SOLF1LM skrev:
Lagligt eller inte är en tolkings fråga???
Taget från vägverkets hemsida:
Tonade bilrutor
Vindruta måste ha en ljusgenomsläpplighet av minst 75 %. Annan ruta i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet av minst 70 %. Kravet gäller både inifrån och utifrån.
Det är inte tillåtet med film eller färgskikt som ger störande reflexer eller bländar andra trafikanter.
Uppdaterad 2005-04-22
Det sista som skrivits är ganska intressant fråga!
Jag tolkar lagen som sådan att det är tillåtet med film på framdörrar!
Varför tolkar jag det så?
Jo för att min film stör eller bländar ej! (sedan om det är under dom tilllåtna värdena kan inte polisen anvgöra på plats, om han inte har ett mätinstrument!)
mvh
Jörgen
Tjena grabbar
![lol](img/smilies/lol.png)
Nu kan jag reda ut det här åt er en gång för alla!
Jag har just kommit tillbaka från besiktningen - Där jag blev kuggad för "Sidoruta fram, båda sidor, försedd med färgat skikt/film". Blev skogstokig på besiktningssnubben och tyckte att han var en stor knöl för att inte släppt igenom den lilla toningen... Han svarade att "Man får inte ha någon som helst toning på sidorutorna fram, för att man ska kunna ha ögonkontakt med andra förare och trafikanter" typ...
Jag trodde inte på det så jag ringde Vägverket och blev kopplad runt en stund. Till slut fick jag ett namn på en EXPERT i ämnet rutor/toningar! Han heter Lars Rask och nås via kundtjänst på 0771-119 119 om det är fler som vill ha samma svar som jag nu fått:
Man får
INTE ha någon som helst film - varken transparent, tonad eller "splitterskydd" på sidoframrutorna! PUNKT SLUT!!! Glaset i sig
FÅR vara tonat så länge det släpper igenom minst 70% ljus samt att bilen är
TYPBESIKTIGAD med dessa mörkare glas! Anledningen till att man inte får ha
film är att rutorna inte längre är Godkända då. Det är inte heller lagligt att ha sk splitterskydd eftersom man måste kunna slå ut rutorna vid en ev. olycka e dyl. Det är lag på att ha Godkända rutor i bilen och lägger du på en film är glasen inte längre godkända, så var det med det!
Förväxla nu inte Toning och Solfilm! Man FÅR alltså ha en viss grad tonade rutor men man får INTE ha någon som helst solfilm, inte ens helt transparent.
Jag ska försöka få bort filmen
![sad](img/smilies/sad.png)
Annars får jag väl besiktiga om min bil med lånade rutor. Blir bara så JÄVLA trött på att besiktningssnubbarna så GODTYCKLIGT dömer ut eller tillåter "tonade" rutor... Dom KAN ju omöjligen avgöra om ljusinsläppet är tillräckligt eller inte och för att bedöma det måste man till Borås och mäta - enda stället i Sverige som gör det, och dyrt är det också.
---------------------------------------------------------------------------
Ta det lugnt i trafiken
![cool](img/smilies/cool.png)
kram
"En förbannad tjej"