Meningen med två stycken mindre turboaggregat är/var att få bättre respons men bibehålla toppeffekten. Två små aggregat i rätt dimension flyttar samma mängd luft som ett större i motsvarande dimension, men har snabbare spool-up.
Detta används alltmer sällan då dagens stora turboaggregat har knappt märkbar sämre respons än en dubbel setup. Däremot har kombinationen av kompressor och turboaggregat blivit alltmer populär.
´
Personligen föredrar jag dubbelturbo, men det är en ren smaksak. För att vara lite milt sexistisk, vad är bäst? En snygg brud eller två snygga tvillingar?
Biturbo, twinturbo eller dubbelturbo = same shit, different name.
De flesta välkända dubbelturbobestyckade bilar använder sig av två lika stora aggregat, exempelvis Nissan 300ZX TwinTurbo, Mazda RX-7 TwinTurbo, Toyota Supra TwinTurbo, Mitsubishi 3000GT, Nissan Skyline GT-R, Alpina B10 BiTurbo, Maserati BiTurbo, nya BMW 335i diverse Porsche-modeller, etc.