4335
Sök

Ja, asså, kan vi lösa det här med tonade rutor runt om?

281 Inlägg
17 maj 2007
har tonat rutorna...blev en del luftbubblor..men killen som gjorde de sa att jag skulle låtade va ngn dag och sen skulle han dra ut bubblorna..undrar om de kommer att gå??

/Deki

LillNaisarn
17 maj 2007
Seeker skrev:
LillNaisarn skrev:
Seeker skrev:

då är det väl bara att tona, dra ner rutorna och bort me säkringen. sen få en tvåa på att rutorna inte går upp och åka tillbaka och ombessa med säkringen i, så att rutorna går upp? för på ombess så kollar dom väl inget annat än just det man fått tvåa på? i detta fallet att rutorna inte går upp? smile

nepps dom ska bara kolla om man åtgärdat e.v fel,
är igentligen lättare att riva solfilmen och besikta , och sen lägga ny...

ja?
och felet är att rutorna inte går upp? dom har ju inte sett att dom är tonade?

det var inte det jag menade, jag menade att det är lättare att riva solfilmen och lägga ny än att måsta rulla in på ombes, är biligare å köpa en rulle solfilm än ombes samt att en rulle räcker några år om det är avsett bara för framruta wink

49 Inlägg
17 maj 2007
tja, är folk säkra på att tona och inte låtit proffs göra det så, visst ^^
annars är väl ett par hundra extra om året inte så mkt i bilsammanhang om man verkligen vill ha tonat fram och komma igenom bes. men oavsett får man väl akta sig för bängen tongue

så, gott folk, två metoder.. välj fritt tongue

LillNaisarn
17 maj 2007
Seeker skrev:
tja, är folk säkra på att tona och inte låtit proffs göra det så, visst ^^
annars är väl ett par hundra extra om året inte så mkt i bilsammanhang om man verkligen vill ha tonat fram och komma igenom bes. men oavsett får man väl akta sig för bängen tongue

så, gott folk, två metoder.. välj fritt tongue

jo visst smile om man har proffs film skulle jag också göra så, men jag väljer själv att filma med snarlikt resultat så det är lika tycker jag wink

Ocean Race NR:1
475 Inlägg
17 maj 2007
Lagligt eller inte är en tolkings fråga???

Taget från vägverkets hemsida:

Tonade bilrutor
Vindruta måste ha en ljusgenomsläpplighet av minst 75 %. Annan ruta i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet av minst 70 %. Kravet gäller både inifrån och utifrån.

Det är inte tillåtet med film eller färgskikt som ger störande reflexer eller bländar andra trafikanter.

Uppdaterad 2005-04-22

Det sista som skrivits är ganska intressant fråga!
Jag tolkar lagen som sådan att det är tillåtet med film på framdörrar!
Varför tolkar jag det så?
Jo för att min film stör eller bländar ej! (sedan om det är under dom tilllåtna värdena kan inte polisen anvgöra på plats, om han inte har ett mätinstrument!)

Sedan vad det gäller säkerhets film, så har svenska bilprovnigen i vissa städer börjat godkänna detta, då ligor jobbar på sådant sätt att dom kör upp bredvid din bil med moped eller motorcykel vid rödljus, slår in rutan, tar det som ligger i framsätet och kör där ifrån! Själv står du i bilkön och undrar vad som hände!

OBS::
Jag vet att det är omöjligt idag att hitta film som är så pass ljus så att den klarar 75-72%

mvh
Jörgen

Solfilms montör
En av dom bästa i Sverige samt Europa

Ocean Race NR:1
475 Inlägg
17 maj 2007
ghost_boy83 skrev:
därför man köper tonade rutor från fabrik då kan dom inte säga ett piss betalar 2800 för två rutor framm fanimej värt det

2800:- för framdörrar???

Det är priset på en 3 dörrars coupe här i skåne!

mvh
Jörgen

Solfilms montör
En av dom bästa i Sverige samt Europa

2 594 Inlägg
18 maj 2007
SOLF1LM skrev:
ghost_boy83 skrev:
därför man köper tonade rutor från fabrik då kan dom inte säga ett piss betalar 2800 för två rutor framm fanimej värt det

2800:- för framdörrar???

Det är priset på en 3 dörrars coupe här i skåne!

mvh
Jörgen

nä 1900 hittade ännu billigare nu och det är glaset som är tonat inte nån jäkla flm

1 Inlägg
24 maj 2007
SOLF1LM skrev:

Tonade bilrutor
Vindruta måste ha en ljusgenomsläpplighet av minst 75 %. Annan ruta i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet av minst 70 %. Kravet gäller både inifrån och utifrån.

Det är inte tillåtet med film eller färgskikt som ger störande reflexer eller bländar andra trafikanter.

Uppdaterad 2005-04-22

Jo för att min film stör eller bländar ej! (sedan om det är under dom tilllåtna värdena kan inte polisen anvgöra på plats, om han inte har ett mätinstrument!)

mvh
Jörgen

Tjena grabbar lol
Nu kan jag reda ut det här åt er en gång för alla!
Jag har just kommit tillbaka från besiktningen - Där jag blev kuggad för "Sidoruta fram, båda sidor, försedd med färgat skikt/film". Blev skogstokig på besiktningssnubben och tyckte att han var en stor knöl för att inte släppt igenom den lilla toningen... Han svarade att "Man får inte ha någon som helst toning på sidorutorna fram, för att man ska kunna ha ögonkontakt med andra förare och trafikanter" typ...

