2565
Sök

Varför kör ni för fort?

94 Inlägg
26 april 2007
vist kör man lite fort i bland,, men ja plockar inte ur gärnan o lägger den i hanskfacket som en del gör

saab 93-cupé

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
26 april 2007
finns 2 förklaringar, det är kul och när man är stressad och har brottom smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Team Plåtskrammel Fårö
53 Inlägg
26 april 2007
Varför man kör för fort???
För att jag kan...
Skämtåsido, Det är 70/50/30 av en anledning. Ligger någon dum j*vel i 70-100 förbi en förskola/skola mitt på dagen så borde det vara lagligt att ha ihjäl dom...

Men sen kan man undra varför det bara är 110 på motorvägen kl 4 på morgonen när man ligger helt själv...

Och man sparar tid på att köra fortare. Exempel, köra Oskarshamn/Bromölla som jag gör lite då och då, lagligt tar styft 3 timmar, som jag vill 2,3-2,5 timmar. Visby/Fårösund tar lagligt 45min som jag vill 30-35 minuter så nog sjuttsingen sparar man tid...

Skjut inte upp till i morgon det din hustru kan göra idag.

53 Inlägg
26 april 2007
enbart ganska mycket för fort på större vägar då jag av erfarenhet vet att det är för stor risk att det ska hända någonting. bilar som svänger ut osv.  tar det väldigt lugnt på hårt trafikerade platser och parkeringar.  40 på 30 väg, 60 på 50 väg osv.   
På motorvägen händer det ju att man slår på farthållaren på 160 blås för att spara lite tid. Har haft körkortet i 10 månader nu och det tog väll 3 månader för mig att tröttna på att gasa omkring.
Troligen var det för att jag smälde min volvo in i sidan på en Ford mondeo.  Men efter det så blev man medveten om riskerna och hur lätt en olycka kan hända.     

Gick Vidareutbildning i trafiksäkerhet och lärde mig ett och annat som var bra att veta.

nej kör lugnt i trafiken allihopa!  den dagen ni kör på ett barn för att ni kört för fort så kan livet förstöras på en sekund.   

Tätbebyggt = laglig hastighet

väl skyddat och hög säkerhet = hög hastighet.

Mvh
Mats

Servicerådgivare
715 Inlägg
26 april 2007
jag tycker de e skoj att ibland bara ge bilen vad den tål o se vad den går för ...
försöker att köra lungt o så bland folk o på 30 vägar ochså vidare men när de bär ut på motorvägen kan man ilband stämpla på lite smile

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_

1 297 Inlägg
27 april 2007
För att jag springer för sakta! :p

DRIVER @ HWR.se
621 Inlägg
27 april 2007
. . . men om man ligger i 200km/h på 90 väg då och inte 100???
Då måste man ju spara mer än 3,5 minuter på 10 mil hmmm
alltså vägverket tycker inte de är nån idé att bara köra 10 för fort
utan man bör mosa på mer så man inte bara spar 3,5 minut ahaaa

om man pendlar 10 mil om dan enkel resa och spar 3,5min/resa
så blir det 7 minuter om dan.

Så jobbar man 5 dagar i veckan x 45 veckor/år = 225dagar/år

7 min x 225 dagar = 1575 minuter = 26h 15 minuter

Så jobbar man där i 45 år. . .

26h 15 min x 45 år = drygt 49 dygn

Det innebär att du kommer sitta i bilen dryga 
en och en halv månad (räknat dygnet runt) mer av din fritid!!!

orkar nån räkna hur många månader man skulle spara i 200 då??? lol

Tänk på att ni förmodligen bara har ett liv åxå!!! wink
Senast redigerat av Hurricane (27 april 2007)

- V8 - 4 ever . . .

