3353
Sök

hur trimmar man en motor?

Alecci's fästmö
708 Inlägg
15 mars 2007
Trådstartare
#1
hur trimmar man en motor?
finns de nån som gör de på verkstäder eller?
hur påverkar de livslängden på bilen om man gör de?
hur mycket mer kan JAG få om jag trimmar min?och e de värt de?

Och om man inte ska trimma hur ska man då bäst göra för att bilen ska bli piggarehur ?
Senast redigerat av Lady_Milla (15 mars 2007)

Arbeta Aldrig Mot Naturen, Utan Alltid Med Den.

2 123 Inlägg
15 mars 2007
#2
Lady_Milla skrev:
hur trimmar man en motor?
finns de nån som gör de på verkstäder eller?
hur påverkar de livslängden på bilen om man gör de?
hur mycket mer kan JAG få om jag trimmar min?och e de värt de?
Hur man trimmar en motor är en lite konstig fråga men det finns många svar.
Om man är nybörjare kan man byta avgassystem, luftfilter och chiptrimma bilen men eftersom du har en Sugmotor ger inget av detta någon märkbar effekt.
Ditt avgasrör är speciellt gjort för att passa din bil och bilen går bara sämre om du sätter på ett större eftersom en sugmotor måste ha komp i avgasröret.
7A-FE motorn du har är det inte många som gett sig på att trimma eftersom det är en "budget" motor från Toyotas sida eftersom folk ville ha en snålare motor än 3S-GE motorn. Det är många som ger sig på att trimma både 3S-GE och 3S-GTE motorn eftersom båda dom är väldigt trimvänliga.
Det finns hur många sett som helst att trimma men om du ska få mer märkbar effekt är det dyra ingrepp som gäller på en sugmotor. Du måste ju borra blocket, plana toppen och byta kolvar osv och det är inte gratis. Visst finns det andra billigare sett.
Säg att du kan få kanske 15hk med ett ordentligt chip med matchande avgasrör och filter.
Men om jag säger 15 är jag kanske lite snäll till och med.
Trimmar man en motor blir livslängden i dom flesta fall kortare men det beror ju helt på vilka ingrepp man gjort.
Mitt råd till dig är att köpa en Turbobil istället eller kanske köpa den lite värre GT som jag har.

Alecci's fästmö
708 Inlägg
15 mars 2007
Trådstartare
#3
haha nja e inte så sugen på att trimma den men va väldigt nyfiken på hur man trimmar en bil över huvutaget tongue
du kan din sak verkar de som hihi smile massa fina ord därtongue
men jag vill inte ha en gt än min e pigg å går mycket bra och ska bli riktigt fin nu snart...men om jag ska byta nångång ska jag gå upp mer än 5 hk hahaha tongue
tack för svaret smile

Arbeta Aldrig Mot Naturen, Utan Alltid Med Den.

Abiit, excessit, evasit, erupit
145 Inlägg
15 mars 2007
#4
e det Celica forumet eller..? "Fredrik.Gustavsson" du värkar vara ganska vass på din sak..! vad tycker dom om Toyota Celica GT-4 "Carlos Saintz" (ursäkta stavningen) år mod 93..??  det är nämligen en av mina "dröm bilar" vad heter den motorn..?

Abiit, excessit, evasit, erupit - Han har farit, försvunnit, undkommit, störtat iväg.

Allvetande uppfinnare
377 Inlägg
15 mars 2007
#5
Det mest kostnadseffektiva sättet att trimma en "sugmotor" som det heter är att överladda den med turbo eller kompressor.. allt trim går ju ut på att motorn ska andas bättre och med hjälp av överladdning pressar man in luft och bränsle i bilen, man tvångsmatar den klan man säga..
vill man trimma sugmotorn, dvs den utan turbo, får man först å främst rikta in sej på avgassystem kamaxlar och kanske ett chip som gör att motorn hanterar 98oktanig bensin bättre.. vill man få ut ytterligare effekt bör man bearbeta topplocket vilket är mkt kostsamt.

att bygga om till en turbomotor kan vara krångligt om man inte e helt 100 på motorer eller inte har någonstans att meka, men det ger mest för pengarna smile

har man pengarna men inte orken/kunskaperna för att göra det själv finns det verkstäder eller privatpersoner som säkert ställer upp på att trimma bilen.. men gissar på att det inte blir någon billig historia:P


hoppas jag inte bara snacka massa gojja smile

Arbete är en mycket viktig sak, därför ser vi till att spara lite till morgondagen.
http://www.youtube.com/watch?v=li4Yfmkurl0 lyssna, egenproducerad låt..

41 Inlägg
15 mars 2007
#6
Frågan är vad du vill lägga för pengar och vad du ska ha bilen till (användnings område typ tävling? eller åka runt korv mojjen?).

Och du ska veta att du får inte igen pengarna så lätt när du säljer bilen. Men om man ska behålla den så kan det vara roligt att kosta på den lite.
Hoppas du blir lite klokare. Mvh Robin topplocks portare

2 117 Inlägg
15 mars 2007
#7
Ja. Man kan göra hur mycket som helst. Trimma motorn, trimma chassit, trimma håret...

På en sugmotor brukar man öka kompressionen och skicka in mer bensin och luft. Öka tändningen och på så sätt få mer bensin och luft att explodera tidigare...ger en hel del hästkrafter extra.
Med en turbo trycker man in luften istället och så sprutar man in extra mycket bensin. Ökar tändningen och får en ännu kraftigare explosion som ger massor av hästar.

Trimma chassit gör man med bättre stötdämpare och kraftigare fjädrar. Några styvare stag här och var och en del hårdare bussningar. Bredare däck med lägre profil...

Det där med håret...wink


RS
886 Inlägg
18 juni 2007
#8
elof_power skrev:
e det Celica forumet eller..? "Fredrik.Gustavsson" du värkar vara ganska vass på din sak..! vad tycker dom om Toyota Celica GT-4 "Carlos Saintz" (ursäkta stavningen) år mod 93..??  det är nämligen en av mina "dröm bilar" vad heter den motorn..?
årsmodell 92 menar du nog smile. Den heter 3S-GTE.

Focus RS

761 Inlägg
18 juni 2007
#9
vad jag vet ska man kanske inte ha som mål att byta til en 3s-gte gen2.. Verkar inte vara så stabilt byggda motorer.. Vad jag har läst så ska det vara värt de där extra slantarna och få en gen3 motor istället. Dock bara vad jag har läst, eftersom jag själv vill byta till turbomotor i min;)

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

379 Inlägg
18 juni 2007
#10
Lustgas finns ju också. Om det kallas för att trimma eller inte låter jag vara osagt. Men det höjer ju effekten avsevärt under en kort tid

Mr Burns: "You´re a star!"
Homer "Wohoo!"
Mr Burns: "An operastar"
Homer: "Doh!"


Sök