2608
Sök

Vad är det för skillnad på de olika kamaxlarna?

11 Inlägg
15 maj 2007
Trådstartare
#1
Har en 940 ltt o undrar va de e för skillnad på de olika kamaxlarna, t ex A o VX3-kam..
Vad e det för för- o nackdelar?

One Man Clan
4 287 Inlägg
15 maj 2007
#2
vet inte några direkta nackdelar med dom tongue
Satte på en A-kam på min maskin för dom sa att den drar längre och har ett bättre bottenvrid och jo de kan jag hålla med om ..orginalkammen dör vid 4000 varv/Min medans denna fortsätter till typ 6000 varv ..bottenvridet blev de rätt bra skillnad på också smile
VX3:an har jag inga erfarenheter av men den ska dra lite mer på varvet medans a-kamen drar "lite mindre" hela vägen typ


11 Inlägg
15 maj 2007
Trådstartare
#3
Ok, tackar för svaret.

6 Inlägg
15 maj 2007
#4
KAMAXEL         LYFTHÖJD             INSUGSVENTIL ÖPPNAR
A(1975)             9,8mm                   5° BTDC
A(76->)             10,5mm                  13° BTDC

VX                    11,37/10,65               
                      (Innsug/Avgas)

Turbo Torsk!

One Man Clan
4 287 Inlägg
15 maj 2007
#5
om man tex kör med orginalturbon som de är rätt dåligt flås i så passar de nog bättre med en A-kam som vill dra hela tiden (orginal snurran laddar ju tidigt som fan)  istället för en Vx som vill komma på varvet ...finns nog folk som har mer erfarenhet än mig på de området och i så fall kan rätta mig smile


11 Inlägg
15 maj 2007
Trådstartare
#6
En sak till. Vad är Med elle Utan spår i kamaxeln?

One Man Clan
4 287 Inlägg
15 maj 2007
#7
På dom senare motorerna (av rödblock) så sitter fördelaren monterad i bakkant på toppen och då behöver kamaxeln ha ett speciellt spår för att driva fördelaren så de ska du som kör 940 tänka på om du ska köpa kamaxel den måste ha spåret i bakkant för att de ska funka i din bil


11 Inlägg
15 maj 2007
Trådstartare
#8
Tack så mycket!
Nu blir de en A-kam! smile

One Man Clan
4 287 Inlägg
15 maj 2007
#9
Jimsen skrev:
Tack så mycket!
Nu blir de en A-kam! smile

Stopp ett tag nu välj inte kam bara för att jag kom med ett utlåtande är de inte klokare att kolla runt lite vad andras erfarenheter är ? kan bli drygt å ställa in ventilerna för en kam som du kanske inte ville ha från första början ?

tex så var mitt mål att min motor skulle börja dra lite tidigare då jag skulle ha en lite större turbo och lite lägre komp  men ville samtidigt ha en kam som drog över hela registret ...

din turbo laddar lite tidigare så du kanske inte är ute efter de ?
och var kör du med för andra grejer ? tex chip kanske ?


11 Inlägg
15 maj 2007
Trådstartare
#10
Jag har ett vikingchip, resten e orginal. men de blir väl 3" från turbon senare...
Jag känner bara att ja vill att den ska orka efter 4000 varv.

One Man Clan
4 287 Inlägg
15 maj 2007
#11
Okej okej Jo jag tyckte min drog betydligt bättre på dom högre varven med en a-kam nästan så den inte vill sluta dra nu tongue och VX3 kammen ska tydligen vara ännu värre men svårare att få tag på och dyrare ...köpte min kam för 300 kr..


11 Inlägg
15 maj 2007
Trådstartare
#12
Ok, ja vet inte hur mycke pengar ja vill slänga ut på den. Med tanke på min budget så tror ja att en A-kam blir bra. smile

One Man Clan
4 287 Inlägg
15 maj 2007
#13
Jimsen skrev:
Ok, ja vet inte hur mycke pengar ja vill slänga ut på den. Med tanke på min budget så tror ja att en A-kam blir bra. smile

Hehe Okej ... får väl önska dig lycka till och hoppas allt blir bra ..bara tänkt på att du kan behöva shimsa om ventilerna ifall de blir för stort spel med annan kamaxel i .. Mvh Jensa


11 Inlägg
16 maj 2007
Trådstartare
#14
Tack så mycket

17 Inlägg
24 maj 2007
#15
För att göra det kortfattat och bara föreslå de egentligt intressanta kamaxlarna:

VX3 har mer effekt på högre varv än A.
VX3 har dessutom mer vrid eller jämnare vid lägre varv än K.

VX3 är ett bra val.
Vill du att detta utvecklas mer kan jag göra det. Bara att säga till.


10 287 Inlägg
24 maj 2007
#16
Håller med Unix. Vx3 ger väldigt trevligt resultat (i alla fall på manuell). På ett par automater blev det faktiskt en KG kam istället därför att VX3 upplevdes som lite tom i botten.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök