TernFis skrev:
men har ganska så begränsas ekonomi om man säger så.. inte mer än 5k hade jag tänkt
tänkte fråga om man man få köpa någon kass skoldator på skolan
annars får de bli en dålig netbook med halvkasst ljudkort.. hade mer tänkt ha det för "coolheten" och funktionens skull... Ljudet är inte så viktigt
Av egen erfarenhet skulle jag rekomendera denna grundsetup:
- cartfts nätagg. 800kr (ger stabil ström till dator samt har en intelligent start / avstäning utav datorn med inkoppling på t.ex tändningslås).
- Mini-itx modekort med inbyggd cpu samt en slot för ljudkort. 1000kr 17x17cm. Gärna även wlan inbyggt.
- Ett lite dyrare ljudkort. >900kr (det är ju trotsallt ljudet du vill åt).
- ett par gb ram. 300kr
- Hdd, 400kr Det bästa är en ssd sen 2,5" som tål lite mer stötar än 3,5" jag har en 3,5" som hållit ett år utan problem hitils.
- Touchsceen skärm 1500kr
- mini itx chassi, 500kr.
- Olika kontakter, kablar osv 300kr.
Där har du en dator som är snabb och bootar ett halvbantat xp på 15-20 sekunder. Kostnad ca 5700kr
När du väl har detta blir allting väldigt billigt att skaffa. t.ex gps motagare 150kr, tv motagare 150kr, surf kan du få genom att använda en telefon med t.ex tele2s 29kr månad surf.(200mb) Visst 200mb är ej så mycket, men det räcker lätt till småsaker, t.ex checka väder, traffikinformation, eniro/google maps. Lite spotify ifall det råkar vara så att du saknar en viss låt osv