OK!
Det började med steg 1.
Jag for till Gävle.
Där fick man göra, tror det var 5 olika "papper och penna" uppgifter. Dessa innehöll enkla uppgifter som man känner igen från grundskolan.
Dock en fördel om man är någorlunda bra på huvudräkning.
Orkar inte beskriva uppgifterna såvida inte nån speciellt frågar om dom!
Men testet gick iaf ut på att mäta hur man fungerar under stress och antar att det var lite korttidsminne och logiskt tänkande med. Men vem som helst klarar uppgifterna om man får tid på sig. Men alla testen gick oerhört fort. Kunde vara minimum krav på kanske 40 uppgifter på 8 min. Och man fick absolut inte slarva. Hade man hunnit tillräckligt men varit slarvig så var det riktigt illa. Dom poängterade hela tiden nogranhet samtidigt som man skulle va snabb!
Jag gjorde riktigt dåligt ifrån mig på mattedelen, men den var tydligen inte så viktig om man hade bra resultat på de andra. Nån vet jag fick göra om någon uppgift om instruktören trodde att de egentligen kunde bättre.
Sen till steg 2.
For till Gävle.
Den här gången är alla testerna datorbaserade.
Det var tre test.
Jag fick börja med att testa korttidsminne genom att summera enkla tal. Men grejen var den att du hela tiden skulle komma ihåg en siffra från tidigare tal i nästa och det gick inte att gå tillbaks och kolla. Och det var samma här, man måste va snabb. Testet varade 20min och jag tror jag han över 400st. Dock fick jag göra om det en gång för att jag fummlade till det lite.
Sen test 2 koncentration, då skulle man stirra på en vit prick på en svart skärm i 30min. Pricken hoppade runt runt i takt som en sekundvisare. När pricken gjorde en avvikelse (dvs hoppade dubbelt så långt) skulle man snabbt trycka på en knapp.
Kan säga att det är lätt att tankarna vandrar iväg när den inte ändrar sig på 5 minuter.
Test 3, det sista var att indentifiera bokstavskombinationer och stryka över alla som var lika. Samtidigt som det stup i ett vrålade i en högtalare om saker man skulle göra om 1 minut och saker man skulle göra nu och saker som skulle göras om 4 minuter mm och samtidigt då hinna med orden!
Riktigt utmattande och koncentrationskrävande.
Klart!
Om någon funderar på att ta testerna så kan ni ju PM:a så kanske jag kan informera lite mer. Tror dock inte man kan förbereda sig så mycket. Inte på steg 1 iaf!
Det är väl det som är meningen, att man ska ha det inom sig.