2558
Sök

Problem med basen

Fartälskare
390 Inlägg
7 maj 2007
Trådstartare
Hejsan
ska fatta mej kort. min bas basar inte in i coupen när bagageluckan e stäng :S när jag öppnar den låter det grymmt. Om ni kollar på min sida ser ni bilder på ljudbygget. Ska jag ta bort 6X9:orna och placera dom i hatthyllan o bygga om lådan? den e portad. Kanske dra "portröret" till hatthyllan så den blir mer "connected" med coupen? är nämligen heltäcktplåt runtom bagageutrymmet.

Speedparts That´s why.......

152 Inlägg
7 maj 2007
Hämtat från Nårdik.

Om basen blir bättre när dörr eller baklucka öppnas är lådan för stor eller fel avstämd, F-3 dB punkten är för låg. Minska lådans storlek eller kapa basreflexröret några cm.

Insane Base

391 Inlägg
7 maj 2007
du har för stor låda,  läs mer på nardik.se   "magasinet" basdoktorn.

Fartälskare
390 Inlägg
7 maj 2007
Trådstartare
okey. gör det verkligen så stor skillnad alltså? såfall blire att göra ny låda då.

1 171 Inlägg
7 maj 2007
Det brukar vara problem med audis sedanmodeller just pga plåten som du nämde. De är helt enkelt för täta. Har du ingen skidlucka eller något du kan öppna upp?

Att det skulle hjälpa att stämma av lådan för högt kanske stämmer till viss del, då får du mer tryck vid resonansen, men mycket boomigare och sämre ljud i basen.

Fartälskare
390 Inlägg
7 maj 2007
Trådstartare
zoopåse skrev:
Det brukar vara problem med audis sedanmodeller just pga plåten som du nämde. De är helt enkelt för täta. Har du ingen skidlucka eller något du kan öppna upp?

Att det skulle hjälpa att stämma av lådan för högt kanske stämmer till viss del, då får du mer tryck vid resonansen, men mycket boomigare och sämre ljud i basen.

okey. då tar jag o tar bort plåten vid hatthyllan då. och fixar fram lite mer lugt te bagaget:P perfekt! tack för alla svar

Sök