3554
Sök

Nån här som är Lokförare?

677 Inlägg
22 april 2007
Trådstartare
Det råkar inte vara nån här som är Lokförare?

326 Inlägg
23 april 2007
Jo, det är jag. Fast inte på stora banan utan ett industriområde, men vi är enligt Banverket Sveriges mest trafikerade väg viktmässigt sett. Hanterar laster på upp till 650 ton, radiostyr dubbelmotor dieselelektriskt lok. smile

Arbetssökande lokförare
170 Inlägg
23 april 2007
Nä, men har ju funderingar på o bli de iaf smile

To get old and wise, you have to be young and stupid!!

677 Inlägg
23 april 2007
Trådstartare
ILarsaI skrev:
Jo, det är jag. Fast inte på stora banan utan ett industriområde, men vi är enligt Banverket Sveriges mest trafikerade väg viktmässigt sett. Hanterar laster på upp till 650 ton, radiostyr dubbelmotor dieselelektriskt lok. smile

Men då har du iaf gått lokförarutbildningen?

Var gick du?

Har skickat iväg sökningar till samtliga skolor nu så jag hoppas bli kallad till uttagningstesterna och naturligtvis att jag klarar dom.

Verkar vara väldigt svåra tester?
Hörde från en skola att 1-2 av 5 klarar testerna!

Men jag ser verkligen fram emot att jobba som lokförare om jag duger till.

326 Inlägg
23 april 2007
BoraV6 skrev:
Men då har du iaf gått lokförarutbildningen?

Nja, vi behöver "bara" gå en speciell utbildning för radiolok eftersom vi enbart får köra inom industriområdet. 7 dagar med uppskrivning och fortbildning varje år, läkarundersökning med jämna mellanrum beroende på ålder.

Jag gissar på att Banverket håller mycket strängare utbildning, vi behöver t.ex inte använda oss av hand/ljus-signalering (allt går via radio), dvärgsignaler och ATC finns inte, rangering, bromsprov på set etc använder vi oss väldigt sällan av.

23 Inlägg
23 april 2007
ne men camel är lokförare

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
24 april 2007
Min mor, min bror och min brors flickvän är lokförare. Samt att min far utbildar lokförare. Alla jobbar på Roslagsbanan här i stockholm för övrigt.

Whine whine!

677 Inlägg
25 april 2007
Trådstartare
Urkas skrev:
Min mor, min bror och min brors flickvän är lokförare. Samt att min far utbildar lokförare. Alla jobbar på Roslagsbanan här i stockholm för övrigt.

Det var värst!

Någon av dem som är ny inom yrket?
Vet du om vad de tyckte om testerna?

677 Inlägg
3 juni 2007
Trådstartare
Nu har jag iaf varit i Gävle för andra gången och är godkänd!!!!

Så nu är det en läkarundersökning och sen är det klart!

677 Inlägg
7 juni 2007
Trådstartare
OK!

Det började med steg 1.

Jag for till Gävle.

Där fick man göra, tror det var 5 olika "papper och penna" uppgifter. Dessa innehöll enkla uppgifter som man känner igen från grundskolan.
Dock en fördel om man är någorlunda bra på huvudräkning.
Orkar inte beskriva uppgifterna såvida inte nån speciellt frågar om dom!

Men testet gick iaf ut på att mäta hur man fungerar under stress och antar att det var lite korttidsminne och logiskt tänkande med. Men vem som helst klarar uppgifterna om man får tid på sig. Men alla testen gick oerhört fort. Kunde vara minimum krav på kanske 40 uppgifter på 8 min. Och man fick absolut inte slarva. Hade man hunnit tillräckligt men varit slarvig så var det riktigt illa. Dom poängterade hela tiden nogranhet samtidigt som man skulle va snabb!

Jag gjorde riktigt dåligt ifrån mig på mattedelen, men den var tydligen inte så viktig om man hade bra resultat på de andra. Nån vet jag fick göra om någon uppgift om instruktören trodde att de egentligen kunde bättre.

Sen till steg 2.

For till Gävle.

Den här gången är alla testerna datorbaserade.
Det var tre test.

Jag fick börja med att testa korttidsminne genom att summera enkla tal. Men grejen var den att du hela tiden skulle komma ihåg en siffra från tidigare tal i nästa och det gick inte att gå tillbaks och kolla. Och det var samma här, man måste va snabb. Testet varade 20min och jag tror jag han över 400st. Dock fick jag göra om det en gång för att jag fummlade till det lite.

