3792
Sök

DLS NOBELIUM system

61 Inlägg
15 mars 2007
Trådstartare
hej jag undrar vad jag behöver göra för att min bil ska palla 2 st DLS ULTIMATE A6  1,2 klass A kilowatt
o ett DLS REFERENCE RA20 - 2 x 130 W när jag ska lägga in 1 nobelium 15" o 2 st nobelium 12er o ett par 6"x9"er till o börja med men mer sterio ska det bli i bilen innan jag e klar.

ps jag e relativt ny på detta område så jag undrar om det finns nått bättre märke än DLS med ungefär samma priser

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
15 mars 2007
sterio_boy skrev:
hej jag undrar vad jag behöver göra för att min bil ska palla 2 st DLS ULTIMATE A6  1,2 klass A kilowatt
o ett DLS REFERENCE RA20 - 2 x 130 W när jag ska lägga in 1 nobelium 15" o 2 st nobelium 12er o ett par 6"x9"er till o börja med men mer sterio ska det bli i bilen innan jag e klar.

ps jag e relativt ny på detta område så jag undrar om det finns nått bättre märke än DLS med ungefär samma priser

Om du skall stå still och spela mycket behöver du ett extra batteri, minst 50mm2 kabel och en del säkringsblock.

Du behöver egentligen också en större generator.

mvh Jonas
Senast redigerat av jonash (15 mars 2007)

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

61 Inlägg
15 mars 2007
Trådstartare
men om jag har 2 st en farads condare o större batteri tror du att det e nog??

21 761 Inlägg
15 mars 2007
Hur stor generator har du, vilken bil är det?

Som jonash skriver så behövs extra batteri om du ska spela med motorn avslagen, men även om du spelar med motorn på så behöver du nog extra batteri. Två stycken A6 drar mycket ström om du lastar ner dem ordentligt.

Har sett rekommendationer att man bör ha extra batteri när slutstegseffekten närmar sig 800-1000W RMS, jonash har nog sett liknande tror jag.

61 Inlägg
15 mars 2007
Trådstartare
det e en volvo 245a med 75 amp generator tror jag e inte säker men jag har hört att det ska finnas o köpa exstrema generatorer på typ 200 amp o köpa stämmer det?? okej men då ska jag fixa ett mkt grymmare batteri o mkt större generator jag e inte ens nästan klar med sterion..jag ska ha grymmaste sterion i komunen

21 761 Inlägg
15 mars 2007
Till 240 brukar det finnas 55A, 70A och 80A. Jag har 80A i min 240. Med en sådan generator kommer du inte långt, då får du fixa en annan som tex 150-200A eller nåt.
Går säkert bra att sätta en stor generator, men då får du modda fästena en del kan jag tänka mig.

61 Inlägg
15 mars 2007
Trådstartare
okej då vet jag tackar

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
16 mars 2007
sterio_boy skrev:
det e en volvo 245a med 75 amp generator tror jag e inte säker men jag har hört att det ska finnas o köpa exstrema generatorer på typ 200 amp o köpa stämmer det?? okej men då ska jag fixa ett mkt grymmare batteri o mkt större generator jag e inte ens nästan klar med sterion..jag ska ha grymmaste sterion i komunen

Om du har två steg som ger säger vi 1.0kW RMS totalt och du nu spelar på duktigt, så kommer strömmen som åtgår att vara runt 120A. Du inser genast att generatorn får jobba, och generatorn är INTE dimensionerad för egentligen någon extra stor strömförbrukning som en stereo i detta fallet innebär.

Så, när du kör kommer  atteriet laddas för dåligt, och hela elsystemet kommer ha det SVETTIGT.

Batteri ger egentligen bara mer kräm när du står still och inte har laddning.

mvh Jonas

1 631 Inlägg
18 mars 2007
Jag vill bara flika in att det är väldigt dum idé att köpa både 15" och dubbla 12or. Det är mycket pengar det handlar om och det där kan vi säga redan nu inte kommer bli bra.

Du är nybörjare och behöver hjälp med att få ett system som lirar som du vill att det ska göra (grymmaste stereon i kommunen). Berätta mer om hur du tänkt dig resten av systemet, budget, hur du vill att det ska låta osv så kommer du tips om en bättre fördelning av pengarna här. Tråkigt om du skulle köpa fel grejor för så mycket pengar....