Jag trodde inte på det så jag ringde Vägverket och blev kopplad runt en stund. Till slut fick jag ett namn på en EXPERT i ämnet rutor/toningar! Han heter Lars Rask och nås via kundtjänst på 0771-119 119 om det är fler som vill ha samma svar som jag nu fått:

Man får INTE ha någon som helst film - varken transparent, tonad eller "splitterskydd" på sidoframrutorna! PUNKT SLUT!!! Glaset i sig FÅR vara tonat så länge det släpper igenom minst 70% ljus samt att bilen är TYPBESIKTIGAD med dessa mörkare glas! Anledningen till att man inte får ha film är att rutorna inte längre är Godkända då. Det är inte heller lagligt att ha sk splitterskydd eftersom man måste kunna slå ut rutorna vid en ev. olycka e dyl. Det är lag på att ha Godkända rutor i bilen och lägger du på en film är glasen inte längre godkända, så var det med det!

Förväxla nu inte Toning och Solfilm! Man FÅR alltså ha en viss grad tonade rutor men man får INTE ha någon som helst solfilm, inte ens helt transparent.

Jag ska försöka få bort filmen sad  Annars får jag väl besiktiga om min bil med lånade rutor. Blir bara så JÄVLA trött på att besiktningssnubbarna så GODTYCKLIGT dömer ut eller tillåter "tonade" rutor... Dom KAN ju omöjligen avgöra om ljusinsläppet är tillräckligt eller inte och för att bedöma det måste man till Borås och mäta - enda stället i Sverige som gör det, och dyrt är det också.

---------------------------------------------------------------------------
Ta det lugnt i trafiken cool
kram
"En förbannad tjej"
Senast redigerat av ACR (24 maj 2007)

LillNaisarn
24 maj 2007
ACR skrev:
SOLF1LM skrev:

Tonade bilrutor

Uppdaterad 2005-04-22

mvh
Jörgen

Tjena grabbar lol
Nu kan jag reda ut det här åt er en gång för alla!
Jag har just kommit tillbaka från besiktningen - Där jag blev kuggad för "Sidoruta fram, båda sidor, försedd med färgat skikt/film". Blev skogstokig på besiktningssnubben och tyckte att han var en stor knöl för att inte släppt igenom den lilla toningen... Han svarade att "Man får inte ha någon som helst toning på sidorutorna fram, för att man ska kunna ha ögonkontakt med andra förare och trafikanter" typ...

Jag trodde inte på det så jag ringde Vägverket och blev kopplad runt en stund. Till slut fick jag ett namn på en EXPERT i ämnet rutor/toningar! Han heter Lars Rask och nås via kundtjänst på 0771-119 119 om det är fler som vill ha samma svar som jag nu fått:

Man får INTE ha någon som helst film - varken transparent, tonad eller "splitterskydd" på sidoframrutorna! PUNKT SLUT!!! Glaset i sig FÅR vara tonat så länge det släpper igenom minst 70% ljus samt att bilen är TYPBESIKTIGAD med dessa mörkare glas! Anledningen till att man inte får ha film är att rutorna inte längre är Godkända då. Det är inte heller lagligt att ha sk splitterskydd eftersom man måste kunna slå ut rutorna vid en ev. olycka e dyl. Det är lag på att ha Godkända rutor i bilen och lägger du på en film är glasen inte längre godkända, så var det med det!

Förväxla nu inte Toning och Solfilm! Man FÅR alltså ha en viss grad tonade rutor men man får INTE ha någon som helst solfilm, inte ens helt transparent.

Jag ska försöka få bort filmen sad  Annars får jag väl besiktiga om min bil med lånade rutor. Blir bara så JÄVLA trött på att besiktningssnubbarna så GODTYCKLIGT dömer ut eller tillåter "tonade" rutor... Dom KAN ju omöjligen avgöra om ljusinsläppet är tillräckligt eller inte och för att bedöma det måste man till Borås och mäta - enda stället i Sverige som gör det, och dyrt är det också.

---------------------------------------------------------------------------
Ta det lugnt i trafiken cool
kram
"En förbannad tjej"

Då vet man hur det ligger, till trodde det var lagligt med solfilm såvidare det inte överskred viss % igenomsläpp som finns på vv´s hemsida tex som SOLF1LM skrev men nu vet jag, och hoppas att folk vet nu hur det ligger till, nu vet även jag att jag inte hade rätt i denna fråga, tack acr för att du postade detta *tummen upp*

169 Inlägg
24 maj 2007
Besitgade bilen i går frågade om vad som gäller toning. Enligt han så får du har en toning på rutorna OM den är från fabrik alltså om tillverkaren av bilen har orginal tonat dem. Du får inte under några som helst omständigheter ha tonig på dem främmre rutorna alls citat besiktings man: Du får en 2:a om du har så lite toning som gladpack om du gjort det själv: För övrigt så får du ha hur mörk toning du vill på restrande rutor. Använd bara sunt förnuft när det gäller bak rutan.

Om en scitzo hotat att ta livet av sig är det gisslan drama då?

1 833 Inlägg
24 maj 2007
Snuten påpekade mina rutor när de stannade mig för fortkörning. Jag har 35% på all rutor.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!

Solfilmsmontör
949 Inlägg
24 maj 2007
Be dom mäta ljusgenomsläppet.... Dom har inga verktyg för detta och då kan dom inte bevisa något iheller. DVS du kan inte bli dömd för något.
Senast redigerat av Kornz (24 maj 2007)

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

39 Inlägg
24 maj 2007
jag har tonat steg 1 på mina fram o baksidorutor o 3 på bakrutan..kommer säkerligen inte gå igenom men jag tycker inte de syns så mycket! får la köpa ett par rutor på skroten o sätta dit när man ska besikta, är det svårt o byta!?

Sök