3975
Sök

vart hittar man ett optima batteri till bra pris?

Svetsare
16 Inlägg
1 mars 2007
Trådstartare
vart hittar man ett optima batteri till bra pris? och är ett optima batteri så bra som alla säger?

Evolution
1 627 Inlägg
1 mars 2007
satsa på tudors maxxima istället liknande batteri fast billigare   påstås vara bättre med   Säljs på blandannat meca
Senast redigerat av Karlzzon The One (1 mars 2007)

Fäll ner pungen och landa

Reparatör
630 Inlägg
1 mars 2007
Guffen skrev:
vart hittar man ett optima batteri till bra pris? och är ett optima batteri så bra som alla säger?

pma mig ska du få ett kanonpris på optima .

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
1 mars 2007
Karlzzon The One skrev:
satsa på tudors maxxima istället liknande batteri fast billigare   påstås vara bättre med   Säljs på blandannat meca

Jo jag har hört samma sak dessutom är det mer AH på dom har jag för mig.

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire

Svetsare
16 Inlägg
1 mars 2007
Trådstartare
Oke! kanske skulle kolla upp lite tudor batteri också.. men vilket är det längst livslängd på då?

21 761 Inlägg
1 mars 2007
Tudor/Exide Maxxima har 50 Ah kapacitet på båda modellerna, Optima YT 4.2(det vanligaste stereobatteriet)har 55Ah kapacitet. Optima RT 4.2 har 50 Ah.

Jag tror inte att Maxxima är bättre än Optima, men det har jag inget bevis för. Jag snackade med en kunnig på Tudor i fjol och han ville inte rekommendera att man drar ur Maxxima DC till 100%(ner till 10,5V), då kan det få svårigheter att ta emot laddning igen.

Hur det stämmer med verkligheten vet jag inte, dock så är det en hel del som använder Maxxima DC till bilstereo med gott resultat.

Ser man i broschyren till Maxxima DC så står det att de tål 750 urladdningar ner till 50% av sin kapacitet, men det står inget om hur många 100% urladdningar det klarar. Optima YT(alla storlekar)ska kunna klara upp till 350 urladdningar ner till 100% står det i specarna.

Hur det stämmer vet jag inte heller, men de har iaf angivit att deras batteri ska klara av sådana saker.

Maxxima är billigare än Optima normalt sett, det stämmer så vitt jag vet.

12 086 Inlägg
2 mars 2007
Tudor Maxxima måste va ett bra batteri kolla bara namnet ^^

Lixom Optima klarar 350 100% urladdningar? Är de aktuellt? tongue

21 761 Inlägg
2 mars 2007
JapMax skrev:
Tudor Maxxima måste va ett bra batteri kolla bara namnet ^^

Lixom Optima klarar 350 100% urladdningar? Är de aktuellt? tongue

Maxxima är definitivt inget dåligt batteri, som jag skrev så används det av flera när det handlar om bilstereo. Främst Maxxima DC då, eftersom det är ett djupcyklingsbatteri.

Att Optima YT klarar ca 350 st 100% urladdningar ner till 10,5V står i deras spec om man kikar på deras hemsida.

1 503 Inlägg
3 mars 2007
Jag vann ett sprillans nytt Optima 75 Ah på tradera för 2000kr! (ink. frakt!)
Senast redigerat av Oboy6 (3 mars 2007)

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

6 851 Inlägg
3 mars 2007
Oboy6 skrev:
Jag vann ett sprillans nytt Optima 75 Ah på tradera för 2000kr! (ink. frakt!)

Vad va det för Optima på 75Ah?

Överladdad!
530 Inlägg
3 mars 2007
Tycker optima är väldigt bra.. nu har jag bara ett optima yt och de krämmar på fint smile men för att vara säker på att man har stöm hela tiden så ska man nog ha två smile

Scstyling.se säljer optima batterier 2500:- och de är de värt

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)

21 761 Inlägg
3 mars 2007
TT-Avant skrev:
Vad va det för Optima på 75Ah?

Optima YT S 5.5.

www.roverworld.com/batterie_optima.htm  där ser du hur detta batteri ser ut. Ser att de har skrivit fel kapacitet på det röda, ska vara 50Ah.

Om du kollar på www.optimabatteries.com så kan du hitta alla olika modeller, röd/gul/blå.
Senast redigerat av Drönirettab (3 mars 2007)

Fisketokig
2 997 Inlägg
3 mars 2007
Fan vad dyra Optimorna är nudå.

Köpte mina 2 för 3200:- inkl moms och frakt.

Egen firma så kom billigt undan.

Verkligen värt att skaffa dem.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

21 761 Inlägg
3 mars 2007
Pegga_405 skrev:
Tycker optima är väldigt bra.. nu har jag bara ett optima yt och de krämmar på fint smile men för att vara säker på att man har stöm hela tiden så ska man nog ha två smile

Visst är det bra batterier, annars skulle inte folk använda dem. Men man får inte överskatta dem, det är inget "magiskt" batteri som kan driva hur stora anläggningar som helst bara för att det heter Optima.

Optima var ju relativt ensamma om att ha så mycket pulver i så små batterier på 80-talet och åtminstone början av 90-talet, därför blev de mycket populära och användes till det mesta. Även saker som de inte var gjorda för.

Sedan har andra tillverkare kommit ikapp när det gäller tex CCA-värde, nu kan även "vanliga" batterier med samma yttermått ge uppåt 600-700A. Men då brukar de ha större kapacitet istället.

Ett Optima ger mycket kraft, men om man har mycket elprylar eller en stor anläggning så får man komma ihåg att exempelvis ett YT 4.2 bara har 55Ah i kapacitet och då räcker det inte hur länge som helst. Då får man slänga dit flera batterier.

vRsex
471 Inlägg
6 mars 2007

www.vr6.nu Forumet för Bilar med VW VR6 motor.
www.Gatbilar.se/Skee <- För info om min bil :)

Sök