3591
Sök

Vad är det för skillnad på twinturbo och biturbo?

Lastbilsmekaniker
328 Inlägg
24 mars 2007
Trådstartare
#1
Hej, undrar bara om det är någon skillnad på twinturbo och biturbo? eller om det är bara olika namn till samma sak?

Gör det roliga först. Det tråkigare blir mindre tråkigt, när ingenting roligt väntar.

1 231 Inlägg
24 mars 2007
#2
Ska väl vara samma.

Mitt projekt: Evo III

Majestas
1 319 Inlägg
24 mars 2007
#3
Hmm...

Audi - Biturbo ?

Jappsare - twinturbo ?

Jag vet faktiskt inte.

Team VeboTrim

1 231 Inlägg
24 mars 2007
#4
Är ju bara olika namn för samma sak? bi = 2, dubbel, twin etc.

//Christian

Mitt projekt: Evo III

Majestas
1 319 Inlägg
24 mars 2007
#5
ja, exakt, Men är det någon mer en audi som säger biturbo?

Team VeboTrim

250 Inlägg
24 mars 2007
#6
Biturbo = på namnet låter det som att dom är seriekopplade
Twinturbo = Paralellkopplade

fast jag vet inte....

------------------------------------------------------
ICQ: 15322608 MSN: Newkiepc@hotmail.com

246 Inlägg
24 mars 2007
#7
Same shit!!
Bara två utryck!!
Hadet!!

Gorgilus addictus
4 757 Inlägg
24 mars 2007
#8
Ja om jag inte minns fel så har väl AUDI:s biturbo bilar 2 st turbo. Varav en laddar på låga varvtal och en på höga?

Allt för den där jävla hatten!

Fartmissbrukare
1 302 Inlägg
24 mars 2007
#9
newkie skrev:
Biturbo = på namnet låter det som att dom är seriekopplade
Twinturbo = Paralellkopplade

fast jag vet inte....

har fått för mig samma sak som du... men om d e sanning vet ja inte..

men i min 300:a var d twinturbo .. dvs två lika stora agg som laddade samtidigt..
å i en biturbo är d väl ett mindre å ett större agg... lr?

"I de blindas rike , är den enögde Kung"

Majestas
1 319 Inlägg
24 mars 2007
#10
Saken med Twinturbo ( biturbo ) är väl att ett laddar på lägre varv och den andra tar över vid högre varv? eller är jag ute och cyklar ?

Team VeboTrim

1 231 Inlägg
24 mars 2007
#11
_MaCCe_ skrev:
Saken med Twinturbo ( biturbo ) är väl att ett laddar på lägre varv och den andra tar över vid högre varv? eller är jag ute och cyklar ?

Nej. Finns säkert den varianten med, men dom jag har haft att göra med har laddat på samma och varit lika stor. Två små istället för en stor "långsam" helt enkelt.

Men ta inte mina ord för någon sanning wink

Mitt projekt: Evo III

1 893 Inlägg
24 mars 2007
#12
Vad jag vet, var det Maserati som började med utrycket "biturbo" på sina V6or. En för var cylinder rad någon gång på 80 talet.


Jajjemen!
1 512 Inlägg
24 mars 2007
#13
Men vad heter de om de är två aggregat som är olika stora? Ett litet som sätter fart på de
större..

Edit: såg missade visst några inlägg tongue
Machin skrev:
har fått för mig samma sak som du... men om d e sanning vet ja inte..

men i min 300:a var d twinturbo .. dvs två lika stora agg som laddade samtidigt..
å i en biturbo är d väl ett mindre å ett större agg... lr?
Senast redigerat av Manne (24 mars 2007)

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

Gorgilus addictus
4 757 Inlägg
24 mars 2007
#14

Allt för den där jävla hatten!

2 014 Inlägg
24 mars 2007
#15
Meningen med två stycken mindre turboaggregat är/var att få bättre respons men bibehålla toppeffekten. Två små aggregat i rätt dimension flyttar samma mängd luft som ett större i motsvarande dimension, men har snabbare spool-up.

Detta används alltmer sällan då dagens stora turboaggregat har knappt märkbar sämre respons än en dubbel setup. Däremot har kombinationen av kompressor och turboaggregat blivit alltmer populär.
´
Personligen föredrar jag dubbelturbo, men det är en ren smaksak. För att vara lite milt sexistisk, vad är bäst? En snygg brud eller två snygga tvillingar? tongue

Biturbo, twinturbo eller dubbelturbo = same shit, different name.

De flesta välkända dubbelturbobestyckade bilar använder sig av två lika stora aggregat, exempelvis Nissan 300ZX TwinTurbo, Mazda RX-7 TwinTurbo, Toyota Supra TwinTurbo, Mitsubishi 3000GT, Nissan Skyline GT-R, Alpina B10 BiTurbo, Maserati BiTurbo, nya BMW 335i diverse Porsche-modeller, etc.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

Majestas
1 319 Inlägg
24 mars 2007
#16
Ok, Men finns det speciella namn till vart turborna sitter?

T.ex en V - motor, som har en turbo på varsin cylinder rad.

Eller, en radmotor T.ex rak 6:a men turborna på rad?
Senast redigerat av _MaCCe_ (24 mars 2007)

Team VeboTrim

2 014 Inlägg
25 mars 2007
#17
Inget samband alls... Toyota Supra MkIV kallas TwinTurbo (I6) och Alpina B10 kallas BiTurbo (I6)

Mazda RX-7 kallas TwinTurbo (wankel).

Maserati kallas BiTurbo (V6) och Nissan 300ZX kallas TwinTurbo (V6).

Tror det är mer språkligt betingat. Europeiska bilar har en tendens att kallas BiTurbo (Audi S4 BiTurbo, Alpina B10 BiTurbo och Maserati BiTurbo exempelvis), medan de flesta andra brukar kalla det TwinTurbo.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
25 mars 2007
#18
nu var man proffs på detta också wink


1 893 Inlägg
25 mars 2007
#19
Manne skrev:
Men vad heter de om de är två aggregat som är olika stora? Ett litet som sätter fart på de
större..

Tamdem..? (Fast det heter nog ingenting specielt igentligen. Fast jag förstår vad du menar. Som BMW har på sin nya 3.0 TDi.)


2 014 Inlägg
25 mars 2007
#20
Tandem menar du nog... Eller seriell turboöverladdning (i motsats till två lika stora då det är paralell turboöverladdning).

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex


Sök