Säg så här: Ett A6 är väl matchat att driva en bas med dubbla spolar på 4 Ohm. Exempel en Nobelium 12a. Dubbla uppsättningen (ett till A6 och en Nobelium 12:a till) och du kan spela högre. Men inte dubbelt så högt! Dubbla A6 kommer dock kräva betydligt mer av bilens elsystem = dyr uppgradering.

PS: Sen behöver ju inte just Nobelium vara bästa valet om du vill spela riktigt högt. Jag får känslan att det är viktigare än ren ljudkvalité för dig.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

1 634 Inlägg
18 mars 2007
haha, vad skall du med 6"x9" med allt detta till? big_smile
Vill du köra dls och spela högt så tycker jag du skall köra på 2st A6 och 1st SP15" eller 12".
Men du behöver som sagt några batterier och en större generator.

Tycker faktiskt du skall tänka om lite. Räcker faktiskt med 1st A6 och 1-2 basar av annat märke För att spela snorhögt, då du betalar för HiFi när du handlar dls, och det verkar INTE vara det du är ute efter;)

RA20 är förövrigt ett riktigt bra steg, du får mer för pengarna än om du hade köpt en 2-kanalare i Ultimate serien, ja du får ett bättre steg överlag.

Numera Saab 9-5 Aero -00

61 Inlägg
26 mars 2007
Trådstartare
gurenius skrev:
Jag vill bara flika in att det är väldigt dum idé att köpa både 15" och dubbla 12or. Det är mycket pengar det handlar om och det där kan vi säga redan nu inte kommer bli bra.

Du är nybörjare och behöver hjälp med att få ett system som lirar som du vill att det ska göra (grymmaste stereon i kommunen). Berätta mer om hur du tänkt dig resten av systemet, budget, hur du vill att det ska låta osv så kommer du tips om en bättre fördelning av pengarna här. Tråkigt om du skulle köpa fel grejor för så mycket pengar....

Säg så här: Ett A6 är väl matchat att driva en bas med dubbla spolar på 4 Ohm. Exempel en Nobelium 12a. Dubbla uppsättningen (ett till A6 och en Nobelium 12:a till) och du kan spela högre. Men inte dubbelt så högt! Dubbla A6 kommer dock kräva betydligt mer av bilens elsystem = dyr uppgradering.

PS: Sen behöver ju inte just Nobelium vara bästa valet om du vill spela riktigt högt. Jag får känslan att det är viktigare än ren ljudkvalité för dig.

nja det e inte helt sant jag vill ha rent ljud o bra tryck..buget spelar inte så stor roll men jag har kollat på cerwins stroker pro 12er o det såg ut som att ett par sånna skulle passa grymmt bra i min bil men då behöver jag ett mkt större steg än dls a6 tror jag nog o ja jag ska köpa en 200amp generator, några kondare o xtra batterier när lönen kommer..

dls nobelium 12erna spelar grymmt bra måste jag säga men jag vill ha mer så jag ska sälja dom o köpa serwin vega stroker pro basar men problemet e att jag ska ha 2 st o en kostar nästan mer än vad 2 st nobelium 12er kostar o kräver grymmt mkt mer watt o amp så jag klarar mig nog inte med mitt dls a6 steg så vad behöver jag för steg till ett par sånna??

96 Inlägg
26 mars 2007
vad ska du köra för framsystem och vad ska du driva det med?

61 Inlägg
26 mars 2007
Trådstartare
tobbe.77 skrev:

jag vet inte ännu vad jag ska ha för framsystem som jag sa jag e rät ny på bilsterio men jbls power serie e rätt grymmt har jag hört eller om man kör med med cerwins grymmaste serie

96 Inlägg
26 mars 2007
sterio_boy skrev:
tobbe.77 skrev:

jag vet inte ännu vad jag ska ha för framsystem som jag sa jag e rät ny på bilsterio men jbls power serie e rätt grymmt har jag hört eller om man kör med med cerwins grymmaste serie

ok, för att möta upp en 15" så behövs det minst 2 6,5" midar i varje dörr... varje 6,5" utöver det är bara bra... glöm inte att framsystemet behöver mycket effekt oxå... gärna 150WRMS per 6,5"

Lycka till med dina projekt...

