3722
Sök

Behøver info om Subaru Impreza WRX/STi

1 582 Inlägg
8 maj 2007
Trådstartare
#1
Tjenare alla mænniskor!
Længesedan jag startade en tråd, så det ær dags nu big_smile

Har børjat få lite funderingar på att skaffa mig en Subaru Impreza WRX eller en STi vad nu som ær skillnad mellan dom, enda jag vet ær att jag vill ha turbo modellen tongue

Har verkligen ingen alls koll nær det gæller bilmærket Subaru, enda jag vet ær att Impreza ska vara en bra och trevlig bil att køra, (har bara fått åkt med en polare som hade en Impreza GT) och den gick som fan tyckte jag smile

I alla fall så skulle jag mer æn gærna vilja ha lite mer info om bilen dom två olika modellerna, bla, kænda fel, kvaliten, kørkænslan, om bilen ær dyr i drift, lætt att meka med och allt annat som jag inte kommer på just nu.

Så skriv på så mycket som ni vet om dessa modeller, kommer inte kunna læsa i tråden føræns fredag då jag bor i Norge nu och inte har en dator dær sad dærfør vill jag ha massa svar innan dess wink Tack på førhand.

Mvh Pappi

90 Inlägg
8 maj 2007
#2
Själv skulle ja satsa på en STI då den är vassare, både maskinellt och utseendemässigt...
Vet inget om några kända fel på dom, tor dom ska va ganska robusta o tåla hård körning..
De kostar alltid en slant o ha en sån här bil, de får man väl kallt räkna me.. Soppan flödar väl lite mer än en

Maskinellt anser jag personligen att de är en nackdel då det är boxermotor, inte direkt lättmekad för den som inte är kunnig i ämnet..

1 582 Inlägg
8 maj 2007
Trådstartare
#3
Okej jag førstår men ær STi och WRX både turbo motorer eller? Ok låter positivt att de ær robusta, de borde dom vara då de ær sportbil så ^^ Jo jag kan tænka mig att de inte ær billigt att ha en sådan bil, kollade nyss førsækring på folksam, sjukt dyrt 29000:- + om den skulle stå på mig.

Har faktiskt ingen erfaring alls nær de gæller boxermotorer, har inte tænkt och meka med dom så mycket førutom att byta olja + filter och andra lættare saker. Men håller motorerna och så annars eller ær det ofta problem med dom?

Føresten kul att du svarade så passt snabbt, sen måste ja ge dig berøm før din bil, Evo 8/9 ær en drømbil fast synd att dom ska kosta så otroligt mycket bara sad

Mvh Pappi

145 Inlägg
8 maj 2007
#4
jag hade valt en WRX ...då den kostar minst 100 000:- mindre!...bara å chippa den å byta avgassystem å byta till sportluftsfilter så har du en STI istället ;-)

WRX:en har ca 230 hk (har jag för mig) och STI:n har 260-265 hk

1 582 Inlägg
8 maj 2007
Trådstartare
#5
Virtual_Blå skrev:
jag hade valt en WRX ...då den kostar minst 100 000:- mindre!...bara å chippa den å byta avgassystem å byta till sportluftsfilter så har du en STI istället ;-)

WRX:en har ca 230 hk (har jag för mig) och STI:n har 260-265 hk

Tack før svaret, men vad ær de før mer skillnad mellan dom två modellerna, ær de bara motorn som skiljer sig eller ær det andra saker också? Båda motorerna ær væl turbomatade?

Ha det gott. Mvh Pappi

1 582 Inlägg
8 maj 2007
Trådstartare
#6
Nej nu ska jag dra hemmåt, (sitter på ett cafe just nu)
Tills fredag så vill jag ha massa info om modellerna big_smile Tack på førhand.

Mvh Pappi

90 Inlägg
8 maj 2007
#7
STI:n har en snygg vinge som wrx:en saknar.. Men de går givetvis köpa till..

Vet inte men antar att STI:n har bättre vägengenskapper mm, nån som kan svara på de??

