2096
Sök

fel på min ford sierra -90a

435 Inlägg
17 mars 2007
Trådstartare
#1
har en ford sierra med dochmotorn(2,0) i.Om man tankar i ca 18L så kommer man ungefär 15mil på de så den drar nog mer en de normala för ska dra runt 0,9-1,0 enligt instruktionsboken.Sen ibland kan den gå lite ryckit när man gasar iväg å ibland startar den direkt å ibland är den lite segare. vad kan va felen/felet?

5 198 Inlägg
17 mars 2007
#2
Bilen är en -90 inte en chans att den drar enl instuktionsboken,, så nåt fel är det nog inte,,, men däremot lite service kan ju ändra gången på den.

Gödseldräng
4 529 Inlägg
17 mars 2007
#3
18L för 15 mil var ju inget min drar minst 20L för 15 mil tongue


435 Inlägg
17 mars 2007
Trådstartare
#4
gamlingen skrev:
Bilen är en -90 inte en chans att den drar enl instuktionsboken,, så nåt fel är det nog inte,,, men däremot lite service kan ju ändra gången på den.

en kompis har ford sierra med v6a å de är en 88a tror jag å den drar då som de står i boken. men finns de inget man kan göra för att få den å dra mindre kan de va att inspruten är igengeggad eller nått så man får dra i lite stp insprutsrensning eller va de heter?

12 086 Inlägg
17 mars 2007
#5
Jag har en Ford dohc, den drar knappt litern. Men då kör jag blandad körning, både pendlar till jobbet  och gasar en del i stan. Kör du mkt stadstrafik så låter siffrorna inte fel.

Dom där siffrorna i boken är för fiskörning.
Senast redigerat av JapMax (17 mars 2007)

12 086 Inlägg
17 mars 2007
#6
oppe_tallbarr skrev:
gamlingen skrev:
Bilen är en -90 inte en chans att den drar enl instuktionsboken,, så nåt fel är det nog inte,,, men däremot lite service kan ju ändra gången på den.

en kompis har ford sierra med v6a å de är en 88a tror jag å den drar då som de står i boken. men finns de inget man kan göra för att få den å dra mindre kan de va att inspruten är igengeggad eller nått så man får dra i lite stp insprutsrensning eller va de heter?

Injectioncleaner är apskit, blanda i 10 liter diesel i tanken ist! smile Renar som fan

435 Inlägg
23 mars 2007
Trådstartare
#7
hittat på nya fel:( i bland när man startar så går den up å håller sej på 3tusen varv å är kvar oavsett om man åker å gasar å har sej. sen ibland när den står på tomgången som är lite under 1tusen varv så kan den typ åka ner å bli lägre så att motorn nästa lägger av. vad är fel på den????

892 Inlägg
23 mars 2007
#8
Det där låter som precis samma fel som jag har på Scorpion (DOHC motor där med). Hur är det med din bil, om du låter den "nästan stanna", kommer den upp i varv igen innan den lägger av eller stannar den helt? Jag testade byta bränslefilter och just den där "dippningen" på tomgång blev bättre...i ungefär en månad, sen var det lika igen.

Skulle också gärna vilja veta vad det kan ha varit. Har aldrig brytt mig om att ta reda på vad som var felet då bilen i stort sett är ett kadaver just nu.

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

435 Inlägg
24 mars 2007
Trådstartare
#9
Android skrev:
Det där låter som precis samma fel som jag har på Scorpion (DOHC motor där med). Hur är det med din bil, om du låter den "nästan stanna", kommer den upp i varv igen innan den lägger av eller stannar den helt? Jag testade byta bränslefilter och just den där "dippningen" på tomgång blev bättre...i ungefär en månad, sen var det lika igen.

Skulle också gärna vilja veta vad det kan ha varit. Har aldrig brytt mig om att ta reda på vad som var felet då bilen i stort sett är ett kadaver just nu.

ibland så kan den lägga av å ibland inte. vart sitter bränslefiltret?

892 Inlägg
24 mars 2007
#10
oppe_tallbarr skrev:
Android skrev:
Det där låter som precis samma fel som jag har på Scorpion (DOHC motor där med). Hur är det med din bil, om du låter den "nästan stanna", kommer den upp i varv igen innan den lägger av eller stannar den helt? Jag testade byta bränslefilter och just den där "dippningen" på tomgång blev bättre...i ungefär en månad, sen var det lika igen.

Skulle också gärna vilja veta vad det kan ha varit. Har aldrig brytt mig om att ta reda på vad som var felet då bilen i stort sett är ett kadaver just nu.

ibland så kan den lägga av å ibland inte. vart sitter bränslefiltret?

Inte säker på vart det sitter på Sierran, men på Scorpion sitter det nästan rakt innanför vänster bakhjul, ovanför avgasrör och drivknut.

Jag tror faktist att det kan vara värt att ta bilen till en märkesverkstad och få det undersökt, iomed att det är på tomgång som bilen vill lägga av, inte på full gas. Man tycker ju att ett igenkloggat filter borde visa sig rätt väl vid högre varv... hmm

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

435 Inlägg
29 mars 2007
Trådstartare
#11
mjo ska prova köpa en såndära insprutrenare. om den inte blir bättre så provar jag byta tändkablarna dom är inte alls så frächa fram där på motorn. typ strasiga å slitter lite löst så kan ju va glappkontakt men om felet kvarstår så lämnar jag nog iväg den

19 Inlägg
30 mars 2007
#12
har ju själv en fordScorpio med DOHC motor. Jag hade lite knack i en spridare slängde i den röda stp:n den som både rensar och smörjer. Det funkade kanon och knacket försvan. det kan inte vara vevhus ventilationen som är igen satt? ja tog bortmin o kollade och det blev skilnad på tomgången.

435 Inlägg
1 april 2007
Trådstartare
#13
går endast dåligast när den är kall. sen drog på på motorvägen i lördags va uppe i ca 170km/h å efter de gick den skitfint svarade bra när man åkte å tröck ner gasen på fult inge hack mm. funkade bra tills den blev lite kallare men hälde i nån insprutrenare å nu startar den hur fint som helst när den är varm men går ryckit fortfarnade å sådant. kan de va nå med tändkablarna för dom tycker jag sitter lite löst fram på motorn där. men enbart när man åker de går ryckit å sådant för om man står still svarar den hur bra som helst på gaspådrag men om man gubbkör så går den fint men när man ska typ slänger i 2an å petar fult på gasen så går den ryckit kan de va bränslefiltret ? mellan tanken å pumpen?

435 Inlägg
7 april 2007
Trådstartare
#14
har nu hittat på felet för den intreserade. va ute och åkte i går å den börja gå skitdåligt så jag stannade öppna huven å då hade en tändkabel fram på motorn hoppa av å den satt inte alls bra så jag drog fast den med ett buntband/kattstrypare och då gick den som en dörm tills den gled lite bakåt å tappa kontakten lite då å då så ska byta tändkablarna


Sök