2887
Sök

Lämplig förgasare till smått uppskrämd b20a?

14 Inlägg
12 april 2007
Trådstartare
#1
Halloj!
Är som sagt en 142-73 med b20a.
Det som har gjorts på motor är:

Steg 2 topp 44/ 37
K-kam
Extractor rör som följs av i stort sätt ett helt öppet system.

Men vet inte vad jag ska satsa på för förgasare...
Det som de står imellan är dubbla weber 45 eller enkel.
Sen har jag funderat på Weber 36/ 36.
Vad ska man satsa på?roll
Finns säkert många fler bra alternativ!
Tacksam för snabb hjälp!smile

MVH

14 Inlägg
13 april 2007
Trådstartare
#2
Okej!

Vad hade du gjort med din motor då? wink
Tänkte mer att dubbla weber 45 kanske är lite overkill till min motor då den inte är topptrimmad precis. Så tanken var den att man kanske inte vinner så mycket mer på att köpa större än typ 36/36 men men...
Är det bara köpa dubbla weber 45:er och smacka dit eller så går den som ett skollat?cool

MVH

Maizer
13 april 2007
#3
Jo lite overkill är det nog, men det är Klart som faan du ska ha dubbla 45or wink

med lem
1 925 Inlägg
13 april 2007
#4
min polare hade en duett epa med dubbla weber 45 på, bänkade den till 163hk på driven.....så 45er tycker jag du ska ha iaf

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

694 Inlägg
13 april 2007
#5
tjenare hade dubbla weber 45 or på min.. den hade lättat svänghjul kortade stakar och fixad topp.. bänkade den aldrig men gick faktiskt riktigt bra.. det var en volvo 142 sport eller gt va den nu hette.. men sportratt och kortspak och grejer andra mätarare.. sålde den och vet i fan va det hände med den.


2 230 Inlägg
13 april 2007
#6
SJälv fallet att du ska ha weber 45 med trattar:) helt grymmast och skönast ljud:P

så kan det vara då det inte blev som det skulle

240 Inlägg
13 april 2007
#7
satsa på weber 45or men se till att de blir rätt bestyckade för din bil.

21 761 Inlägg
13 april 2007
#8
Eftersom det är en B20 så går det bra att sätta dubbla 45:or, däremot med B18 så kan dubbla 36:or vara mer lämpligt.

14 Inlägg
14 april 2007
Trådstartare
#9
_fillan_ skrev:
min polare hade en duett epa med dubbla weber 45 på, bänkade den till 163hk på driven.....så 45er tycker jag du ska ha iaf

oki, men känns som att det måste vara lite mer än bara dubbla 45:er för att få 163 på hjulen.
Det som satt på den är nog inte lika mycket jag har på min iaf vad jag tror:)
Men finns det kanske nån som är duktig på att räkna?

Hur mycket effekt kan min motor lämna?
Med följande:

Dubbla weber 45
Extractor grenrör, sedan i stort sett öppet 2,5"
K-kam
Steg 2 topp (44/ 37 ventiler)
Dekaltrimmad ventilkåpa wink

MVH

21 761 Inlägg
14 april 2007
#10
rosena skrev:
Dekaltrimmad ventilkåpa wink

Ojoj, det där gör mycket. Säkert minst 30 hästar. wink

Reparatör
630 Inlägg
14 april 2007
#11
okkar skrev:
tjenare hade dubbla weber 45 or på min.. den hade lättat svänghjul kortade stakar och fixad topp.. bänkade den aldrig men gick faktiskt riktigt bra.. det var en volvo 142 sport eller gt va den nu hette.. men sportratt och kortspak och grejer andra mätarare.. sålde den och vet i fan va det hände med den.

nu blev jag nyfiken smile .. kortade stakar ?? Förklara gärna hur det va gjort och va vad syftet med det ??


349 Inlägg
14 april 2007
#12
du dubbla weber 50ior de är billiga och köpa nya (or not)

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
14 april 2007
#13
ring till KG-trimning och hör med dom istället för att få massa gissningar till svar här..


Colaberoende
1 219 Inlägg
14 april 2007
#14
Leta upp ett folkraceforum. Brukar stå mycket trimtips där.
Kan finnas folk som säljer delar också.
Solex eller weber 45 är ju det bästa. 36/36 ska visst inte vara någon höjdare i längden.

/Ena


Smålänning
7 887 Inlägg
14 april 2007
#15
Beror helt på vad du vill ha för karaktär på motorn. Rätt bestyckad Weber 36/36 ger ihop med K-kammen en klockren gång på låg och medelvarv, Har för mig att den ger ca 115 - 120 hästar med den utrustningen.

Enkel Weber 45 är inte bra alls. Du får bättre gång och prestanda med en Stromberg i så fall.

45:an är gjord för att användas i par, och ihop med din kam så kan motorn få ett rätt smalt register, eftersom 45:an funkar bäst på mellan och högvarv.

Jag skulle rekommendera Weber 36/36. Då får du en väldigt trevlig motor som inte drar så sjuka mängder bensin som trimmade B20 annars gärna gör.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

14 Inlägg
14 april 2007
Trådstartare
#16
twin_cam skrev:
Beror helt på vad du vill ha för karaktär på motorn. Rätt bestyckad Weber 36/36 ger ihop med K-kammen en klockren gång på låg och medelvarv, Har för mig att den ger ca 115 - 120 hästar med den utrustningen.

Enkel Weber 45 är inte bra alls. Du får bättre gång och prestanda med en Stromberg i så fall.

45:an är gjord för att användas i par, och ihop med din kam så kan motorn få ett rätt smalt register, eftersom 45:an funkar bäst på mellan och högvarv.

Jag skulle rekommendera Weber 36/36. Då får du en väldigt trevlig motor som inte drar så sjuka mängder bensin som trimmade B20 annars gärna gör.

Okej!
Tack för för ett bra svar!
Kommer nog att sikta på weber 36/36 möjligtvis 38/38.

Tack för hjälpen!

21 Inlägg
17 april 2007
#17
Kör med su istället. Enkel su flödar för över 200hk och sen bara att bestycka därefter. Hade en dubbel solex på min 14tvåa med borrad b20 och r-kam men tröttnade på att den alltid rackla så jag bytte till 2xSU, och den gick som ett urverk.


Sök