81 Inlägg
27 april 2007
1. bilen vrålar så fint när den får varva i högre hastigheter
2. känns helt enkelt bättre, skönare flyt.
3. roligt

Dock är jag paranoid så jag har svårt att köra för fort på ställen jag inte känner till så väl. Samt möta bilar i mörkret. Alla bilar är civilpoliser cool

385 Inlägg
27 april 2007
Jag ser på det så här...

Fri väg och ingen risk för att skada någon annan = Mitt problem.
Tätort/tjock trafik = Mitt ansvar.

Hastighetsgränserna är satta för medelmåttiga scenarion där trafiken/väderleken/vägskicket är genomsnittlig(t). Alltså borde hastighetsgränserna ses mer som riktlinjer än direkta skyldigheter, men lagen ser inte det på samma sätt tyvärr.

Som många har skrivit tidigare i den här tråden så är man mer alert i högre hastigheter, detta stämmer otroligt mycket. Har själv somnat vid ratten 2 gånger då jag har kört lagligt (kvaddat två bilar)!
Nej, jag gasar hellre på lite när jag tycker att det är lämpligt. Den "falska säkerheten", som hastighetsbegränsningarna innebär, ska inte få vagga mig till sömns så att jag dör (och eventuellt tar med mig någon annan i processen)!! yikes

Sen kan man se det så här också... Kör jag fortare så är jag teoretiskt sett i "farozonen" en kortare tid. Tänk på hur många älgar man hinner missa om man kör fortare. big_smile

136 Inlägg
27 april 2007
När jag kör fort är jag stressad. Behöver inte vara något som jag måste hinna fram till, utan det kan vara allmän stress.

När jag är lugn så kör jag enligt skyltarna, när jag är kolugn kör jag långsammare. Har ni testat krypa fram i 30km/h på 90väg? Det är underligt. Självklart aldrig med trafik bakom sig...

Högre hastighet är korkat av så många anledningar. Slitage på däck & bil samt risken för att fåglar och djur, insekter inte hinner väja undan, utan smetas ut på din bil. Sen hamnar du oftare bakom söndagsbilister och långtradare som skvätter grus på din fina front, så den blir skottskadad...

Fler anledningar finns. Du går miste om mycket som händer runtomkring, för du kan inte vara fokuserad på så mycket mer än körningen. När jag kör lugnt får jag hökögon som ser allt och alla (nästan). Det ger även tid att blinka/stänga av ljusen till tecken för de som glömt sätta på ljuset, samt vinka till polisbilar och få en nick eller en handviftning tillbaka.

När jag hade bråttom (suck) till Helsingborg fick jag ett finger när jag tutade på en kille som stannade i rondellen bak en lastbil (istället för att långsamt rulla framåt). Det gjorde oss båda upprörda och det ledde till att jag följde efter honom i 110 på 90 väg, samt en korkad omkörning för hans del. Han lugnade ner sig efter jag följt efter en bit, sen var det utagerat...

Jag älskar att predika ibland, speciellt när man glömt bort hur illa uppskattat det är tongue

136 Inlägg
27 april 2007
evilmaster skrev:
mer alert i högre hastigheter, detta stämmer otroligt mycket. Har själv somnat vid ratten 2 gånger då jag har kört lagligt (kvaddat två bilar)!

Idiotiskt att köra slut på det adrenalin och endorfin som finns naturligt i kroppen, det ska du ha  när du väl är i en stressig situation.

Om man somnar vid ratten beror det inte på låg hastighet, utan okunskap. Vi behöver sömn, och får vi inte det, så kan man börja med att stänga av varmluften i bilen (rumpvärme är OK). Sätt på lite kallare luft, veva eller tryck ner rutan, andas genom näsan. Stanna emellanåt och drick lite kaffe.

När inte det hjälper, så hjälper det att gasa som ni säger. Man blir mer alert, men du når fram till ditt mål utpumpad och orkelös, så är det en tom säng som väntar är det väl ok, är det någon du älskar så ärdet synd om henne/honom. Är det arbete så får det lida, eller allt annat, såvida ni inte är supermänniskor tongue

SHIT! Min farfar var visserligen präst...

