
hadde m46 på innan å det va samma där fast den slirade på överväxeln så jag satte på en m47 å sprillans ny koppling idag...

Vart jag mig i världen vänder skall jag göra svarta ränder...

429 Inlägg
28 februari 2007
Det finns inte olika slavcylindrar till kopplingen. Har du monterat den rätt för det finns två spår där låsringen kan sätta sig den ska sitta längts in.
Annars så får du testa att lufta kopplingen kolla bara som du ha bromsvätska i behållaren får inte ligga under min sträcket får du kan den suga in luft i systemet till kopplingen.

197 Inlägg
28 februari 2007
Trådstartare
kontrollerat det redan å luftat men ingen förbättring....

1 004 Inlägg
28 februari 2007
huvudcylindern kan ju vara kass.....

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

197 Inlägg
28 februari 2007
Trådstartare
262turbo skrev:
huvudcylindern kan ju vara kass.....

mm  har också haft tankarna i den banan...bilen det gäller har ägts av samma ägare som du köpte 262an av hehe

1 004 Inlägg
28 februari 2007
där ser man....

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

1 Inlägg
2 mars 2007
prova lufta... brukar hjälpa

601 Inlägg
6 april 2010
Min svärfar har exakt samma problem med sin 940 ltt -96. Släpper man kopplingen ett A4"s tjocklek från golvet så tuggar den iväg. Den har varit in på volvo och de har bytt koppling, tryckplatta samt kolla vätskenivån och luftat men får inte bukt på problemet. De bara kliar sig i huvudet. Någon som vet något?

948 Inlägg
6 april 2010
en liten fråga är slavcylindern alltså själva "pinnen" lika långa till bägge växellådorna?
Senast redigerat av TobbeTT (6 april 2010)

-utan 940
1 728 Inlägg
6 april 2010
Kopplingsgaffeln kan ha böjt sig eller spruckit vid kulan, men det brukar den inte göra med std-tryckplatta.
Sen kan slangen utvidga sig men det brukar heller inte ske med std-grejer.
Du har alltså samma problem som brukar inträffa när man sätter i en hårdare tryckplatta, själv har jag bytt ut rören med en slangstump mot ett bromsrör hela vägen samt renoverat båda kopplingscylindrarna så det funkar skitbra. smile

601 Inlägg
6 april 2010
Tack för svar, jag får väl övertala honom till att jag får ta den till jobbet och göra en undersökning! tongue

Sök