3925
Sök

Hur krämar man ut 400hk ur en Audi s4'a på billigast vis?

Solfilmsmontör
947 Inlägg
25 mars 2007
Trådstartare
#1
Hejsan som topic säger är ja sugen på att börja trimma min bil. Dock så vet ja inte så jätte mycket förutom att man kan höja laddtrycket och köpa större turbo. Någon som vet något annat man kan göra för att få ut mer effekt? Och vet någon hur mycket orginal kolvar o stakar håller för samt om kopplingen kommer orka med? Tacksam för all hjälp jag får.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

Kettunen
25 mars 2007
#2
Ska du satsa på 400hk får du kanske byta ut spridarna oxå.
avgassystem. Luffilter. plana toppen,  byta grenrör , Chippa, lite detaljer iaf wink

342 Inlägg
25 mars 2007
#3
Vad är det för s4a du har? en det är 2.7 biturbo så är det inte så svårt, fast det beror på vad du anser som billigt oxå..  kolla på motornord.se  dom hade ett kitt där man fick en bit äver 500hk för ungefär 70 000:- om jag inte minns fel!

Once you go Skyline, you´ll never go back!

Solfilmsmontör
947 Inlägg
25 mars 2007
Trådstartare
#4
Kettunen skrev:
Ska du satsa på 400hk får du kanske byta ut spridarna oxå.
avgassystem. Luffilter. plana toppen,  byta grenrör , Chippa, lite detaljer iaf wink
Chippad e den och där sitter 3" från turbon. Luftfilter är på gång. Det är en 2.2t.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

Kettunen
25 mars 2007
#5
Kornz skrev:
Kettunen skrev:
Ska du satsa på 400hk får du kanske byta ut spridarna oxå.
avgassystem. Luffilter. plana toppen,  byta grenrör , Chippa, lite detaljer iaf wink
Chippad e den och där sitter 3" från turbon. Luftfilter är på gång. Det är en 2.2t.
Låter mumsigt wink Hur många häst ligger den på nu?

Audi S2, 11,07@402
102 Inlägg
26 mars 2007
#6
Kornz skrev:
Kettunen skrev:
Ska du satsa på 400hk får du kanske byta ut spridarna oxå.
avgassystem. Luffilter. plana toppen,  byta grenrör , Chippa, lite detaljer iaf wink
Chippad e den och där sitter 3" från turbon. Luftfilter är på gång. Det är en 2.2t.
Behöver grenrör, spridare, grövre avgas, annan turbo, större IC och framförallt en sportkoppling.

Det jag skulle kikat efter är:
RS2 grenrör, RS2 spridare, RS2 downpipe med kattar och 3 tums avgas, KX400 turbo, frontmonterad större IC och en organisk lamell med sporttryckplatta från sachs.
Billigt.. Nej. hmm
Med detta bör du komma upp i omkring 400 kusar med en vettig programvara.

- "Fixade det som var trasigt men..." -

Fartglad
336 Inlägg
26 mars 2007
#7
Saxat från Dahlbäck racing....

390 hk (287 kW)/ 500Nm
Byte av E-Prom, turbo, grenrör från Sport Quattro, kamaxlar, topplocksbearbetning, sportluftfilter, komplett rostfritt avgassystem.

Pris inkl. montering:
111854 :- exkl. moms [139818:- inkl. moms]


420 hk (309 kW)/ 540Nm
Byte av E-Prom, turbo, grenrör från Sport Quattro, kamaxlar, topplocksbearbetning, byte vevstakar, oljekylare, koppling, svänghjul, byte till racekattar, sportluftfilter, modifiering av insug och laddluftkylare, komplett rostfritt avgassystem.

Pris inkl. montering.
176200 :- exkl. moms [220250:- inkl. moms]




Med andra ord, köp en nyare S4 lr ngn RSx. tongue
Senast redigerat av TobLju (26 mars 2007)

Power without Quattro is useless!

"audiot"
287 Inlägg
26 mars 2007
#8
Köpa nyare s4a, och byta bort turbofemman. yikesyikesyikes det kan man ju inte göra. smile

400 hk är inte alltför blodigt att ta ut ur dom dära. Ett rejält grenrör, en skaplig turbo, laddluftkyl och schysta spridare samt en bra mappning räcker. Givetvis lite saker däromkring som slangar och liknande.  Men det är mycket man ska kunna och klara av för att få ihop det där så om man är inne på att lämna bort kan det nog bli lite dyrt som i exemplet här över.

Som bojje säger. Rs2grejjer + en lite större turbo. Jag skulle nog byta toppackning och kolvbult med. Gör du allt själv och hittar sakerna bättre beggat blir det nog ett överkomligt pris i alla fall.

Sen är ju ett litet tips att känna efter och försöka komma underfund med hur bra motorn mår i nuläget. Dom här bilarna har väl rätt ofta gått en bit och för att det ska hålla med 400 häst är det nog bra om alla saker är fräscha innan man trimmar. Inte roligt att trimma för massa pengar bara för att böja en vevstake. 