250 Inlägg
27 april 2007
1: Roligt när man har rätt bil.
2: Race, kör man race kan man ju inte ge sig först wink
3: Har bråttom nånstans.
4: Det är inte jag som kör för fort, hastighetsbegränsningen är för långsam.
Senast redigerat av newkie (27 april 2007)

------------------------------------------------------

385 Inlägg
27 april 2007
Tellyehmaak skrev:
evilmaster skrev:
mer alert i högre hastigheter, detta stämmer otroligt mycket. Har själv somnat vid ratten 2 gånger då jag har kört lagligt (kvaddat två bilar)!

Idiotiskt att köra slut på det adrenalin och endorfin som finns naturligt i kroppen, det ska du ha  när du väl är i en stressig situation.

Om man somnar vid ratten beror det inte på låg hastighet, utan okunskap. Vi behöver sömn, och får vi inte det, så kan man börja med att stänga av varmluften i bilen (rumpvärme är OK). Sätt på lite kallare luft, veva eller tryck ner rutan, andas genom näsan. Stanna emellanåt och drick lite kaffe.

När inte det hjälper, så hjälper det att gasa som ni säger. Man blir mer alert, men du når fram till ditt mål utpumpad och orkelös, så är det en tom säng som väntar är det väl ok, är det någon du älskar så ärdet synd om henne/honom. Är det arbete så får det lida, eller allt annat, såvida ni inte är supermänniskor tongue

SHIT! Min farfar var visserligen präst...

Min kropp har nog för låg tomgång.. Jag kan somna när som helst i princip om jag inte håller mig igång. En, två kannor kaffe håller mig inte mer vaken. Mer sömn hjälper definitivt inte. Men enligt (flera) doktorer är det absolut inget fel på mig.

Alla människor är olika och för att göra en jämförelse så har vi också olika musiksmak i form av tempo och rytm, och detta avspeglas i trafiken, både på gott och ont.

Förnuftet är det som får styra. Men att tvingas hålla ett lägre tempo än vad man känner är behagligt är rent ut sagt döden (i dubbel bemärkelse).

104 Inlägg
27 april 2007
Kör man 55-60 mil per dag sa känar man en djävla massa tid  om man snittar 80 istället för 70.. ungefär 1 timme varje dag.. och det blir tid! sen kan dom säga vad dom vill..har inte varit av vägen än och jag har kört mellan 6000och 8000mil.. på jobbet.. men det beror på hur man känner sig för dagen.. i bland ligger men under.. men i tätort sa ar det lagliga gränser som gäller för mig. ps jag kör på typ ödemark ds

1 171 Inlägg
27 april 2007
Jag tror det är en attitydsfråga. Vad är "för fort"? En del är paragrafryttare och regelkramare, dessa kanske tycker att för fort är över det som stod på senaste skylten på vad hastighetsmätaren visar. Andra kanske tycker för fort är när det tas markant större risker och man kompromissar med marginaler och rationaliserar med sannolikheter.

Det värsta (eller bästa, beroende på attityd) är ju att polisen har tolkningsföreträde.

231 Inlägg
27 april 2007
varför sitta o häcka i 90 när man kan dra på lite..o e de rent på trafik kan man gasa på hur mkt man vill..Varför? för att det är så jäkla kul o köra bil..jag ser det som en hyllning till bilen o dess prestanda..du måste ju ut o rasta den ibland;) 30km/h skyltar respekteras dock alltid..Finns ingen anledning att brassa på förbi en skola lr nått bara onödigt..!

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
27 april 2007
Tråkigt att köra sakta.
Jag vill komma fram nån gång.
Vänsterfilen är min kompis och den får man inte åka sakta på. :]

I stan brukar jag inte köra fort dock, kör pimp-cruising-stilen, kör extra sakta istället så folk hinner titta på bilen. big_smile

509 Inlägg
27 april 2007
Jag vill fram i livet! Ibland har man bråttom ibland är man sugen på att bara ge!

hater
656 Inlägg
27 april 2007
håller med Dewen, 30 skyltar respekteras, 50 också, ibland smile. Grejjen till varför jag alltid kör för fort är helt enkelt för att de svenska vägarna är alldelles för bra för de hastigheter som är satta på de.

