4069
Sök

Singeltorkare!!

www.rallyshop.se
551 Inlägg
22 augusti 2005
Trådstartare
Någon som vet hur man gör? Vill inte lägga tusenlappar på att sätta singeltorkare. Vissa säger att man själv kan modda sin motor till singel arm. GÅr det? Kan man köpa en torkarmotor från en merca? svårt? mm mm
Mvh jocke big_smile

www.rallyshop.se
Bälten, Stolar, Rattar, R-Däck, Diffar, Bromsar, Väghållning, mm
Rätt pris DIREKT

draminbil.nu
1 382 Inlägg
22 augusti 2005
köp en merca direkt tongue
ne men det är klart att det GÅR frågan är om det är värt att lägga ner tiden på det för att får det bra.. plockabort ena armen på motorn byggom den andra så den gårr till mitten ich sätt torkarn i mitten! det går men är en ruskigt massa jobb!

Fartglad ;)
128 Inlägg
22 augusti 2005
Tänkte bygga detta till min bil, har hört att det skall finnas ombyggnads sats.

Kadett Freak
129 Inlägg
22 augusti 2005
jag har det på min GSi men jag har ingen aning om hur det är gjort..:S

Kadett GSi 16v

99 Inlägg
22 augusti 2005
Finns kit att köpa. Det enda som krävs är att man på vissa modeller gör hål i mitten för att dra igenom axeln där i mitten någonstans, men dessa instruktioner kommer med kittet :-)
Var köper man dessa kit? ingen aning ;-)  Prova närmaste stylingtillbehörsbutik på webben.

Did Henry Ford write “You can have any color as long as it’s black.” on his website?

99 Inlägg
22 augusti 2005
Hittade ett kit: http://www.mhstyling.se/databas.asp?bil … ;vg2' Art-nr: DI-7170

Did Henry Ford write “You can have any color as long as it’s black.” on his website?

Fotograf
183 Inlägg
22 augusti 2005
dom sålde "singeltorkar-kit" till Golf III för endast 495kr på senaste Streetcars SummerFestival iaf. smile

VD / SPRINGPOJK
605 Inlägg
22 augusti 2005

Det krävs en stor man för att gråta, men en större för att skratta åt han!

1 Inlägg
28 oktober 2005
Beror väl lite på vad det är för bil du ska ha det till.

Jag byggde eget till min golf mk2, tog ca 45 minuter från att jag körde in bilen i garaget tills att jag körde ut den igen.

skulle jag ta 1000 för att göra det lilla som faktiskt behövs göras på de flesta bilar så skulle jag vara rik idag.

Tillbaks till ämnet.

ofast behöver du bara förlänga rotor armen som sitter på torkarmotorn, den lilla metallbiten med en stor kula på. Hur mycke du ska förlänga den får du räkna ut eller prova dig fram.

Jag förlängde min 1,5cm (kapa av, fylla ut med extra material och svetsa) för att få samma effekt som MB singeltorkare, inget fusk som alla kit gör, torkarbladet går typ ½vägs på passagerar sidan.

Sen får du eventuellt moddifiera fästet torkararmen, det satt en spärr på min som hindrade den att gå hela vägen när på passagerar sidan så den va ju obligatorisk att plocka bort.

Börja med att antingen skruva ner ditt torkarsystem eller införskaffa dig ett från skrot eller dylikt, förstå hur allt fungerar i praktiken, vilka faktorer som påverkar torkarbladets "bana" osv.
Sen är det bara kapa, svetsa och skruva tillbaka. Alternativt tillverka en helt egen rotor-arm, jag föreslår svetsa då splines kan vara lite krångligt att göra själv så det passar.

Reparatör
306 Inlägg
28 oktober 2005
Plocka dit länkaget från tex en gammal scirocco eller en fiat uno.
Dom har ju singeltork original.
Själv har jag från en scirocco och det funkar kanon.

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
28 oktober 2005
finns en sida som de står hur mycke man ska förlänga exentern å hålet i exentern för att få en av torkarna att fungera som en singeltorkare utan att byta vare sig motor eller torkar arm.  kommer bara inte på va fan sidan heter.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
28 oktober 2005
ogio skrev:
Någon som vet hur man gör? Vill inte lägga tusenlappar på att sätta singeltorkare. Vissa säger att man själv kan modda sin motor till singel arm. GÅr det? Kan man köpa en torkarmotor från en merca? svårt? mm mm
Mvh jocke big_smile

fan du hade ju en golf..  gör en likadan exenter fast 19 mm längre.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

SSS -12
3 217 Inlägg
28 oktober 2005
Det är ändå rätt fett big_smile

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

Golfägare
16 Inlägg
30 oktober 2005
Här finns en bra guide åt golf mk2:
http://home.online.no/~kseland/s_wiper.htm

Sök