3364
Sök

Golf Cab (Golf III -95)

5 Inlägg
15 maj 2007
Trådstartare
#1
Hej

Jag undrar om det finns någon som kan hjälpa mig rekomendera lite prylar.
Jag har en Golf Cab som jag skulle vilja "hotta" upp lite, men inte så jättemycket när det kommer till motorn. Har 90 HK som standard och vill bara öka det lite.
men ni som kan, kanske har lust och hjälpa.

Jag kan inte mycket, vill kunna mycket mera.

men

Avgas, Sportavgas, större pipor?
Sportluftfilter? Konfilter?
Kan spridare ge något mer?

eller vad rekomenderar ni som kan?
Och det är ingen i sthlms området som kan hjälpa till med detta, visa och peka? så man lär sig?

Jag tackar i förhand

// Martin


1 827 Inlägg
15 maj 2007
#2
Dom vanligaste Sugtrimmen är Avgas och filter. Vidare kan du byta insug, extraktor och plocka bort katten. Dessa trim är relativt enkla att utföra själv då du inte behöver öppna motorn.

Filtret spelar inte så stor roll om det är konfilter eller insatsfilter, huvudsaken är att det är kalluft den suger in, så skaffa ett insatsfilter, men modifiera din luftbox så att den hämtar upp kalluft utan omvägar.

Vidare (men jag tror att detta är överkurs) är att byta kolvar så du får upp kompet, samt vassare kammar.

Angående spridare så är det inget du ska ge dig in på, det kräver nämligen en ny mapp så lämna det vid sidan så länge... Om du trimmar ordentligt med komphöjning mm så kan det vara bra så att bilen inte går snålt.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

5 Inlägg
15 maj 2007
Trådstartare
#3
OK, helt kanon.


Men, vart köper jag dessa för en som inte är så insatt, jag väntar på att dne blodiga tanden ska bli mer ås jag kan komma på allt detta själv.
ok, så avgas och insatsfilter rekomenderas.

vad ska jag tänka på när jag installerar detta?


1 827 Inlägg
15 maj 2007
#4
Avgas och filter?

Köp ett färdigt catback, dvs ett avgassystem från katalysatorn och bak. Det du behöver tänka på där är väl att avgassystemet som sitter på nu har nog suttit på året runt i minst 10 år så skruvar mm kommer sitta som järnet. Så, mycket rostlösning och lite jävlar anamma så går det nog bra. Ett annat tips är att om du inte har tillgång till lyft, så försök i alla fall att få tag på en ordentlig domkraft så du får upp bilen lite och slipper åla dig under bilen samtidigt som du försöker dra muttrar för glatta livet.

Filtret ska du tänka på det jag sa tidigare... Se till att du får in ordentligt med kalluft utan omvägar. Om du har en stor resonanslåda innan luftfiltret så bort med den, och dra ett rör från fronten till luftboxen.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

5 Inlägg
15 maj 2007
Trådstartare
#5
Amen, det är ju strålers.

har OKQ8 mittemot mitt hus med gds hall, får väl stå och slava där en stund...
men vad rekomenderar du?

Ferrita avgas?
Eller vart ska man vända sig och köpa dessa Catback från kat?, ursäkta för alla newbie frågor.

och det går kanske bara och köpa en K&N filter fårn typ Micro och bygga om lite?


1 827 Inlägg
15 maj 2007
#6
Jag har ingen erfarenhet av Feritta faktiskt, vet inte hur mycket effekt det avgaset gör. Det bästa vore ju att du hör med Golfklubben för jag gissar att många där har gjort samma sak tidigare.

Att stå på en GDShall första gången man byter avgas kommer nog bli en dyr historia. Jag vet inte vad det kostar hos dig, men här nere är det ekonomisk katastrof att stå där och pilla, då är det billigare att lämna in bilen till verkstad för att byta.


Angående filtret så är det bara att knalla in på Micro och köp ett K&N filter till din bil och bygg om rören.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

638 Inlägg
15 maj 2007
#7
Eisenhut skrev:
Avgas och filter?

Köp ett färdigt catback, dvs ett avgassystem från katalysatorn och bak. Det du behöver tänka på där är väl att avgassystemet som sitter på nu har nog suttit på året runt i minst 10 år så skruvar mm kommer sitta som järnet. Så, mycket rostlösning och lite jävlar anamma så går det nog bra. Ett annat tips är att om du inte har tillgång till lyft, så försök i alla fall att få tag på en ordentlig domkraft så du får upp bilen lite och slipper åla dig under bilen samtidigt som du försöker dra muttrar för glatta livet.

