3510
Sök

Vrf ska man smörja in sportluftfiltren??

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
7 maj 2007
Trådstartare
Hej alla..
Inte så jäklans bra på sportluftfilter och sånt än.. (ska ju bli lackerare) tongue
Så vrf smörjer man in dem?
Ska man göra de direkt när man köpt ett filter som jag tex gjort?
kika på mina bilder och skriv om man ska göra det smile
mvh kimpa

3 121 Inlägg
7 maj 2007
Finns filter som inte ska oljas in och de som ska oljas in.

Oljan hjälper filtret att rena insugsluften från partiklar som är skadliga från din motor.

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
7 maj 2007
Trådstartare
viccoA skrev:

Oljan hjälper filtret att rena insugsluften från partiklar som är skadliga från din motor.

Okej smile
tack för snabbt svar big_smile
Men mitt jag har i min bil då?
köpte de på mickro.. har fått kommentarer att sportluftfilter bara förstör motorn(släpper in mer skräp än orginal luftfiltret)  :S stämmer det?
mvh kimpa

Forummoderator
26 361 Inlägg
7 maj 2007
kimpan_90 skrev:
viccoA skrev:

Okej smile
köpte de på mickro.. har fått kommentarer att sportluftfilter bara förstör motorn(släpper in mer skräp än orginal luftfiltret)  :S stämmer det?
mvh kimpa

Om du rengör det som du ska och inte sprutar på för mycket olja enligt vad jag har hört
så ska det funka alldeles utmärkt. Det folk gör fel är just spruta på för mycket olja som sen sätter sig på trådarna i luftmassemätaren - rätta mig om jag har fel? - och då förstör den.
Finns fler trådar om detta smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
7 maj 2007
Trådstartare
AirOne skrev:
kimpan_90 skrev:
viccoA skrev:

Okej smile
mvh kimpa

Om du rengör det som du ska och inte sprutar på för mycket olja enligt vad jag har hört
så ska det funka alldeles utmärkt. Det folk gör fel är just spruta på för mycket olja som sen sätter sig på trådarna i luftmassemätaren - rätta mig om jag har fel? - och då förstör den.
Finns fler trådar om detta smile

Okej..
Men de jag köpte på mekonomen fick jag ingen fakta om att jag ska ojla in det hmm kanske inte gäller just det?
Är bra sugen på att sätta tillbaka orginal det känns säkrare hmm

Snälla ingen som kan kol ain min bild på mitt motorrumm och säga om jag ska smörja det?
mvh kimpa

3 121 Inlägg
7 maj 2007
Fråga på mekonomen där du köpte det, enklast så, det har väl koll på prylarna de säljer får man hoppas!

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
7 maj 2007
Trådstartare
viccoA skrev:
Fråga på mekonomen där du köpte det, enklast så, det har väl koll på prylarna de säljer får man hoppas!

Oj jag skrev fel mad
Det ska vara mickro.. jag får väl kika in där i morrn
Men någon som vet exkat hur motorn skadas av sportluftfilter?
mvh kimpa

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
7 maj 2007
LMM brinner upp pga att filtrets olja lägger sig på trådarna som en föregående talare sa... smile

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
7 maj 2007
Trådstartare
Xoff skrev:
LMM brinner upp pga att filtrets olja lägger sig på trådarna som en föregående talare sa... smile

Okej men jag har ingen luftmassemätare hmm
så va händer nu när jag inte har dedå?
mvh kimpa

Smålänning
7 887 Inlägg
7 maj 2007
Sen kan aldrig ett sportluftfilter rena lika bra som original luftfilter. Hoppas ni vet varför... tråkigt att förklara något så självklart.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
7 maj 2007
Trådstartare
twin_cam skrev:
Sen kan aldrig ett sportluftfilter rena lika bra som original luftfilter. Hoppas ni vet varför... tråkigt att förklara något så självklart.

Okej.. så man ska fixa på orginalet igen? min luftburk låda täcker hela motorrummet sad
Snälla kan du inte förklara ?
mvh kimpa

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
7 maj 2007
ett filter från micro rensar ju ganska långt ifrån ett orginal men ett lite proffsigare öppet (räkna runnt 2000:-) är ju minst lika bra...

LMM har alla bilar förutom förgasare men funkar på olika sätt, hur funkar din?

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
7 maj 2007
Trådstartare
Xoff skrev:
ett filter från micro rensar ju ganska långt ifrån ett orginal men ett lite proffsigare öppet (räkna runnt 2000:-) är ju minst lika bra...

LMM har alla bilar förutom förgasare men funkar på olika sätt, hur funkar din?

Jadu.. jag vet ens inte om jag har nån på min bil hmm
Sitter ju ingen som på 740orna eller liknande, jag har ju förknasare på min.. har ingen koll just nu tongue  orkar inte tänka:P
mvh kimpa

Smålänning
7 887 Inlägg
7 maj 2007
kimpan_90 skrev:
twin_cam skrev:

Okej.. så man ska fixa på orginalet igen? min luftburk låda täcker hela motorrummet sad
Snälla kan du inte förklara ?
mvh kimpa

Ett sportluftfilter släpper igenom mera luft, och för att kunna det så måste man ha mindre motstånd som motorn suger igenom, och för att kunna få ner motståndet så måste dom pruta på reningsgraden. Dom har alltså porösare material i filtret som släpper igenom mer skit.
Man måste ge nåt för att få nåt, och i detta fall så offrar man reningsgrad för att få effekt.

Men om du inte kör överdrivet mycket på grusväg så kan du utan problem montera ett sportluftfilter på bilen. Det renar trots allt bättre än inget, men då skulle jag köra på ett lite dyrare filter så att det ändå filtrerar hyfsat.

Du tar igen investeringen med att det inte behöver bytas, bara rengöras.

Och ett riktigt bra filter filtrerar nära nog lika bra som ett standard.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
7 maj 2007
Nej, som jag sa har du förgasare så har du inte LMM... wink då ar det nog inget som tar så farligt med skada, men som sagt torra sommardagar så kanske du ska undvika grusväg om du är jätte rädd om bilen...

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
7 maj 2007
Trådstartare
Xoff skrev:
Nej, som jag sa har du förgasare så har du inte LMM... wink då ar det nog inget som tar så farligt med skada, men som sagt torra sommardagar så kanske du ska undvika grusväg om du är jätte rädd om bilen...

Okej. de ända grus vägarana jag åker på är till huset max 500 meter och då kör man sakta så inte bilen blir skitig.. men funderar på att bygga ett slags skydd så filtret inte får så mycket direkt luft på dig.. men hur kan jag göra detta? för de måste ju ha ny kall luft ellerhur?
mvh kimpa

Forummoderator
26 361 Inlägg
7 maj 2007
Xoff skrev:

Oj just ja..dom har kanske inte det *generad*...sorry tongue

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
7 maj 2007
Trådstartare
AirOne skrev:
Xoff skrev:

Oj just ja..dom har kanske inte det *generad*...sorry tongue

Det är lungt smile tongue
Hehe
tackar för hjöplpen.. så nu sitter jag och funderar.. efter bilen service nu efter lack blire nog orginal eller så blire jobba ihop pengar och köpa ett riktigt sport uft filter.. några tips? smile
mvh kimpa

5 710 Inlägg
8 maj 2007
Denna tråd besvarar dina frågor:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=9270

MVH Jonas
..............

Sök