3836
Sök

Hur mycket råolja är det i bensin?

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
4 mars 2007
Trådstartare
Hej har tänkt på en sak de senaste dagarna då jag pendlar till gbg varje dag och ser så sjukt mycket bilar som står i kö.
Så min fundering är hur mycket råolja det är i bensin.

Piratpartiet
339 Inlägg
4 mars 2007
har för mig att man utvinner bensin och annat (till exempel diesel) ur råolja så det borde rimligtvis va närmare 100% råolja i bensin (men inte 100% bensin i råolja).

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
4 mars 2007
Trådstartare
hm fattade inte riktigt för mina tankegångar går att råolja är ju tjockt men bensin är ju så långt ifrån tjockt det går att komma så jag tänkte att det inte vore vara jättemycket råolja i bensin

Piratpartiet
339 Inlägg
4 mars 2007
Missade nog att förklara lite tongue
Man hettar upp oljan så att den dunstar, tyngsta ämnet hamnar längst ner och leds bort till en separat tank, resten som fortfarande inte har dunstat klart leds vidare och där är det det tyngsta kvarvarande ämnet som blir kvar och leds till en annan tank och så vidare. Har för mig att man ska utvinna gaser också ur oljan.

197 Inlägg
4 mars 2007
man utvinner gasol bensin diesel motorolja asfalt etc ur råoljan

Vart jag mig i världen vänder skall jag göra svarta ränder...

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
5 mars 2007
Trådstartare
okej tack smile

43 Inlägg
6 mars 2007
För att förtydliga lite;
Råolja är en stor skithög med en herrans massa kolväten, i långa och korta molekylkedjor.
Ju längre molekyl, desto tjockare/tyngre kolväte.

Har du bränt hemma någon gång, så är det precis samma princip som destillation av råolja. Du kokar av den i ett destillationstorn, och separerar då ut alla de olika produkterna som "ligger i råoljan"
Eftersom de olika produkterna (på grund av sin tjocklek/tyngd) har olika kokpunkt kondenseras dom från gas till flytande vid olika temperaturer. Det är så du avskiljer produkterna ur destilationstornet.

Och för att döda myten att asfalt kommer från råolja:
Asfalt är grus, med enbart ca 5 viktprocent bitumen.
Bitumen är "klister" vilket är den tyngsta beståndsdelen man utvinner ur råoljan.

Piratpartiet
339 Inlägg
6 mars 2007
Se vad man lär sig, tur att nån hade koll på det här smile

Sök