3380
Sök

Luktar bränt

57 Inlägg
31 mars 2007
Trådstartare
Körde idag och kände av en konstig lukt, som om nåt va bränt..stannar för att kolla vad som är felet och det ryker lite från min vänster frambroms, tog bort navkapseln för att ta en närmare titt, och då känner jag hur varm bromsskivan har blivit, nästan så varm att jag inte kan ta bort navkapseln..plus att det luktar bränt som fan...jag har nyligen bytt bromsbeläggen också...vad kan det vara för fel?..är det beläggen som fastnat mot skivan?...vad kan en reparation kosta mig eller kan jag göra det själv för en billig slant?...sadsad

tacksam för svar

___ "ByggSnubben" ___
2 456 Inlägg
31 mars 2007
Siaaa skrev:
Körde idag och kände av en konstig lukt, som om nåt va bränt..stannar för att kolla vad som är felet och det ryker lite från min vänster frambroms, tog bort navkapseln för att ta en närmare titt, och då känner jag hur varm bromsskivan har blivit, nästan så varm att jag inte kan ta bort navkapseln..plus att det luktar bränt som fan...jag har nyligen bytt bromsbeläggen också...vad kan det vara för fel?..är det beläggen som fastnat mot skivan?...vad kan en reparation kosta mig eller kan jag göra det själv för en billig slant?...sadsad

tacksam för svar

Låter så att kolvarna fasnat .....

Ta loss oken å gör rent kolvarna & smörj kolvarna det hittar in smuts bakom gummi bälgarna på broms okens kolvar om gummina börjar bli gammla å spricker ....
se om det hjälper Annars så lutar det mot att köpa nytt broms ok ....

//S
Senast redigerat av lonewolf-holm (31 mars 2007)

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se

Fiat och Alfa Romeo mekaniker
285 Inlägg
31 mars 2007
Det är bara att byta ok, det finns utbytes ok att köpa så det blir inte så farligt dyrt...

57 Inlägg
31 mars 2007
Trådstartare
Okej tack, måste jag inte också byta bromsoljan(vätska) eftersom d luktade så mycket bränt...bromsojlan måste nog ha kokat...
Senast redigerat av Siaaa (31 mars 2007)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
1 april 2007
Hej, du luftar ju bort den gamla vätskan när du byter ok så ny vätska blir det automatiskt, går ju skvimpa tillbaka den vätskan som är i oket men ta helt ny o fyll på med.

Lycka till!

bilmekaniker
121 Inlägg
8 april 2007
det kan bli så som du beskriver när man byter belägg utan att göra rent nogrant och kanske slipa lite så att beläggen kan glida fritt. det ska inte kärva där beläggen ska glida i fästet, jag brukar smörja lite där också.

så prova att riva av oket och göra rent/fila lite lätt på beläggen så att dom glider lätt. vet ej om du fattar hur jag menar, men dom ska glida lätt på anliggningsytorna vid bromsoksfästet, ganska svårt att förklara. men du ser nog om de sitter fast någonstans.

gör det inte det så är du antagligen tvungen att köpa ett nytt ok.

Sök