vet inte om det är för att det e kallt ute men vid start och vid stopp vid röljus ryker det en del, mer än andra bilar ,inget speciellt vid gaspådrag och bilen går bra som fan, 240 orginal men nu chippad med bsr steg1 ca 300 hk, rykte även innan chip! syns bara när det är kallt
vitrök brukar ju vara vatten i förbränningen, DVS topp packning eller något annat som håller vatten utanför förbränningsrum, kan också vara kondens i avgassystemet!?
körs bilen mest korta sträckor så ryker det rätt duktigt märkte idag att min bil rök som tusan när jag stog i ett stoppljus trotts att jag körde 30mil i ett sträck i går så det kan ligga kvar en stund när topp packningen går brukar det ryka riktigt duktigt
olja efter förbränningen ryker oxå vitt värt att tänka på
tack för alla svar, jo bilen körs nästan bara korta strräckor typ gymmet och tillbaka ca 7km he he kanske inte det bästa för motorn men saaaataannn vad den går!!!!!!
Tror att du kanske oroar dig i onödan. Det brukar se värre ut än vad det är när man kollar i backspegeln.. och nu när det är kallt ute så ryker det ju givetvis ännu mer. Men visst kan det vara så att det är ngt fel om det ryker väldigt mycket... tex topplockspackningen. Kolla hur oljan ser ut, det blir ett vitt "gegg" i oljan när den blandas med vatten, men även detta kan bero på att bilen enbart körs korta sträckor.
ja jag e säkert bara nojjig det ryker ju inget när jag trycker på och bilen går fint så..dricker väl lite väl men vafan 300 kusar ska ju ha dricka inte så konstigt
ere inte så att de ryker blått om turbon håller på o lägga av, vitt rök kan ju vara topplocks packningen
Kan vara så.. Men de flesta nyare volvos har vattenkylda turboaggregat, hade nyligen några bekanta som hade problem med en 95 2.3t som vitrykte en del och blårykte när hon gasade på.. Min första tanke var direkt turbon.. Men dom sa likadant.. måste vara topplockspackningen annars skulle de vara blårök.. Men efter många timmar med "Saab-kunnig" meck.. dom kollade toppen och allt så visade sig att jag hade rätt!! Då fick man va lite mallig
Ta biulen på en lång tur, kör så motorn blir riktigt varm, kolla sedan om den ryker fortfarande, min bil ryker en del när det är kallt uta ochmotorn är kall, men när motorn har blivit litta ljummen så ser man inte röken längre
Tror på turbon.. om det inte ryker allt för mycket.. det skall lukta ganska illa om det är turbon som ger upp eftersom olja bränns.. Är det toppen och vattenånga borde det väl inte lukta nämnvärt? Kompisens turbo gav upp (940T) och den rök vitt.. turbinbladet glappade rätt friskt in/ut.. Kolla din turbo! Känn på bladen, lite spel skall det vara åt sidorna, men inte in/ut..