3683
Sök

Bygger ljud i bilen! Börjar bli en del steg å ta itu med!?

1 112 Inlägg
19 maj 2007
Trådstartare
Jag har byggt ny baslåda häromdagen och skall fixa om hela bilen med nytt system hade jag tänkt. Har satt i två st 10" basar och en 12" bas. Alla sitter i samma låda men i varsitt fack med tätade fogar osv emellan. Ja e lite fundersam över steg å så?! Tänkte köra ett tvåkanaligt steg på 12" basen å ett 4 kanals delat på 10" basarna. Polaren tilll mig pratade om ett möjligt delnings filter som jag skulle kunna använda för att få det grövsta dunket i 12" an och lite lättare rappare dunk i tiorna. E det någon som känner att han har en bra ide för lösning på detta? Sen funderade jag på om jag skall köra alla tre utrymmen med eller utan aeroport. Tänkte mig att man kunde ha port till endast 12"an å sen slutna 10" or.

Del två i detta jobbet.
När ja sen har löst detta med basar filter å stegen till dem så har jag tänkt att sätta rejäla 6x9or i hatthyllan. Jag vill ha jämnt ljud i hela bilen å inte bara i främre delen. Om jag då kör JBL decade stökare i hyllan så funderar jag på om jag skall koppla dem direkt på huvudenheten eller om man skall böka å sätta i ett tredje steg där bak? Tänker mig änna att dom skall funka som ett bra komplement till basarna fast med diskanten å mellanregistret som bonus så att gubbarna i baksätet hör va gubben i micken skrålar om.

Del tre i detta jobb.
nui har jag förflyttat mig till framsätet å sitter å funderar över att det är lite dåligt tryck i fram dörrarna. Vad gör jag åt det? fetare högtalare som bara får ersätta? Eller kanske ett fjärde steg att driva dem med också? det är vanliga gas högtalare i just nu plus skrikare ovanför dem i dörrarna!

Som slutsats på allt detta så känns det oändligt och typ två steg för mycket inblandat!?
Kan man då kanske fundera över ett 6 kanaligt steg istället som kan driva alltihop eller åt minnstånde det mesta eller kan man bara tänka sig att skippa något av stegen i sammanhangen?
Snart kan jag väl inte få tillbaka inredningen på plats då alla feta kablar käkar upp allt utrymme.

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"

2 230 Inlägg
19 maj 2007
inte för att man är skit grym på sånt men. du ska ju köra med Mono block basarna iaf. sen kan du ju ha ett slut steg som driver 6X9orna och fram tex ett 4 eller 6kanalit beroende på om du har 4 eller 6 högtalare då(ej basarna) skulle nog vara bäst så.
det där med filter har jag ingen aning om men det funkar säkert:)

så kan det vara då det inte blev som det skulle

1 112 Inlägg
19 maj 2007
Trådstartare
detta med monoblock? hur funkar sånt till skillnad från vanliga stereo steg?

1 112 Inlägg
3 juni 2007
Trådstartare
Nu börjar det närma sig! har skruvat allt på plats utan sista steget. Har beställt ett magnat 6000! Kommer förmodligen på måndag så det blir riktigt kul å provspela hela systemet sen efter lite finputsning

2 201 Inlägg
3 juni 2007
har du baslåda så behöver du inga 6x9:or.

1 112 Inlägg
3 juni 2007
Trådstartare
men jag vill ha klart ljud även bak i bilen! gubbarna i baksätet kan ju tänkas uppsaktta mer än ryggmassagen i baksätet! dessutom så ger 6x9or lite mer ljud liksom i hela bilen!

2 201 Inlägg
3 juni 2007
men varför? sätt ett 6 eller 6,5 tums kit istället, så får dom musik där oxå.
6x9:or spelar bas, det gör baslådan med. så det blir bas på bas.

hoppas du förstår min poäng

1 631 Inlägg
4 juni 2007
Med din uppfattning om bra ljud så skulle du ju kunna låta dina tior spela för baksätespassagerarna. Låt bli att dela av dem bara... ;-)

1 tolva, dubbla tior och så två 6x9or kommer sluta i katastrof.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

1 112 Inlägg
4 juni 2007
Trådstartare
men det är redan sen jag köpte bilen skurna 6*9or hål i hatthyllan å jag vill sätta igen dem på ett bra sätt! skall man bygga igen då kanske och sätta något annat i hatthyllan? om så vore en bra grej! tipsa mig med lite länkar! det skulle uppskattas!

1 631 Inlägg
4 juni 2007
Sätt högtalargaller för 6x9or där. Då får du dessutom in mer bas i kupén.

Ditt system har redan spårat ur, fler högtalare kommer bara göra det ännu värre!

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

1 112 Inlägg
4 juni 2007
Trådstartare
vadå spårat ur?

