3292
Sök

Prissättningen på USA import. Har jag missat nåt?

1 723 Inlägg
22 mars 2007
Trådstartare
Jag letar själv efter en äldre jänkare att ta hem och man kommer såklart över sidor där de antingen har bilar på väg över atlanten eller som redan står här hemma.

Men jag blir ruskigt irriterad på den skit de säljer för enorma summor.

En gammal Camaro, rostig nåt djävluskt och risig ut - och invändigt: 98000:-.
En El Camino, rostig och risig: 80000:-
Äldre Mustanger (som ser ut att ha brunnit): 70000:-

Vad är grejjen? Är vi så lättlurade och blåsta så vi köper skiten eller är det bara jag som är snål och har missat poängen?

3 120 Inlägg
22 mars 2007
Är väl likadant med nya jänkare.

En Chrysler 300c kostar väl knappt 280tkr i jänkeland med största motorn och all utrustning.

Här vill Chrysler Åf:en ha drygt 500tkr...

Funderade på att köpa en Dodge Magnum innan (inte fabriksny utan en som rullat ett par hundra mil för bilprovningens skull), de ligger under 300k med all utrustning, 4wd och största motorn, motsvarande importerad bil i sverige har importören tjänat minst 100k på när allt är betalt och bilen är tullad och momsad.

1 723 Inlägg
22 mars 2007
Trådstartare
ja det är sjukt, men de måste ju såklart tjäna pengar själva. Fast det känns som de har lite väl bra marginaler.

Slutsatsen man kan drä är: importera själv!
Senast redigerat av falloutboy (22 mars 2007)

106 Inlägg
22 mars 2007
Satt och kollade runt lite, köpa import från USA är dyrt, billigare att göra det själv men det krävs att man tar reda på reglerna!
Moms (25%) och tull (10%) kostar lite, på en bil som inte är äldre än 30år får man lägga på 40% på inköpspriset+frakten.
Har precis tagit hem min 1:a bil från USA, dock äldre än 30år (12%moms), vet inte än om det är en bra affär eller inte men en sak som brukar stämma är att en bilaffär brukar vara en minusaffär i slutändan.

1 723 Inlägg
22 mars 2007
Trådstartare
ja en bilaffär är alltid en förlust. ska också ta hem en veteranbil så jag får den lägre momsen.

Piratpartiet
339 Inlägg
25 april 2007
Vad kostar frakten då?

66 Inlägg
25 april 2007
frakten ska kosta mellan 15-25 tusen beroende på om man tar hem den i container eller inte. Vad jag fått rekomenderat är att inte ta hem den i container utan att den står på däck för att har du bilen i contaiern så är risken för skador på bilen större.
Har också mina funderingar på ta hem bil ifrån usa.

Truth in Engineering | URQ

1 723 Inlägg
25 april 2007
Trådstartare
har du den på däck så har du väl stor risk för att få saltvatten över hela bilen? det är billigare på däck för att det är säkrare i container. allt hänger på hur noga de är med att dra fast den.

66 Inlägg
25 april 2007
jo det är sannt att det kommer saltvatten på bilen då men han jag känner och pratade med rekommenderade ändå att inte ta bilen i container. men det är väl upp till köparen smile
saltvatten går ju att skölja av såklart, fast lite jobbigare om bilen har blivit skadad.

Truth in Engineering | URQ

Piratpartiet
339 Inlägg
25 april 2007
Vad skulle det kosta totalt om man anlitade en firma för att importera en bil som kostar runt 10 000 $?

1 723 Inlägg
25 april 2007
Trådstartare
du kan räkna på www.nordtrafik.se

1 723 Inlägg
25 april 2007
Trådstartare
JimGTI-R skrev:
jo det är sannt att det kommer saltvatten på bilen då men han jag känner och pratade med rekommenderade ändå att inte ta bilen i container. men det är väl upp till köparen smile
saltvatten går ju att skölja av såklart, fast lite jobbigare om bilen har blivit skadad.

ok, för alla jag pratat med lastar i container för att det är säkrare. smile

1 Inlägg
12 mars 2008
viccoA skrev:
Funderade på att köpa en Dodge Magnum innan (inte fabriksny utan en som rullat ett par hundra mil för bilprovningens skull.)

Går nu i funderingar på att importera en Dodge Magnum och undrar vad du menar med: "inte fabriksny utan en som rullat ett par hundra mil för bilprovningens skull"

Spelare det någon roll och påverkar det priset att bilen har gått några mil och varit reggad?

Jag har själv funderat på att köpa en helt ny bil.

Mvh

Nucleus

Sök