Finns ingen logik i att sätta 70, 90 samt 110 på vägar som bara en blind man kan köra av på..

Sen ogillar jag alla er som snackar om att det finns en "anledning" till varför hastigheterna är satta som de är.. den ända anledning är att staten inte har ändrat hastigheterna på vägarna sen urminnes tider.. jag ahr kört bil i snart 2 år och åkt med andra i en väldans massa år och den ända ändringen man har gjrot i min hemkommun är att sänka farten från 50 till 30 är bara för att man upptäckt att en högstadie skola existerar där det innan var 50.

jagm enar är man inte gammal nog när man är 15+ år o veta att man itne går ut på en 50 väg hur som helst så tycker jag man lika gärna kan gå o dö.. livet är svårare än så.

tänk själv och på de vägar du kört, hur ofta har man ändrat hastigheterna så att vägen/sträckan går att köra snabbare på..

säger d oxo att vi har fått in nyare och modernare bilar i vår värld, bara för att en saab 900 inte klarade av en kurva i 90km/h behöver inte det betyda att min M3a inte klarar det..

when you're into it, you're into it. it consums you. it's all your money, it's all your time, it turns out to be you girlfriend, it turns out to be all your friends you surround yourself with. everybody knows what you are doing and how much you do it.. and it's the greatest thing when you can make it work right!...

1 171 Inlägg
27 april 2007
Spjutski skrev:
zoopåse skrev:
Jag tror det är en attitydsfråga. Vad är "för fort"? En del är paragrafryttare och regelkramare, dessa kanske tycker att för fort är över det som stod på senaste skylten på vad hastighetsmätaren visar. Andra kanske tycker för fort är när det tas markant större risker och man kompromissar med marginaler och rationaliserar med sannolikheter.

Det värsta (eller bästa, beroende på attityd) är ju att polisen har tolkningsföreträde.

Lite svammel där tycker jag. Självklart är "för fort" när man färdas i hastigheter över våra hastighetsbestämmelser. Därav ordet bestämmelser. Ditt resonemang är lite som att säga, ja jag slog ihjäl honom men var det mord, nej det tycker jag inte. Funkar liksom inte om man ska leva i ett samhälle med lagar och regler (enda sättet jag tror det fungerar på ett bra sätt).

Hur som helst. Tillbaks till frågan. Jag kör för fort när det passar, det vill säga säkra vägar som motorvägar, där det finns mitträcken och så vidare. Anser också att jag kan välja min hastighet lite som jag vill när jag är ensam på vägen, skulle jag köra ihjäl mig själv så får jag väl stå för det, även om det drabbar mina nära och kära hårt. Skulle dock inte kunna leva med mig själv om jag kört ihjäl någon bara för att jag tyckte det var "roligare", "mindre tröttande" osv att köra snabbt!

I övrigt håller jag alltd hastighetsbestämmelserna i tätort och där det finns oskyddade trafikanter. Försöker också att inte köra för fort i korsningar då det lätt händer saker man inte är beredd på där.

/Micke

Då kanske du är en sån där paragrafryttare/regelfachist wink... Det var en väldigt konstig liknelsen med mord förresten. Att mörda brukar ju vara både moraliskt och lagligt fel. Nu antyder du att det ändå kan vara tillåtet moraliskt att bryta mot hastighetsgränserna och att du även gör det själv. Ditt resonemang blir därför inte konsekvent, det hänger inte samman och är diametralt motsägelsefullt.

Jag hävdar tex att det visst kan vara "för fort" att färdas under hastighetsbegränsningarna, tex om det ligger en bil framför som kör saktare eller någon annan situation som kräver lägre hastighet. Precis som att det inte alls behöver vara "för fort" att köra 120km/h på en fri motorväg i bra väder. Enligt skylten kanske men moraliskt/praktiskt? Nä!smile

Sök