3447
Sök

Värme problem 200sx...

44 Inlägg
13 maj 2007
Trådstartare
#1
Hej.

Har problem med att värmen blev för hög. Temp mätaren visade lite mer än halvt men när jag öppnade huven för att kolla luktar det typ lite brännt och man känner tydligt att den gått ganska varm. Detta på ca 1mils körning. Kylar vätskan var fullt normal i både kylare och expansions körlet. Kan tillägga att jag tömde kylaren på kylar vätska före detta hände.
Senast redigerat av Erkaa (13 maj 2007)

44 Inlägg
25 maj 2007
Trådstartare
#2
Har fortfarande samma problem. Den blir riktigt varm man bränner sig nästans om man känner med handen på insuget. Dock efter lite längre körning (ca 3mil med 20grader varmt ute.

727 Inlägg
25 maj 2007
#3
Hur går motorn för övrigt? Ingen olja i kylarvätskan / kylarvätska i oljan? isåfall har du blåst topp packningen. du kan ha fått en luftficka i kylsystemet sen du tömde kylaren och fyllde på igen, men det brukar rätta till sig rätt fort, har du monterat dit en ny IC framför kylet? då kan de bli så illa att övre kylar slangen får ett veck så de blir sämre flöde, och man får kapa slangen ca 2-3 cm för att få bättre vinkel på den. insuget kan bli rätt varmt utvändigt ändå när värmen sprider sig i motorn efter ordentlig körning, Hur står tempmätaren, brukar alltid stå på ca hälften av skalan vid normal körning.

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

Gödseldräng
4 529 Inlägg
26 maj 2007
#4
normalt temp är ca 80 grader upp till 90 och ok men över 90 så ska man stanna och låta motorn svalna
låter nästan som du hgar fått nån skit i kylaren så att den inte får fram tillräckligt med vatten för att kyla kolla även alla slangar
lan ju vara så att den suger luft nånstans me om topp packingen e kass


61 Inlägg
26 maj 2007
#5
Erkaa skrev:
Hej.

Har problem med att värmen blev för hög. Temp mätaren visade lite mer än halvt men när jag öppnade huven för att kolla luktar det typ lite brännt och man känner tydligt att den gått ganska varm. Detta på ca 1mils körning. Kylar vätskan var fullt normal i både kylare och expansions körlet. Kan tillägga att jag tömde kylaren på kylar vätska före detta hände.

Luftat kylaren efteråt då?tongue kanske inte behövs?smile


44 Inlägg
27 maj 2007
Trådstartare
#6
Löste sig nu. Jag har inte gjort något specielt men allt funkar som normalt igen smile

727 Inlägg
27 maj 2007
#7
troligen luftficka i systemet som ja beskrev, fick så i min gamla förut

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

3 Inlägg
1 maj 2008
#8
okey ja har samma problem, köpte min 200a å den koka på vägen hem, rev toppen å plana den , satte nya packinigar runt om å slipa in ventiler, hela köret. den blir inte mer än normalvarm på mätaren men de låter som den kokar i vänster bakkant på motorn set framifrån

men ni tror alltså att de rättar till sig sj? ja vill ju inte blåsa toppapackningen igen, de e ju lite för mycke jobb å byta tycker ja!

3 Inlägg
1 maj 2008
#9
okey ja har samma problem, köpte min 200a å den koka på vägen hem, rev toppen å plana den , satte nya packinigar runt om å slipa in ventiler, hela köret. den blir inte mer än normalvarm på mätaren men de låter som den kokar i vänster bakkant på motorn set framifrån

men ni tror alltså att de rättar till sig sj? ja vill ju inte blåsa toppapackningen igen, de e ju lite för mycke jobb å byta tycker ja!

3 Inlägg
1 maj 2008
#10
okey ja har samma problem, köpte min 200a å den koka på vägen hem, rev toppen å plana den , satte nya packinigar runt om å slipa in ventiler, hela köret. den blir inte mer än normalvarm på mätaren men de låter som den kokar i vänster bakkant på motorn set framifrån

men ni tror alltså att de rättar till sig sj? ja vill ju inte blåsa toppapackningen igen, de e ju lite för mycke jobb å byta tycker ja!


Sök