2692
Sök

hur tonar man bakljus?

30 Inlägg
13 augusti 2005
Trådstartare
hej jag funderar på att tona mina bakljus men vet inte hur=/ nån som vet hur man gör?

99 Inlägg
13 augusti 2005
...Köper bakljusspray? smile  Eller köper färdigtonade som nog dom flesta gör gissar jag.

Did Henry Ford write “You can have any color as long as it’s black.” on his website?

30 Inlägg
13 augusti 2005
Trådstartare
hehe, ok tänkte inte på det smile tack!

VD / SPRINGPOJK
605 Inlägg
13 augusti 2005
Tonings sprayen är as lätt att använda speciellt om man har lekt lite med sprayburkar innan, ganska lätt att få rinn om man är helt ovan. Glöm inte maska ordentligt om du skall göra det på plats!

Det krävs en stor man för att gråta, men en större för att skratta åt han!

4 554 Inlägg
13 augusti 2005
finns plasfilm med.. ungefär som att tona rutor

711 Inlägg
14 augusti 2005
Transparent spray (Den förgen du vill ha) ska du fråga efter på exempelvis Autoexperten.

Kom ihåg att du kan inte besiktiga bilen med de lyktorna! Då får du en 2:a!

Oo=00=oO
http://www.garaget.org/?car=1182
Blow My Whistle

VD / SPRINGPOJK
605 Inlägg
14 augusti 2005
Black Knight skrev:
Transparent spray (Den förgen du vill ha) ska du fråga efter på exempelvis Autoexperten.

Bra tilläg, jag fick 2:a på biktningen för tonade blinkers på förra BMW:N visste om att det skulle bli så men försökte dra en rövare.

Det krävs en stor man för att gråta, men en större för att skratta åt han!

135 Inlägg
14 augusti 2005
Black Knight skrev:

det handlar väl mest om att det ska refekteras? räcker så vitt jag vet med att sätta dit en reflex av någon typ på vardera sida då man besiktar,men jag kan ju ha fel.
Senast redigerat av pacco (14 augusti 2005)

391 Inlägg
14 augusti 2005
näe det handlar om att det måste lysa rätt färg

14 augusti 2005
Jag hade för mig att det var som Pacco sa, att det måste vara reflexer, men jag kan ju ha fel, någon som vet säkert?

En motor för mig är en V8

4 Inlägg
14 augusti 2005
Jag har tonde lexuslyktor, förre ägaren har fått igenom den varje gång.

99 Inlägg
14 augusti 2005
11 § Bil och motorredskap klass I, skall ha följande utrustning
--<klipp>---
Körriktningsvisare bakifrån synliga - En visare på vardera sidan som kan visa orangegult ljus bakåt
Lyktor baktill, baklyktor - Två lyktor vilka kan visa rött ljus bakåt
Lyktor baktill, skyltlykta - Lykta för belysning av registreringsskylt eller motsvarande skylt med vitt ljus så att den kan lätt avläsas i mörker
Lyktor baktill, stopplyktor - Två lyktor som visar rött ljus bakåt när färdbroms används
Reflexanordningar baktill - Två anordningar, vilka vid belysning återkastar rött ljus bakåt.

Altså, ni som har lite skalle kan ju lista ut vad det innebär; Att om ni målar bakljuset svart så är det helt okej, bara färgen lyser igenom när ljusen används. Om man tonar en baklykta med film eller färg så kommer det sannolikt - om ni inte har totalt dränkt skiten - lysa igenom tillräckligt bra.
Reflexerna däremot har en benägenhet att inte reflektera igenom färg efter som både det inkommande och det utgående ljuset är blir på tok för svagt. Därför rekomenderas det att inte måla reflexerna, alternativt måla över hela skiten och släng på ett par reflexer med dubbelhäftande tejp (eller skruvar/lim) där dom "passar bättre".

Dom flesta köpta färgade bakljus har en blygsam toning och där fungerar reflexerna som dom ska (i dom flesta fall tillverkaren hadde lite vett).

Edit: lade till "när ljusen används"
Senast redigerat av novaland (14 augusti 2005)

Did Henry Ford write “You can have any color as long as it’s black.” on his website?

99 Inlägg
14 augusti 2005
Oh, and i forgot..

Om bilen är typad så får ju förståss inget ändras sålänge det inte infaller under typningen :-)

Dock kan man ju böja lite på det där med..  i typningen står det sannolikt att "bakljuset är tillverkade av plastbitar av dittan dattan färg och lyser lite roliga färger" - dom lyster ju fortfarande med samma färger som tidigare (såvida dom inte har specifierad våglängd etc..). Däremot så kommer ju reflexerna om ni skaffar nya - inte överensstämma med typningen. Om ni då hittar en nisse som e riktig grinig så kan han sätta stopp för roligheterna.

Man kan bolla vidare på det där hur mycke man vill, men använd ert sunda förnuft så kommer ni nog på vad ni ska göra åt saken.

Sök