1 112 Inlägg
4 juni 2007
Trådstartare
detta börjar bli spännande! med tanke på att det är mitt första bygge så har jag ingen erfarenhet utan har bara läst mig till ett visst resultat! Jag vill gärna ha mer specifika förklaraingar på vad ja har klantat mig med å vad som kan tänkas vara bra! Har bara fått positiv kritik för mitt bygge hitills!

1 631 Inlägg
6 juni 2007
För det första: Blanda aldrig nånsin basar av olika typ/märke eller storlek. Så länge du behåller en tolva och dubbla tior så spelar det inte så stor roll vad du gör med resten, det blir inget bra. Gå inte på myten om att tior skulle vara "snabbare" eller spela mer "snärt". Lådan ska vara korrekt uträknad och då ingår att räkna på eventuell port. Det är inget man bara monterar hur som helst.

Exakt vilka grejor har du idag och vad har du funderat på att köpa? Med utgångspunkt i det så kan vi hjälpa dig få ut bästa möjliga ljud. Vilken bil ska det sitta i? Hur stora högtalare får plats i originaluttag?

Beroende på vad det är för steg du har så ska du behålla antingen tolvan eller tiorna. Basen ska sen kompletteras med vanliga högtalare, oftast endast fram men beroende på önskemål även bak.

// Gurra

Team Tondöv
649 Inlägg
6 juni 2007
peter_1976 skrev:
men varför? sätt ett 6 eller 6,5 tums kit istället, så får dom musik där oxå.
6x9:or spelar bas, det gör baslådan med. så det blir bas på bas.

hoppas du förstår min poäng

6X9" spelar inte bara bas, dom är precis lika mycket fullregisterhögtalare som ett 6,5" kit!

1 112 Inlägg
6 juni 2007
Trådstartare
ok så här ligger det till angående vad jag har.

2 st Gas 10-tumsbasar. Effekttålighet 2x200W RMS, 2x400W max. Impedans 4ohm. Frekvensomfång 35Hz-2kHz.
Är från början monterade i en låda på 27 liter och numera så plockade jag dem å satte i min egenbyggda låda. Utrymmet i min nuvarande låda är mycket nära i volym men vet inte exakt då jag inte e så haj på hur man räknar uta volymen. Utrymmet ser ut och vara likvärdigt.

1 st Gas 12 tum. Impedans 4ohm. Känslighet 88dB. Frekvensomfång 32Hz-2kHz. Effekttålighet 500W max. 250W RMS. Även detta element satt i gas egna låda med en enkel 12 i å lådan på 33 liter. Utrymmet i min egenbyggda låda för 12"an är aningen mindre men har istället en luftport upptill. Vilket jag har snappat upp skall vara bra alternativ så den inte kväver sig själv?! Eller är detta felaktig info?

Till 12" basen så körde jag med gas lilla klassika steg och det funkade jättebra, och den skall även i detta nu drivas med samma steg utan förändring. Detta är tvåkanaligt och jag bryggkopplar det till 12an

10" elementen skall drivas på ett annat steg tillsammans som är på 4 kanaler och det är ett  Magnat Rock 6000 där det ser ut såhär. 4x65 Watt RMS 4Ω (max 4x160).4x85 Watt RMS 2Ω (max 4x200). 2x170 Watt RMS 4Ω (max 2x400) bryggkopplat och det är det sistnämnda som jag tänkt använda mig av. Dvs två bryggkopplingar. Steget är med andra ord angivet till 800w.

De två stegen i sin tur har jag sen kopplat till ett strömförsörjande block och magnat steget har utgång för vidare koppling till gas steget. Har fördelat remoten till de båda.

Här så har jag funderat på att sätta en kondensator till stegen på typ en farad men ville provspela sakerna innan jag köper det. Har i dagsläget nämligen inte fått hem magnat steget som är på väg med posten i detta nu! kommer troligt vis imorgon.

I hatthyllan så saknar jag för tilfället ljud överhuvudtaget vilket känns skummt! Saknar ljud bakifrån och vill ha det men som min ide lyder så verkar det inte vara så bra ändå å sätta 6*9 or där och känner mig därmed lite splittrad över hur jag skall gå tillväga med det! vill ha ljud bak plus att det blir en del vägbrus som hörs in vid det två nuvarande hålen i hyllan så att sätta bara galler för syn skull är inte aktuellt.

I övrigt så har jag en gas högtalare på 100 w i vadera framdörr plus en diskant separat, sammankopplat med 100w högtalarna med filter imellan.

Sitter til sist en sony mp3 spelare med en uteffekt på 4*50w om jag inte minns fel. har inte specifikationer på det just nu.