Sen test 2 koncentration, då skulle man stirra på en vit prick på en svart skärm i 30min. Pricken hoppade runt runt i takt som en sekundvisare. När pricken gjorde en avvikelse (dvs hoppade dubbelt så långt) skulle man snabbt trycka på en knapp.
Kan säga att det är lätt att tankarna vandrar iväg när den inte ändrar sig på 5 minuter.

Test 3, det sista var att indentifiera bokstavskombinationer och stryka över alla som var lika. Samtidigt som det stup i ett vrålade i en högtalare om saker man skulle göra om 1 minut och saker man skulle göra nu och saker som skulle göras om 4 minuter mm och samtidigt då hinna med orden!

Riktigt utmattande och koncentrationskrävande.

Klart!

Om någon funderar på att ta testerna så kan ni ju PM:a så kanske jag kan informera lite mer. Tror dock inte man kan förbereda sig så mycket. Inte på steg 1 iaf!
Det är väl det som är meningen, att man ska ha det inom sig.

.-ϻΘϨƎЯ
1 313 Inlägg
7 juni 2007
lokförare är ju lite av ett drömyrke, men de verkar svårt å utbilda sig nu när ja läst detta

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"

677 Inlägg
9 juni 2007
Trådstartare
Kippy skrev:
Fint, verkar vara ett välbetalt men glassigt yrke.. men där har jag antagligen 2 fel av 2 möjliga.. big_smile

Nja välbetalt är det iaf. big_smile Glassigt vet jag inte!

677 Inlägg
9 juni 2007
Trådstartare
Moser skrev:
lokförare är ju lite av ett drömyrke, men de verkar svårt å utbilda sig nu när ja läst detta

Ja det verkar ju inte alltid gå som på "räls" av testerna att döma!

165 Inlägg
9 juni 2007
Jag blev klar lokförare i somras, gick i Mjölby. Sen dess har jag jobbat på bangården, men nu har jag kört tåg själv i 5 veckor smile Jobbet är rätt fint i sig, enda tråkiga när man kör gods är att man inte har någon att prata med, dock klagar det inte så mycket ifall man blir sen wink Lite varmt kan det bli därframme i hytten just nu också, såvida inte loket har en bra fungerande AC smile

Av alla tester tycker jag man ska fasa för pricken allra mest, så jävla dryg! big_smile

677 Inlägg
9 juni 2007
Trådstartare
Lynette skrev:
Jag blev klar lokförare i somras, gick i Mjölby. Sen dess har jag jobbat på bangården, men nu har jag kört tåg själv i 5 veckor smile Jobbet är rätt fint i sig, enda tråkiga när man kör gods är att man inte har någon att prata med, dock klagar det inte så mycket ifall man blir sen wink Lite varmt kan det bli därframme i hytten just nu också, såvida inte loket har en bra fungerande AC smile

Av alla tester tycker jag man ska fasa för pricken allra mest, så jävla dryg! big_smile

Jaha, vad trevligt.

Jag vet inte var jag ska gå än. Men jag tror det blir Vännäs utanför Umeå. Det är ju närmast för mig. Men det lutar lite åt Hallsberg också. Vi får se. Verkar inte va så många som greja testerna i år så det finns ganska mycket platser kvar.

Ja pricken var ju helt sanslös. Omöjligt att inte tänka på nått annat!

956 Inlägg
9 juni 2007
VAd tjärnar lokförare då?

eldus veldus

555 Inlägg
9 juni 2007
Varierar numera en hel del, eftersom det öppnat sig en avreglerad arbetsmarknad med många olika företag. Inledningsvis mellan 15-21.000 kr/månad.

Redan efter 4 års tjänst kan man nå upp till 24-25.000 kr/månad plus olika tillägg (tillsammans 27-30.000 kr).

165 Inlägg
11 juni 2007
Där jag jobbar har facket fixat så vi får strax över 25000 efter redan 2 år smile
Det kan man inte klaga på smile

677 Inlägg
11 juni 2007
Trådstartare
Lynette skrev:
Där jag jobbar har facket fixat så vi får strax över 25000 efter redan 2 år smile
Det kan man inte klaga på smile

Sweet!

Arbetssökande lokförare
170 Inlägg
9 juli 2007
Har precis fått reda på att ja e antagen te att göra urvalstesterna nångång i augusti, får väl hoppas på att de går bra big_smile

To get old and wise, you have to be young and stupid!!

Sök