1 631 Inlägg
27 mars 2007
sterio_boy skrev:
nja det e inte helt sant jag vill ha rent ljud o bra tryck..buget spelar inte så stor roll men jag har kollat på cerwins stroker pro 12er o det såg ut som att ett par sånna skulle passa grymmt bra i min bil men då behöver jag ett mkt större steg än dls a6 tror jag nog o ja jag ska köpa en 200amp generator, några kondare o xtra batterier när lönen kommer..

dls nobelium 12erna spelar grymmt bra måste jag säga men jag vill ha mer så jag ska sälja dom o köpa serwin vega stroker pro basar men problemet e att jag ska ha 2 st o en kostar nästan mer än vad 2 st nobelium 12er kostar o kräver grymmt mkt mer watt o amp så jag klarar mig nog inte med mitt dls a6 steg så vad behöver jag för steg till ett par sånna??

Låter som att du är på väg in i SPL-träsket! Här finns det inga enkla svar, när allt ska pressas till max. Räkna dock med att det kommer bli dyrt. RIKTIGT DYRT.

Generator, många batterier, feta kablar och enorma steg + effekttåliga basar är bara början. Dämpning av bil, många test-lådor. Gärna tillgång till mätinstrument.

Jag kan bara råda dig att läsa på så mycket du bara kan och besöka ett par tävlingar innan du börjar handla på dig grejor. 2 Nobelium 12or och A6 är ingen dålig anläggning, så en uppgradering är inte helt lätt för den som inte har full koll.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

61 Inlägg
30 mars 2007
Trådstartare
gurenius skrev:
sterio_boy skrev:

Låter som att du är på väg in i SPL-träsket! Här finns det inga enkla svar, när allt ska pressas till max. Räkna dock med att det kommer bli dyrt. RIKTIGT DYRT.

Generator, många batterier, feta kablar och enorma steg + effekttåliga basar är bara början. Dämpning av bil, många test-lådor. Gärna tillgång till mätinstrument.

Jag kan bara råda dig att läsa på så mycket du bara kan och besöka ett par tävlingar innan du börjar handla på dig grejor. 2 Nobelium 12or och A6 är ingen dålig anläggning, så en uppgradering är inte helt lätt för den som inte har full koll.

aa det e sant det e en massa faktorer i det hela o dyrt har jag redan räknat ut att det kommer o bli..redan nu har min bilsterio kostat minst 24lax med låda o allt men om jag köper cerwin vega stroker pro 12erna så köper jag hifonics monoblock då har man mkt mer än vad som behövs till basarna iaf men då kommer det roliga med o få nog med kräm till steget som  behöver för mkt ström när det leverar 8000 WRMS i 1 ohm men om man skaffar en xtra generator på 200 amp o 2 st lastbilsbatterier på 230 amp så borde det räcka lite mer tycker man iaf men det e juh en smäll på 70 lax + lådor kablar diskanter o några högtalare till o ett flerkanalit seg till så det ligger väll på 100 000 innan jag e klar o har allt som jag vill ha det

1 631 Inlägg
31 mars 2007
Hade du tänkt att börja tävla? Blir ju ett rätt tungt system....

// Gurra

61 Inlägg
31 mars 2007
Trådstartare
gurenius skrev:

hmm jag vet inte om jag ska börja tävla.jag blir så extrem om jag börjar tävla för att jag blir inte nöjd fören jag vinner ALLA klasser o då blir det så dyrt men låt mig fundera på det iaf så kanske du ser mig på ngn tävling ngn ggn..
Senast redigerat av sterio_boy (31 mars 2007)

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
1 april 2007
sterio_boy skrev:
gurenius skrev:

hmm jag vet inte om jag ska börja tävla.jag blir så extrem om jag börjar tävla för att jag blir inte nöjd fören jag vinner ALLA klasser o då blir det så dyrt men låt mig fundera på det iaf så kanske du ser mig på ngn tävling ngn ggn..

ALLA klasser?! Då kan du skita i det för det kommer aldrig att ske. Det går inte ens rent tekniskt.

Vill du däremot ha tävlingsnerven och köra i en eller ett par klasser samt träffa lite folk som har samma intresse och ha lite kul så kan du börja tävla.

mvh Jonas

6 851 Inlägg
1 april 2007
Hade varit ganska kul att se bilen som allt ska sitta i..?!

Sök