Som sagt en riktig Avskärmning är A och O, jag körde med en BSR avskärmning, men har nu bytt till Streetpowers avskärmning som är mer som en låda, och är man rädd för filteroljan så har Apexi öppna luftfilter som är "torra" som renar bättre än traditionella K&N exempelvis. Funderar själv på att byta mitt K&N till ett Apexi, de ligger nog runt 1000:-, avskärmning runt 1000:- med frakt också.
Ska du ha ett öppet luftfilter snåla inte på kvaliten, för det renar oftast sämre än ett vanligt originalfilter, och skillnaden mellan ett 300:- och ett 1000:- filter kan vara enorm. Kan vara det som gör skillnaden som gör att något går sönder eller inte.
På ett traditionellt öppet filter som man smörjer in med filterolja, får man inte ha på för mkt så risken finns att det åker med insugsluften, men heller itne för lite då renar filtret inte. Så det brukar bli att jag gör rent filtret och oljar in det strax innan jag tar ut bilen för säsongen runt april och en gång vid semestern vid juli. Viktigt att hålla koll så filtret inte torkar allt för mkt.
Senast redigerat av ruhler (14 mars 2007)
Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.