3917
Sök

Volvo 745 GLT 16v -89 "balansaxelrem"?

47 Inlägg
20 mars 2007
Trådstartare
Jag har en volvo 16v motor, och har hört att man ska ta bort balansaxelremmen för att den är onödig och man får ut mer effekt. Är det någon som vet vad remmen är till för och vad den driver? tycker att det verkar konstigt att man ska ta bort en rem som driver någonting orginal! Tack på förhand! MVH Matte

10 287 Inlägg
20 mars 2007

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
20 mars 2007
låt den sitta kvar men se till att den är i bra skick..jag upplevde bara negativa egenskaper på min 88b skakar och vibrerar
dessutom blev den inte märkbart piggare så jag skulle inte göra om det iallfall
Senast redigerat av Growe (20 mars 2007)

Kör fort så hinner inget hända...

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
20 mars 2007
De är som de står i den länkade tråden. Klipper du remmen får du ut typ 4 hk. På andra bilar så kanske remmen gör skillnad, men då blocket är näst intill likt b230 så kommer inte motorn vibrera mer än en sån och dom håller ju. Om ja inte minns fel så finns det b234or gjorda utan den balansaxel..?

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
20 mars 2007
patrikhornfeldt skrev:
De är som de står i den länkade tråden. Klipper du remmen får du ut typ 4 hk. På andra bilar så kanske remmen gör skillnad, men då blocket är näst intill likt b230 så kommer inte motorn vibrera mer än en sån och dom håller ju. Om ja inte minns fel så finns det b234or gjorda utan den balansaxel..?

jag håller inte med dig..min vibrerar märkbart mycket mer nu mot innan jag klippte balansremmen men visst idagens läge stör jag mig inte nämndvärt
men just när man börjar varva på maskinen rejält känns skakningaran enda ut i gaspedalen smile

och inget piggare då gjorde 2.5" och öpnna filtret betydligt större skillnad på min
även om dom är på tok för slöa för att vara riktigt roliga
eller så är man bara turbo skadad

Kör fort så hinner inget hända...

47 Inlägg
21 mars 2007
Trådstartare
Tack så mycket! var precis det jag ville veta!

1 785 Inlägg
22 mars 2007
patrikhornfeldt skrev:

B234 har balasaxlar för att utjämna vibrationer. Att ta bort balansaxelremmen kanske minskar bränsleförbrukningen med runt 2-3% och ökar effekten med några få HK.

Mitt råd är att låta balansaxlarna få göra det jobbet de är tänkta för, utjämna vibrationer

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Sök