Ett rekommenderat tips är att surfa in på www.nordicaudi.com och vidare till s2/urs4 avdelningarna och leta trådar där. Finns massor med nyttig info om precis rätt saker.

Mvh Johan
Senast redigerat av oumi (26 mars 2007)

"... Vi hamnade i alla fall inte på taket"

2 751 Inlägg
26 mars 2007
#9
Dahlback racing är äckligt dyra

Who Djaa bless no man curse

543 Inlägg
26 mars 2007
#10
n0b0dy_ skrev:
Dahlback racing är äckligt dyra
Ja, han tar betalt för namnet nu också.

Jag har haft fel en gång, det var den gången jag trodde att jag hade fel men det visade sig att jag hade rätt.

Dr. Turbo
459 Inlägg
26 mars 2007
#11
nu kan jag inte med S4:an
men billigast att trimma är nog såhär

höja grundtrycket på spridarna (om de är hålspridare samt att bränslepumpen klarar av det) annars nya spridare
flowpreppning av turbo (om originalturbon har rätt mått för att klara 400hk)
mappning (på e85 t.om kanske? smile)

men sen om grejjerna håller vet ja inte


2 117 Inlägg
26 mars 2007
#12
Det krävs mycket mer än vad man tror från början. Att få ut hästarna är en sak men sedan måste resten av bilen hänga med. Detta är VIKTIGT men glöms tyvärr oftast bort.
Kopplingen, växellådan, bromsarna, väghållningen...
Men du har iofs redan en riktigt bra bil från början så lite mera trim skadar inte plånboken alltför mycket wink


2 230 Inlägg
26 mars 2007
#13
vet inte om det är det billigaste men du får 400+ av det om du vill.

Svensk Turboservice IRX450 Turbo
CP-S grenrör
Motorn chippad med RS2 350hk chipp
300kpa map sensor
Front monterad intercooler (alutech)
Komplett 3 tum hela vägen ink downpipe, ingen kat. (En ljuddämpare längst bak)
Öppet filter (Green Cotton) flyttad till intaget i fronten (flyttad olje kylare)
Bosh 968 spridare 465cc
Malpassi Ställbar Linjär Bränsletrycksregulator @ 3,5 bar
1,4 bars WG fjäder från TurboCenter plus 6mm pys ventil (mekaniskt ställt laddtryck)
255lph bränslepump

tar du det så är de tinga probelm för finns en S4 med priceis detta som har 400 i sin...

så kan det vara då det inte blev som det skulle

Solfilmsmontör
947 Inlägg
26 mars 2007
Trådstartare
#14
Rojpen skrev:
vet inte om det är det billigaste men du får 400+ av det om du vill.

Svensk Turboservice IRX450 Turbo
CP-S grenrör
Motorn chippad med RS2 350hk chipp
300kpa map sensor
Front monterad intercooler (alutech)
Komplett 3 tum hela vägen ink downpipe, ingen kat. (En ljuddämpare längst bak)
Öppet filter (Green Cotton) flyttad till intaget i fronten (flyttad olje kylare)
Bosh 968 spridare 465cc
Malpassi Ställbar Linjär Bränsletrycksregulator @ 3,5 bar
1,4 bars WG fjäder från TurboCenter plus 6mm pys ventil (mekaniskt ställt laddtryck)
255lph bränslepump

tar du det så är de tinga probelm för finns en S4 med priceis detta som har 400 i sin...
Okej,  det låter ganska vettigt. Hade ju inte direkt räknat med att de skulle kosta under 10.000:- Var får man tag i en 300kpa map sensor?

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

88 Inlägg
26 mars 2007
#15
Lustgas smile är biligast


125 Inlägg
27 mars 2007
#16
Billigast är det ju så klart om du kan bygga det mesta själv så som grenrör tryckrör avgassystem osv kan du inte det så blir det ju så klart dyrare. Men du kanske har någon hjälpsam vän som kan hjälpa dig med de bitarna då behöver det inte bli så hiskeligt dyrt. Då hade jag iaf kört med

VEMS eller annat vettig billig motorstyrning, såvida inte orginalsprut är lätt och billigt att mappa? runt 10k med installation för ett VEMS
msd 6al 1500
Holset HX35 turbo ny för runt 4k
50mm kina nyare WG kl-racing 1500kr
oringa blocket med orignal packning. runt 600kr
renovera hela motorn.
Stor alu ic kl-racing från 1200
2.5" tryckrör (simons avgasdelar ) några hundra
3" avgasstystem med racekat i ditt fall och enkel ljuddämpare tongue
bosch 044 alt 984 med 0.8 invändig matarbränsleledning. 1500-1800kr
spridare runt 700cc ca 3000kr
eget grenrör 500-1000
Sinterlamell eller hårdare tryckplatta med organisk. 3000
Sen lämna in toppen för mirafräsning av sätena och sen porta lite lätt i i kanalerna själv och matchporta insuget. brukar kosta runt 1000kr för en 16v så drygt det kanske.
Sen nån duktig mappare som får tuna in den ordentligt. lägga laddet runt 1.5bar är allting bara schysst så lär det hålla alldeles utmärkt om du sen får dina 400hk det vet jag inte men bra med mos lär det ändå bli smile