Filtret ska du tänka på det jag sa tidigare... Se till att du får in ordentligt med kalluft utan omvägar. Om du har en stor resonanslåda innan luftfiltret så bort med den, och dra ett rör från fronten till luftboxen.

catback systemet ger inte så mycket. byta grenrör, downpipe och frontpipe till grövre det är det som ger effekten. catback systemet behöver inte vara så feta rör. men tror itne de gör någon skillnad på effekt om du bara byter efter katten. utan du får bara ett härliga ljud.

Licking pussy is like playing with the Mafia - one wrong move and you're in deep shit

1 827 Inlägg
16 maj 2007
#8
Mjo, lite effekt ger det allt. Dock så kan du ju läsa att jag skrev extraktor och kattersättare också som tips, men att byta extraktor är lite mer komplicerat än bara avgassystemet.

Självklart ska avgassystemet inte vara nämvärt tjockare än orginal om du vill vinna effekt. På denna motorn (1.6l?) så är absolut MAX 2".

Om du vill få ut effekt på avgassidan så är En extraktor 4-2-1 ihop med en kattersättare och catback att rekommendera.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

5 Inlägg
16 maj 2007
Trådstartare
#9
OK,
nja, så liten motor är det inte. 1.8, 90HK har den.
ska kolla på ett rör nu nästa vecka och se ifall det blir nåt och skall väl dra en tjottablängare förbi micro och inhandla ett luftfilter...

har ni mer, tack gärna skriv ner, och jättetacksam för alla svar hittills...


//MARTIN:cool:


638 Inlägg
16 maj 2007
#10
Baserun skrev:
OK,
nja, så liten motor är det inte. 1.8, 90HK har den.
ska kolla på ett rör nu nästa vecka och se ifall det blir nåt och skall väl dra en tjottablängare förbi micro och inhandla ett luftfilter...

har ni mer, tack gärna skriv ner, och jättetacksam för alla svar hittills...


//MARTIN:cool:

'
WROOOOM big_smile

Licking pussy is like playing with the Mafia - one wrong move and you're in deep shit

97 Inlägg
18 maj 2007
#11
Intressant tråd!
Har själv en 93:ans 1.8l som man skulle ha gjort lite smått åt. Inte direkt en motor som man kan få ut en massa effekt ur men jag har också funderat på avgassystem och luftfilter (iaf så det låter lite fränare än orginal). Men jag har inte sett nåt filter till 1,8:an nånstans. Bara till 1,4l ,1,6l ,2,0l och 2,8l. Nån som vet vad detta beror på? Sen har jag läst att luftmassemätaren sitter i själva luftburken, har inte kollat själv. Om den nu gör det hur gör man då om man ersätter burken med ett konat filter?
Motorer är inte mitt expertområde när det gäller bilar.

Annars man kanske skulle försökt fått tag i en nyare 1,6l (lite mer hästar än 1,8l) eller en 2,0l och satt i istället. Frågan är ju vad besiktningen säger om det. Tanken är att den ska gå billigt då jag har en liten bit till och hem från jobbet. Men det hade ju vart kul om den vart lite piggare än orginal smile


*GULAN*
647 Inlägg
18 maj 2007
#12
Armada skrev:
Intressant tråd!
Har själv en 93:ans 1.8l som man skulle ha gjort lite smått åt. Inte direkt en motor som man kan få ut en massa effekt ur men jag har också funderat på avgassystem och luftfilter (iaf så det låter lite fränare än orginal). Men jag har inte sett nåt filter till 1,8:an nånstans. Bara till 1,4l ,1,6l ,2,0l och 2,8l. Nån som vet vad detta beror på? Sen har jag läst att luftmassemätaren sitter i själva luftburken, har inte kollat själv. Om den nu gör det hur gör man då om man ersätter burken med ett konat filter?
Motorer är inte mitt expertområde när det gäller bilar.

Annars man kanske skulle försökt fått tag i en nyare 1,6l (lite mer hästar än 1,8l) eller en 2,0l och satt i istället. Frågan är ju vad besiktningen säger om det. Tanken är att den ska gå billigt då jag har en liten bit till och hem från jobbet. Men det hade ju vart kul om den vart lite piggare än orginal smile

Försök hitta en Vag 1.8t motor i skroten och sätt i din bil. Då kommer den gå bra och du kan trimma den rätt bra.


97 Inlägg
19 maj 2007
#13
Men det finns väl ingen Golf 3:a med turbo orginal. Då kan man väl inte få den godkänd på besiktningen...eller hur fungerar det där?
Annars är det ju löjligt kul med turbo smile
Senast redigerat av Armada (19 maj 2007)



Sök