1 256 Inlägg
8 maj 2007
#8
Subaru Impreza WRX är mer simpel, samma storlek på motor (06/07) Dock inte samma hästkrafter.. och inte samma utrustning, Den har ca 230hk

Subaru Impreza STI är "The mother of Subaru.." Det värsta du kan hitta i Subaruväg..
286hk värsting värsting! smile Its the shit! Men det är inget för den snåle bilköparen..

En WRX kan man mappa om och montera avgas så landar man runt 285-300hk.. ungefär som STi

Plåttrigt men viktiga fakta wink
Senast redigerat av Jonni (8 maj 2007)


Impreza Drifter
116 Inlägg
9 maj 2007
#9
Virtual_Blå skrev:
jag hade valt en WRX ...då den kostar minst 100 000:- mindre!...bara å chippa den å byta avgassystem å byta till sportluftsfilter så har du en STI istället ;-)

WRX:en har ca 230 hk (har jag för mig) och STI:n har 260-265 hk

FEL...

STI har 6 växlad låda och en grövre drivlina..
Annan hjulupphängning m.m
Hur man får det med att BARA chippa???
Sen ska Imprezan INTE chippas den SKA mappas om det ska hålla..
Annat luftfilter är tabu med...

01-04 Wrx -218hk
05-06 Wrx 225hk
06- Wrx 230hk

02-06 WRX STI 265hk
06- WRX STI 280hk

www.impreza.nu

Sök på forumet där och du skall finna svar...

Team PowerSlide
Subaru Impreza WRX STI -02 Drift Edition

1 582 Inlägg
9 maj 2007
Trådstartare
#10
Tack før alla svar folk, STi ær ju i såfall sjælvklara valet før min del om det nu blir en Subba.

Fast jag førstog inte riktigt vad du Jonni mena med att "Men det är inget för den snåle bilköparen" Menar du att bilen drar sjukt mycket bensin eller?. Visst førsækringen ær jævligt øverdriven tycker jag, men allt handlar om hur man proiriterar saker i livet.

Mvh Pappi

draminbil.nu
1 382 Inlägg
9 maj 2007
#11
Pasi_k skrev:
Virtual_Blå skrev:
jag hade valt en WRX ...då den kostar minst 100 000:- mindre!...bara å chippa den å byta avgassystem å byta till sportluftsfilter så har du en STI istället ;-)

WRX:en har ca 230 hk (har jag för mig) och STI:n har 260-265 hk

FEL...

STI har 6 växlad låda och en grövre drivlina..
Annan hjulupphängning m.m
Hur man får det med att BARA chippa???
Sen ska Imprezan INTE chippas den SKA mappas om det ska hålla..
Annat luftfilter är tabu med...

01-04 Wrx -218hk
05-06 Wrx 225hk
06- Wrx 230hk

02-06 WRX STI 265hk
06- WRX STI 280hk

www.impreza.nu

Sök på forumet där och du skall finna svar...

Vill nu gärna ha en mer ingående förklaring över skillnaden mellan chip och mappning! (menar du att det skulle vara så stor skillnad från bil till bil att det inte går att köra ett "universal" för alla imprezor?)
Dessutom gärna en förklaring på varför öppet filter är tabu! Något du läst på forumet eller av någon annan anledning? (att lmm går sönder räknas inte eftersom det finns filter utan olja som inte har det problemet)
(Ta inte för hårt ifall jag låter irriterad, det är bara att jag skriver så tongue)
Senast redigerat av ludde__mannen (9 maj 2007)


Impreza Drifter
116 Inlägg
9 maj 2007
#12
Bara LÄs på www.impreza.nu
Alla svar finns där...

Team PowerSlide
Subaru Impreza WRX STI -02 Drift Edition

draminbil.nu
1 382 Inlägg
9 maj 2007
#13
Eftersom du "talade om" hur det ska vara vore det fint med lite info.. (Jag säger inte emot dig utan är bara nyfiken smile)

Eller är det forumstrimmning a lá 200sx som gäller? tongue

Pasi_k skrev:
Bara LÄs på www.impreza.nu
Alla svar finns där...


