den värsta och roligaste besiktningen jag gjort var med min gamle 67a ratlooker.
börjar med att alla kollar som fan på mig redan när jag står i kön. när min port rullars upp tittar bes-mannen på mig och bilen och bara skakar på huvudet.
när jag kört in i hallen så säger han tjenare. och slänger på avgasslangarna.
sedan går dåren bärsärkargång inne i bilen, han kollar varenda punkt innan han slutligen sätter sig i förarsätet för att åka fram till bromsrullarna. han lyckas att får kärringstopp 2 ggr! INNAN rullarna.
Han kliver ur bilen och tittar på fronten och sedan på rullarna, sedan säger han: jag kör inte upp den på rullarna jag kommer att sabba hela skiten!
jag är däremot övertygad om att det går. med en gubbe som lyfter i skärmarna medan jag sakta sakta sakta kryper de få cm framåt som behövs för att komma upp det går precis.
vid det här laget har hela stationen stannat upp och står och kollar.
Bromsarna kollade och klara, ner för den lilla kanten med ett gott skrap för att han sen har tagit "mod" till sig och ska köra upp på lyften. på deras fina lilla "domkraft/lyftvagn" ligger hans ficklampa. när vagnen är närmast uppkörningsänden så kommer framvagn osv snyggt precis över men ju längre fram bilen kommer ju lägre blir den så strax hör man det fina krasandet när bottenplattan krossar hans ficklampa och det blir en liten buckla i golvet.
det endå han påpekar är att lamppottorna är skrapade av däcken. trodde jag men när han kollar spindellederna så börjar han bli tveksam på glappet snart är det 3 bes-gubbar som kollar. som tur var så fungerade demokratin när 2 ville släppa och 1 inte.
ut med bilen. på min rödaknapp till spolarvätska hade jag satt en liten etikett som sa "lustgas" bara för att jäklas lite med nyfikna människor. han trodde först att jag hade det. men när jag påpekar hur han har letat igenom hela bilen och inte sett någon tub innan så börjar han tänka lite han trycker på knappen och spolarvätskan kommer han är nöjd.
han börjar köra. motorn dör, fjädern till "spjället har lossnat jag rättar till det och han ska börja köra, han gasar men bilen bara "niger" och han säger att nu har rishögen pajat. oj vad fel han har. ska man inte lossa HANDBROMSEN innan man kör undrar jag.
fort runt huset han flyger in skriver ut protokollet och jag behöver verkligen inte komma tillbaka igen men jag måste fixa ljusinställningen. och den var förjävlig
grannen som är platschef där kom på kvällen och skrattade åt historien han hade hört på jobbet.