3312
Sök

Byta ut b230f till b21et i volvo 740?

135 Inlägg
11 maj 2007
Trådstartare
#1
Hejsan!
Lade denna tråden fel innan, men hur som helst, jag vill byta motor i min volvo 740.
Det sitter en B230F i den nu och jag har en B21ET på gång!
Passar den eller är det en massa "moddning" för att få i den?


104 Inlägg
11 maj 2007
#2
Tjaa..
Nja den ska ju inte vara några större problem att få i motorrummet åså för motorfästen å så ska ju passa.
Men du byter ju ner dig från elektroniskt till mekaniskt sprut.
så du får ju ha kabelhärva till tändningen på b21et motorn istället för ditt befintliga.
Men det passar ju med växelåda åså annars..
MVH Adde

..:Landa_in_racing:..
850 Tdi och Projekt 745.
Kör RÄTT kör BRETT!

905 Inlägg
11 maj 2007
#3
landa_in_racing skrev:
Tjaa..
Nja den ska ju inte vara några större problem att få i motorrummet åså för motorfästen å så ska ju passa.
Men du byter ju ner dig från elektroniskt till mekaniskt sprut.
så du får ju ha kabelhärva till tändningen på b21et motorn istället för ditt befintliga.
Men det passar ju med växelåda åså annars..
MVH Adde

b21et är det med mekaniskt sprut? trodde det var motorn utan kat.


ft = lågtrycksturbo
et = högtrycksturbo

eller?

bilar med et motorn skanar väl kat dessutom?
Senast redigerat av loffe007 (11 maj 2007)

225 Inlägg
11 maj 2007
#5
Både et och ft är högtrycksturbo. Ft har ca 165 hk medans et har ca 185. Ft är modernare och håller bättre än et.

Blyfot och motor dödare
388 Inlägg
12 maj 2007
#6
et motorn saknar cat. ft har cat och är låg friktionsmotor så den är "mindre" hållbar än et men bägge är ju volvo så det håller till 300 hk utan större modd.
b230et heter motorn du ska ha i det är org 740 turbo motor.
b21et är 240 turbo.
ha det..

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...

225 Inlägg
13 maj 2007
#7
Annars brukar då alla säga att ft håller bättre än et. Ft har stadigare grejer.

Laglös idiot
19 Inlägg
13 maj 2007
#8
B230FT har mycket starkare lager och stakar jämnfört med B230ET, dessutom tillkom det kolvkylning 94 på FT, det har även det nyare motorstyrningssystemet LH 2.4 med kat o lambdareglering jämnfört med ET som har motronic utan detta.

Men tillbaka till topic, motor o växellåda passar rakt av, det enda som du behöver är som sagt att byta "all el" till B21ET. Kan tillägga att denna motorn håller för rätt så mycket om den är i bra skick, bara att sprutet (k-jetronic) har tendens till att gå för magert vid trimning.

Värre blir det vid besiktningen med denna motorn..


1 675 Inlägg
13 maj 2007
#9
Det är lag på att bilar från 1989 måste ha katalysator. Dom bilar före måste ha katakysator monterad men behöver ej fungera. Har själv rensat katalysatorn på min och blir mycket mer effekt.

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

Kettunen
13 maj 2007
#10
volvo_1987 skrev:
Det är lag på att bilar från 1989 måste ha katalysator. Dom bilar före måste ha katakysator monterad men behöver ej fungera. Har själv rensat katalysatorn på min och blir mycket mer effekt.

88 e det la väll???

Smålänning
7 883 Inlägg
13 maj 2007
#11
Kettunen skrev:
volvo_1987 skrev:
Det är lag på att bilar från 1989 måste ha katalysator. Dom bilar före måste ha katakysator monterad men behöver ej fungera. Har själv rensat katalysatorn på min och blir mycket mer effekt.

88 e det la väll???

Nej. från 89 måste alla bilar ha kat. om flesta införde dock kat på 88:orna för att vänja folk.

Varför byta ner sig?

Din bil blir i stort sett omöjlig att få igenom besiktningen med B21. Däremot så kan du plocka en B230ft från en volvo 940 och stoppa i din bil, och få igenom genom besiktningen om du tar med avgasreningen.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

905 Inlägg
13 maj 2007
#12
är väl 88a som katten inte behöver funka på och 88b som den måste funka på gränsen går inte mellllan 88-89 utan nånstans under 88

sen är det juh nya lagar angående avgaskrav på bilar som man byter motor i..

sfro.com
Senast redigerat av loffe007 (13 maj 2007)

135 Inlägg
23 maj 2007
Trådstartare
#13
Tack för alla svaren!
Har köpt mej en b21 et nu och ska försöka få i den nån gång!


905 Inlägg
24 maj 2007
#14
ska du besikta så kan ett tips var att kolla SFRO.

Lycka till.

71 Inlägg
7 oktober 2009
#15
Lånar tråden lite..

Kan man sätta i en B21et underdel och sen köra med ett F sprut om man byter spridarna och boxarna från en turbo istället,, Och givetvis toppen då??

402 Inlägg
7 oktober 2009
#16
_ninen skrev:
Lånar tråden lite..

Kan man sätta i en B21et underdel och sen köra med ett F sprut om man byter spridarna och boxarna från en turbo istället,, Och givetvis toppen då??

Klart att du kan använda dej av ett elektroniskt insprut.
Byt insug o topp bara, sen givetvis all kringutrustning som behövs till det elektronsika sprutet.
Ta då sprutet från en turbo. Tex 940 turbo med LH 2.4 systemet.

MVH//Jocke

10 287 Inlägg
7 oktober 2009
#17
Det räcker att läsa klistrade motorbytartråden här:

--------------------------------------------

Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum)
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

--------------------------------------------

SFRO är måttligt roade av att få dessa frågor i parti och minut. Dom är framförallt till för att hjälpa folk som skall bygga ombyggda eller amatörbyggda fordon.

Kontentan är i all fall att detta är ett projekt av typen Kamikaze.

/Göran


loffe007 skrev:
ska du besikta så kan ett tips var att kolla SFRO.

Lycka till.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

71 Inlägg
7 oktober 2009
#18
Hedlisch skrev:
_ninen skrev:
Lånar tråden lite..

Kan man sätta i en B21et underdel och sen köra med ett F sprut om man byter spridarna och boxarna från en turbo istället,, Och givetvis toppen då??

Klart att du kan använda dej av ett elektroniskt insprut.
Byt insug o topp bara, sen givetvis all kringutrustning som behövs till det elektronsika sprutet.
Ta då sprutet från en turbo. Tex 940 turbo med LH 2.4 systemet.

MVH//Jocke

jaja förstår att jag måste byta toppen och insuget men funkar det att köra med F-sprut om man byter spridare och boxar??]


Sök