Impreza Drifter
116 Inlägg
10 maj 2007
#14
ludde__mannen skrev:
Vill nu gärna ha en mer ingående förklaring över skillnaden mellan chip och mappning! (menar du att det skulle vara så stor skillnad från bil till bil att det inte går att köra ett "universal" för alla imprezor?)
Dessutom gärna en förklaring på varför öppet filter är tabu! Något du läst på forumet eller av någon annan anledning? (att lmm går sönder räknas inte eftersom det finns filter utan olja som inte har det problemet)
(Ta inte för hårt ifall jag låter irriterad, det är bara att jag skriver så tongue)

Mer Tid nu att svara på det.. big_smile

Finns Chip som funkar..
Unichip isåfall.
http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az … ype=search

Team PowerSlide
Subaru Impreza WRX STI -02 Drift Edition

draminbil.nu
1 382 Inlägg
10 maj 2007
#15
Grejen att man inte ska chippa är alltså för att det finns EN firma som säljer en grej som bara tar bort ladd-spärren? (Så tolkade jag det efter att ha läst lite på första sidan i tråden wink)

Då är jag bara lite nyfiken på det med luftfiltret också smile
Gissar att det också är forumstrim? ("Det kör alla andra på forumet så det gör jag också") Har nämligen en kompis som inte köpte ett öppetluftfilter eftersom det skulle förstöra lmm(enligt impreza forums-folket).. Istället köpte han ett insatsfilter, då är det ju ingen fara.. (att även det var inoljat sågs inte som ett problem av forumsmedlemmarna)


Impreza Drifter
116 Inlägg
10 maj 2007
#16
Har Rasat LMM på En Almera en gång på G av just Öppet filter så i mina ögon är det NO-NO så länge man har LMM kvar...

För vissa funkar det säkert..
Har du FMIC så är det INGA problems med öppet filter....

Varför saker och ting håller eller inte.. 
Det har jag inget svar på.

Chippen till Imprezan - Cylindern som är närmast turbon blir varmare än dom andra , mäter du i avgaset så ser du inte att det går snålare på den cylindern , raset är på G...

Så har jag fattat det iallafall..

Team PowerSlide
Subaru Impreza WRX STI -02 Drift Edition

draminbil.nu
1 382 Inlägg
10 maj 2007
#17
Du rasade alltså LMM på en Nissan en gång och därför kan man inte byta luftfilter på en Impreza?
Finns även filter som inte är inoljade..

Pasi_k skrev:
Har Rasat LMM på En Almera en gång på G av just Öppet filter så i mina ögon är det NO-NO så länge man har LMM kvar...

För vissa funkar det säkert..
Har du FMIC så är det INGA problems med öppet filter....

Varför saker och ting håller eller inte.. 
Det har jag inget svar på.

Chippen till Imprezan - Cylindern som är närmast turbon blir varmare än dom andra , mäter du i avgaset så ser du inte att det går snålare på den cylindern , raset är på G...

Så har jag fattat det iallafall..


Impreza Drifter
116 Inlägg
10 maj 2007
#18
Nu Är vi LÅNGT ifrån Topic..

Du GÖr precis som du vill jag gör som jag vill...

Team PowerSlide
Subaru Impreza WRX STI -02 Drift Edition

draminbil.nu
1 382 Inlägg
10 maj 2007
#19
Jepp så sant.. Men jag ville gärna ha lite info då jag alltid är under inlärning vad gäller bilar smile

Pasi_k skrev:
Nu Är vi LÅNGT ifrån Topic..

Du GÖr precis som du vill jag gör som jag vill...


Impreza Drifter
116 Inlägg
10 maj 2007
#20
ludde__mannen skrev:
Jepp så sant.. Men jag ville gärna ha lite info då jag alltid är under inlärning vad gäller bilar smile

www.impreza.nu
Finns svar på alla frågor om imprezor om du SÖKER:...

Team PowerSlide
Subaru Impreza WRX STI -02 Drift Edition


Sök