Det jag tänker börja med å göra just nu är att provspela lådan å konstatera om det låter skit eller inte och utifrån det så får vi se om jag behöver lösa lådan på annat sätt.
Komplettera med kondensator till stegen, och sätta högtalare i hatt hyllan. vilka vet jag ej.

Lite rädd för att det skall bli skit alltighop nu men efterssom att polaren te mig byggde en ful jävla låda i sitta garage å smocka in i bilen helt utan beräkningar eller något alls så vet jag inte vad jag skall tro! hans låda spelade RIKTIGT bra och han är lika grön som jag när det gäller byggen.

1 631 Inlägg
6 juni 2007
En luftport som inte är korrekt uträknad blir alltid fel. Ingen bra idé.

Såhär skulle jag gjort:

- Kör på tiorna tillsammans med 4-kanalsteget. Dela av de vid ca 80 hz.
- Kör framsystemet på ditt lilla 2-kanalsteg. Dela av vid ca 100 hz.

Börja med detta innan du köper mer grejor. Jag vet att du är sugen på bakhögtalare, men vänta lite med dem! Likaså vad gäller kondensator. Testa och labba först så du satsar på rätt uppgradering!

Det du behöver prova dig fram till är om respektive högtalare funkar ihop med sitt steg. Ett alternativ kan vara att köra 4-kanalaren till framsystem och kommande baksystem. Då kan bästa inköp vara ett kraftigare steg till basdrift istället...

Som du ser, det finns många alternativ!

// Gurra

1 112 Inlägg
6 juni 2007
Trådstartare
Jag tänker använda mig av dina tips men först så skall jag provspela det jag har byggt! vem vet! det kanske av en ren slump är ett lyckat bygge och att det låter bra. men annars så utgår jag ifrån att du tycker att jag plockar bort 12" basen och satsar på mer stabilitet med 10" basarna!
Har ju iofs en ide om att klä tiornas orginal låda med gallon för å får samma stuk på lådan. om detta nu leder till att jag byter ut den låda jag byggt. Jag kommer testa detta förmofdligen imorgon å sen återkommer jag med ytterligare info!

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
10 juni 2007
visst kan du nog sätta 6x9 i hatthyllan, men kör isåfall ett HighPassFilter på dem isåfall, så dem inte spelar nån bas...

1 631 Inlägg
10 juni 2007
Hur går det med bygget?

// Gurra

1 112 Inlägg
10 juni 2007
Trådstartare
Har skruvat å dragit kablar som fan idag men det har uppstått ett problem.
Hade för att nämna tidigare monterat ur allt ljud ur bilen men alla kablar sitter helt utan att jag rört dem. Kopplar in stereon å den funkar helt perfekt å alla högtalare i kupen funkar felfritt.
Nu till problemet, tidigare så körde jag med mitt lilla steg å en 12 bas å det funka perfekt. har inte rört kablarna sen dess. Nu när jag har skruvat i båda stegen så vill inget funka.

Har kopplat dem var för sig utan någon samman länkning, har fördelat matningen i ett snyggt block och har även köpt koaxial fördelare till audio kablarna. Kopplat plus på plus till båda stegen från koaxial förgreningar å likaså minus på minus. Remoten har jag använt den befintliga som var innan å den skall så vitt jag vet, den har jag med hjälp av en sockerbit förgrenat ut till två kablar så jag får två remoter, en till vardera steg.

Inget av stegen slår till! Har digital multimeter och har i alla tider mätt mig till resultat i olika situationer, den mätte jag med och jag har full matning till varje steg och alla anslutningar e dubbelkollade på dem. Men ja kan inte förstå varför dom inte slår till. Inga dioder eller annat som lyser på stegen när dom är igång vilket det skall vara då jag sett iallafall det ena steget aktivt. Jag utgår ifrån att något gör att dom inte aktiveras.

Finns det något man kan göra, typ et knep för å kolla om remoten ger som den skall, har fått för mig att den kanske e död men jag vet inte hur jag skall mäta över den å kan inte kolla det.Kopplingar framme vid stereon har jag inte rört sedan tidigare fungerande konfiguration. En sak som jag lade märke till var bara att stereon blev mycket varm baktill men det är ju en kylfläns där som jag utgår ifrån skall bli varm.

Då det inte funkade så testade jag å koppla bort det nya steget å kopplade bara in det gamla men det funka inte ändå, jag tänkte att det kanske var någon överbelastning med de båda stegen men hursomhelst så blev det inget resultat. Har då dessutom kollat säkringar å dem är hela å fina som de skall.

För att nämna, det är inte första gången jag kopplar å jag har koll på vad jag gör. Är liksom inget som jag inte förstår i det elektroniska. Har gått elprogrammet å har rätt bra koll på sånt.
Senast redigerat av Widowmaker (10 juni 2007)

Sök