2724
Sök

Skumt fel på min volvo 245 -90 (B230F)

8 Inlägg
25 mars 2007
Trådstartare
#1
Efter att bilen stått på verkstad lääänge för rep av avgas och för höga avgasvärden, så blev den äntligen godkänd. Men bilmeckarn sa att bilen var svårstartad och det var den rejält. Pludder, host och rök.... men den gick igång och fick jobba en timme innan besiktningen - gick lite knackit på tom gång men annars inga problemas.

Men idag så startar den inte alls - hmmm... avgas är ju helt, nya stift, tändkablar, fördelare och rotor sitter i. Så vi börjar med att kolla om vi får gnista - nja den tveksam och klen - byter tändmodul, blir bättre men inte bra, byter tändkablar för vi tycke de verkade få tveksam kontakt, passar även på att byta fördelarelock och rotor igen. Ingen skillnad. In och rotar i skrotlådan hittar fyra gamla stift i med dessa och se på f-n. Tror ni inte att det funkar, hur fina gnistor som helst och bilen startar och går som en klocka.

Men vad var felet ??? Kan det vara som vi tror ? Att kass kontakt mellan tändkablar och stift har gjort att stiften tagit slut (efter ett par timmars körning). Eller kan det vara så illa att felet med all sannolikhet kommer att uppstå igen ? Vad tror/vet ni och är det någon som har varit med om något liknade?

21 761 Inlägg
25 mars 2007
#2
Är de nya stiften av samma sort som de gamla?

volvoraggare
4 776 Inlägg
25 mars 2007
#3
stiften måste vara av samma sort brukar stå i volvoboken om vad du ska ha för stift för det måste ha kontakt

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

8 Inlägg
25 mars 2007
Trådstartare
#4
jupp rätt sort på de som blev trasiga, de nygamla har en nuffra högre (7 istället för 6)

8 Inlägg
26 mars 2007
Trådstartare
#5
lyfter

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
26 mars 2007
#6
kanske var en engångsbil? smile förlåt jag är trött


21 761 Inlägg
26 mars 2007
#7
fjun1962 skrev:
jupp rätt sort på de som blev trasiga, de nygamla har en nuffra högre (7 istället för 6)

Vad heter stiften mer exakt? Både de nya och de gamla.

Bytte ni även tändkabeln från spolen till fördelaren?
Senast redigerat av Drönirettab (26 mars 2007)

8 Inlägg
26 mars 2007
Trådstartare
#8
Vet inte vad stiften hette mer exakt, får ta reda på det, nä tändkabel mellan spole och fördelare byte vi aldrig inte heller spolen

21 761 Inlägg
26 mars 2007
#9
Kabeln mellan tändspole och fördelare slits ju också minst lika mycket som de andra och eftersom den kabeln ger alla gnistor så kommer alla stift att få dålig gnista om kabeln är dålig.

Vet inte hur vanligt det är att spolen blir dålig, men jag tycker att ni bör byta ut tändspolekabeln först och sedan testa med de nya stiften hur motorn går.
Senast redigerat av Drönirettab (26 mars 2007)

8 Inlägg
27 mars 2007
Trådstartare
#11
Robban 245 skrev:
Kolla va du får för felkoder!

inga - bara svårstartad

1 163 Inlägg
27 mars 2007
#12
Kassa stift bara...
Olika tillverkare = olika kvaliteter, alla sorters stift funkar, fast olika bra.
Vad var det för märke på stiften och var har du köpt dom?
Mvh


8 Inlägg
27 mars 2007
Trådstartare
#13
Det visar sig att skrotlådan är tömd så jag vet inte vad det var för stift i (de som inte funka). Jag har inte tänkt att kolla vad det är för några som sitter i nu innan jag skaffar nya friska. Ni som kan. Vilka stift är absolut bäst till denna motor "B230F" så skaffar jag sådana, så det blir friska (och rätt) stift i. Lika bra det - även om bilen går helt ok nu...

21 761 Inlägg
27 mars 2007
#14
Vilka som är bäst vet jag inte, men om du köper på Mekonomen eller annat ställe så ska det finnas tabeller som visar rätt stift. Köper man Volvo original så ska de ju vara anpassade till motorn men de brukar också kosta en del.

2 Inlägg
29 mars 2007
#15
Jag har haft en likadan bil och erfarenheten säger att Volvos egna stift funkar bäst. Prisskillnaden tjänas antagligen in på minskad soppatörst, för så mycket dyrare är dom inte.

Min var också svårstartad som (fult ord) och det var tändlägesgivaren som var kass.. Tyvärr så kostade den en nätt liten peng, så börja med stiften.



Sök