3664
Sök

laddtryck på 940 turbo=)

35 Inlägg
8 maj 2007
Trådstartare
#1
Tjenixen!

Har en gammal 940 turbo ft o är lite sugen på o höjja laddtrycket men vet inte va den pallar! Vet inte om de spelar nån roll men den är chippad ock annan kam ... I nu läget laddar den 0.7.
Nån som vet om de går o höjja de lite mer utan att kolvarna tittar ut genom blocket:P haha
Vet inte om de är minus eller + men de är en gammal snutbil=)

DREAMTEAM
248 Inlägg
8 maj 2007
#2
har för mig att orginal så klarar de av ca 1.2 i ladd, så han skulle ju kunna ladda 1.0 ??? ... rätta mig om jag har fel någon smile

Volvo 240 GL-R -90 (No turbo shit, just real power)
Volvo 240 DL Turbo -78 (Turbo projekt)
Vw Golf V "TSi" -08 (Das Auto)

35 Inlägg
8 maj 2007
Trådstartare
#3
Nybakk_240 skrev:
har för mig att orginal så klarar de av ca 1.2 i ladd, så han skulle ju kunna ladda 1.0 ??? ... rätta mig om jag har fel någon smile

okej okej=)

Får la prova o se;) Knackar de så knackar de:D
SKa la tanka 98 med om man höjjer laddtrycket? Motverkar väll spickningar elle nått:S

88 Inlägg
8 maj 2007
#4
om inte jag minns fel så pallar ic max ca 1 bar  och motorn klarar säkert 1,5 bar men hur länge smile driftsäkerheten minskar rätt bra med högre ladd .
beror helt och hållet på hur motorn mår hur den har blivit servad mil tal mm
hade nog själv kört med 0,8-0,9
Senast redigerat av Sjodda (8 maj 2007)


DREAMTEAM
248 Inlägg
8 maj 2007
#5
wader skrev:
Nybakk_240 skrev:
har för mig att orginal så klarar de av ca 1.2 i ladd, så han skulle ju kunna ladda 1.0 ??? ... rätta mig om jag har fel någon smile

okej okej=)

Får la prova o se;) Knackar de så knackar de:D
SKa la tanka 98 med om man höjjer laddtrycket? Motverkar väll spickningar elle nått:S

Har kollat lite. du kan ställa på till 1.0 i ladd. Spänn ett eller två band runt IC längst ner för att vara säker på att inte spräcka den bara. Att tanka 98 är säkert ingen dum idé smile

Volvo 240 GL-R -90 (No turbo shit, just real power)
Volvo 240 DL Turbo -78 (Turbo projekt)
Vw Golf V "TSi" -08 (Das Auto)

DREAMTEAM
248 Inlägg
8 maj 2007
#6
Men, var noga med att hålla ordning på motorn om du gör detta. oljebyten och diverse service och översyn. du belastar ju motorn en väldans väldans massa mycket mer wink

Mvh

Volvo 240 GL-R -90 (No turbo shit, just real power)
Volvo 240 DL Turbo -78 (Turbo projekt)
Vw Golf V "TSi" -08 (Das Auto)

35 Inlägg
8 maj 2007
Trådstartare
#7
Nybakk_240 skrev:
wader skrev:
Nybakk_240 skrev:
har för mig att orginal så klarar de av ca 1.2 i ladd, så han skulle ju kunna ladda 1.0 ??? ... rätta mig om jag har fel någon smile

okej okej=)

Får la prova o se;) Knackar de så knackar de:D
SKa la tanka 98 med om man höjjer laddtrycket? Motverkar väll spickningar elle nått:S

Har kollat lite. du kan ställa på till 1.0 i ladd. Spänn ett eller två band runt IC längst ner för att vara säker på att inte spräcka den bara. Att tanka 98 är säkert ingen dum idé smile

Okej! Jo ja får börja med o byta olja o sånt=) O sen skruva upp de! Ja tackar alla så jätte mycke för alla svar=) Återkommer imorgon med resultat hur allt har gått:D

35 Inlägg
8 maj 2007
Trådstartare
#8
Nybakk_240 skrev:
wader skrev:
Nybakk_240 skrev:
har för mig att orginal så klarar de av ca 1.2 i ladd, så han skulle ju kunna ladda 1.0 ??? ... rätta mig om jag har fel någon smile

okej okej=)

Får la prova o se;) Knackar de så knackar de:D
SKa la tanka 98 med om man höjjer laddtrycket? Motverkar väll spickningar elle nått:S

Har kollat lite. du kan ställa på till 1.0 i ladd. Spänn ett eller två band runt IC längst ner för att vara säker på att inte spräcka den bara. Att tanka 98 är säkert ingen dum idé smile

Menar du att jag ska sätta band runt själva intercoolern?? eller stärka slangfästningarna
till intercoolern? där slangarna är anslutna till intercoolern?

1 004 Inlägg
8 maj 2007
#9
runt gavlarna smile

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

35 Inlägg
8 maj 2007
Trådstartare
#10
262turbo skrev:
runt gavlarna smile

Jaha okaaj=)

1 079 Inlägg
8 maj 2007
#11
Som jag förstått det så det enda som skiljer ltt från fulltryckaren i stora drag är tryckklockan så byter du den så har du en vanlig turbo så då kan du ställa laddtrycket till 0.7 på staget, men ska du ha mer laddtryck så bör du chippa. Jag rekommenderar dig ändå till att rådfråga någon trimfirma som autotech om detta, vore ju tråkigt om du skulle få en rasad motor pga misstag/laborationer.

Sen när du kör trimmat så rekommenderas 98oktan/V-power.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

35 Inlägg
8 maj 2007
Trådstartare
#12
Madhouse skrev:
Som jag förstått det så det enda som skiljer ltt från fulltryckaren i stora drag är tryckklockan så byter du den så har du en vanlig turbo så då kan du ställa laddtrycket till 0.7 på staget, men ska du ha mer laddtryck så bör du chippa. Jag rekommenderar dig ändå till att rådfråga någon trimfirma som autotech om detta, vore ju tråkigt om du skulle få en rasad motor pga misstag/laborationer.

Sen när du kör trimmat så rekommenderas 98oktan/V-power.

jo jag får göra detta!
Jo den är ju chippad. men vad de är för chipp vet ja inte i nuläget.
Men de får jag ju ta reda på!
Jo jag tror jag väntar lite. bor ju i vänersborg så har ju nära till autotech.
Får ta en sväng dit imorgpn=)
Tack för att du ville hjälpa mig:D


Sök