251 Inlägg
27 mars 2007
#17
e mer än så som krävs  stakarna är den klena länken i motorn klarar ca 370 hk

du får räkna på minst 50000kr om de ska bli riktigt gjort

om du vill att det ska hålla mer än en månad så e detta ett tipps

blocket kräver nya lager packningar å kolvringar + värre stakar txe spm e billiga + arp bult i hela blocket och en balansering å viktning..en organisk lamell med värre tryckplatta räcker  detta hamnar på en kostnad på ca 25000kr om du inte känner nån motorrenoverare

toppen behöver inge mer än en renovering å ett par rs2 eller 7a kammar å en rs2 stålpackning kostnad ca 10000kr  du kan använda orginalbult till toppen men arp e ju givetvis bättre

sprutet å tändningen e inget man behöver göra nått åt  om du inte ska ha 600hk, räcker med ett mappat chipp ca 5000kr  .. det är separata tändspolar på dessa motorer som brukar krongla  å dom kostar 1800kr st + tändhatt 400kr istället kan man konvertera till spolar från audi a4 1,8t 03a med avj motorn då kosta spolarna 380kr st inklusive tändhatt:D

spridare i storlek runt 460cc räcker ca 4000kr

ic med klämmor å rör ca 2000kr

grenrör ca 5000kr

turbo finns mycke å välja på men garrets gt serie sitter som en kebabb i magen, på en audi 5a;) kostnad ny ca 10000kr

wg kan du köra med orginal den klara över 500hk

avgassystem med racekatt förslagsvis 3,5" down pipe till race katt å resten 3" med en dämpare  kostand ca 3000kr

och till sist en soppa pump ex boch 044 , henko racing 255L eller walbro 255L ca 1800kr


sen e de ju bra med litte mätare ex lamda, avgastemt å laddtryck
kostnad av det ja räknat upp blir ca65000kr har du kontakter som fixar topp å block billigt å kan hitta begagnade delar , grenrör å turo mm så kan du nog dra av ca 20000kr

lägg dig sen på ca 1,5 bar ladd å du ha paserat 400hk sträcket med marginal å motorn håller tills du tröttnat på den

dodge ram 2500 5,9 cummins diesel 400hk 99a
bmw 320d 99a

2 230 Inlägg
27 mars 2007
#18
Kornz skrev:
Rojpen skrev:
vet inte om det är det billigaste men du får 400+ av det om du vill.

Svensk Turboservice IRX450 Turbo
CP-S grenrör
Motorn chippad med RS2 350hk chipp
300kpa map sensor
Front monterad intercooler (alutech)
Komplett 3 tum hela vägen ink downpipe, ingen kat. (En ljuddämpare längst bak)
Öppet filter (Green Cotton) flyttad till intaget i fronten (flyttad olje kylare)
Bosh 968 spridare 465cc
Malpassi Ställbar Linjär Bränsletrycksregulator @ 3,5 bar
1,4 bars WG fjäder från TurboCenter plus 6mm pys ventil (mekaniskt ställt laddtryck)
255lph bränslepump

tar du det så är de tinga probelm för finns en S4 med priceis detta som har 400 i sin...
Okej,  det låter ganska vettigt. Hade ju inte direkt räknat med att de skulle kosta under 10.000:- Var får man tag i en 300kpa map sensor?
ja du har inte en aning om vart du får tag på detta saker men nånstans iaf.. du kan ju alltid fråga någon som trimmar och så.. Men killen som äger bilen heter MRvain hära på garaget iaf.. fråga han.. å vad jag vet så har han då inet gjort något med blocket eller så.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

2 Inlägg
21 november 2007
#19
Kettunen skrev:
Ska du satsa på 400hk får du kanske byta ut spridarna oxå.
avgassystem. Luffilter. plana toppen,  byta grenrör , Chippa, lite detaljer iaf wink
Att plana en Topp på en Turbo bil e väll kanske lite dumt hmm
Senast redigerat av Jimmy_Persson (21 november 2007)

313 Inlägg
6 januari 2008
#20
köp rs4 turbos.
bosch 044 bensinpump.
chip
sportsystem
byta spridare och mappa den sedan har du lite över 400hk.
men sedan måste du byta koppling till en sinter eller en kolfiberkoppling om det ska hålla.
räkna med 6-70000kr men den drar nästin till alla då som inte e 4-hjulsdrivna

MOR åt gröt,FAR åt helvete!


Sök