3275
Sök

Strömproblem :(

51 Inlägg
20 maj 2007
Trådstartare
#1
tjenare där.

jag har ett litet jobbigt problem. i somras installerade jag ett ljudsystem bestående av en alpine HU ett RF 2 kanaligt steg på 300w (tro jag det var) samt en RF kondning 1.5 F med Led display. batteriet som det var kopplat till då var ett varta. allt var frid å fröjd men jag upptäckte senare att bilen fick lite ström om den stog oanvänd några dagar. en tråd ploppade upp på forumet där jag ville ha hjälp... ni förslog att kolla batteriet. sagt och gjort och i julas fick jag ett nytt batteri. ett Tudor Technical TA19 74a 680a. det har väl funkat bra eftersom jag använt bilen relativt mycket så jag har inte märkt något konstigt.
nu till problemet.

har haft den stående i kanske 4-5 dar nu och idag när ja skulle ut på en sväng var den totaldöd mad då är min fundering: kan det vara kondningen som är boven? ja menar ja vet att den laddas upp och håller spänningen.. men laddas den inte ur om den får stå ett tag? någon som känner igen sej?
vad kan annars vara fel? allt är rättkopplat iaf och steget slås av när bilen är av. kommer själv bara att tänka på kondningen.

så om ni som är lite mer kunniga en mej skrev lite förslag på vad de skulle kunna vara för fel så skulle jag bli jättenöjd.

det bör tilläggas att allt sitter i en audi a4 med en generator på 90A tycker den borde vara nog för att hålla batteriet i shack iaf.

snälla hjälp smile

21 761 Inlägg
20 maj 2007
#2
Se först till att ladda upp batteriet, sedan börjar felsökningen.

Det verkar kunna vara något som tjuvdrar ström, då bör du först ta loss pluskabeln från batteriet och mäta mellan batteripol och pluskabelskon om det drar ström fastän allting är avslaget.

Om det är något som drar ström så kan du testa att koppla bort kondingen eftersom du misstänker den, se om det blir någon skillnad.

51 Inlägg
21 maj 2007
Trådstartare
#3
men stämmer min teori om att den sakta men säkert laddas ur om bilen står och på så sett "drar" ström lite då och då?

10 287 Inlägg
21 maj 2007
#4
Om den är trasig/dålig så kan den dra ström. En hel konding drar i princip ingen ström alls (nån elektron i veckan typ)

/Göran

Lapin skrev:
men stämmer min teori om att den sakta men säkert laddas ur om bilen står och på så sett "drar" ström lite då och då?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

340 Inlägg
21 maj 2007
#5
Kondingen i sig är antingen hel eller sönder, finns inget mellanting. Om den är hel så är strömläkaget försumbart, om den är sönder lär du märka det då säkringen kommer att gå, (om det inte finns ngn sorts skyddskrets inbyggd, inte säker när det gäller så stora kondingar.) Visst kan kanske voltmätaren på kondingen dra mer ström men det är inte så troligt.

Som sagt innan. koppla in en amperemeter direkt vid batteriet och börja koppla ifrån grejer så ser du vad som belastar. Lita inte på att det är 100% stereon som strular. Börja med ljudet. om det inte hjälper får du börja rycka säkringar  och se när strömmen sjunker.


Bilmekaniker
46 Inlägg
21 maj 2007
#6
Alltid lika kul när de gäller el (: håller helt me newbadboy .. du får ta o mäta dig fram sakta o säkert .. kanske kolla lamporna i bilen att dom släcks när du stänger ?! lycka till !

//Sandra

10 287 Inlägg
21 maj 2007
#7
Jodå. Kondingen kan i sig vara "hel", dvs fungera som konding med vettigt kapacitansvärde men uppvisa förhöjd läckström.

/Göran

newBadboy skrev:
finns inget mellanting.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

51 Inlägg
21 maj 2007
Trådstartare
#8
åhå sad då vat ja vad jag hara att "se" fram emot då hmm tack för alla svar.
ni får gärna fortsätta att diskutera om det är något som någon har glömt:)

Solfilmsmontör
947 Inlägg
21 maj 2007
#9
Lapin skrev:
åhå sad då vat ja vad jag hara att "se" fram emot då hmm tack för alla svar.
ni får gärna fortsätta att diskutera om det är något som någon har glömt:)

Hade exakt samma problem på min gamla peugot 405. Var för lat för att felsöka så jag drog en strömbrytare mellan batteriet och kondningen så var allt fixat, bara att dra till brytaren när man skulle köra.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

51 Inlägg
21 maj 2007
Trådstartare
#10
Kornz skrev:
Lapin skrev:
åhå sad då vat ja vad jag hara att "se" fram emot då hmm tack för alla svar.
ni får gärna fortsätta att diskutera om det är något som någon har glömt:)

Hade exakt samma problem på min gamla peugot 405. Var för lat för att felsöka så jag drog en strömbrytare mellan batteriet och kondningen så var allt fixat, bara att dra till brytaren när man skulle köra.

då måste det ju ha varit någåt strul med kondningen/steget då?! undra vad det är för något hmm

128 Inlägg
21 maj 2007
#11
jag hade rivit ut motorn först... sen felsökt heheh

---2Fast 2Furious---
Clio V6

340 Inlägg
22 maj 2007
#12
Hur mycket skulle då denna läckström kunna bli om vi utgår från att vanlig läckström kanske är ngn mA??
Och är det säkert kondingen som tjuvdrar ström och inte elektroniken i den?

Sharky skrev:
Jodå. Kondingen kan i sig vara "hel", dvs fungera som konding med vettigt kapacitansvärde men uppvisa förhöjd läckström.

/Göran

newBadboy skrev:
finns inget mellanting.

Senast redigerat av newBadboy (22 maj 2007)


10 287 Inlägg
22 maj 2007
#13
Normal läckström (som är temperatur och åldersberoende) rör sig om bråkdelar av mikroampere. Förhöjd läckström är svårt att uppskatta eftersom det skiljer från individ till individ.
Som konstruktör av elektronik (typ switchade nätaggregat tex) så är läckströmsbetenden och åldringsbeständighet mot förhöjd läckström en viktig parameter när man väljer komponenter.

Dock kan jag hålla med om att i detta specifika fall så skulle jag inte tro på förhöjd läckström i kondingen eftersom batteriet dör hyfsat snabbt.

Och visst kan det vara elektroniken i kondingen - den kan jävlas som precis allt annat.

/Göran


newBadboy skrev:
Hur mycket skulle då denna läckström kunna bli om vi utgår från att vanlig läckström kanske är ngn mA??
Och är det säkert kondingen som tjuvdrar ström och inte elektroniken i den?

Sharky skrev:
Jodå. Kondingen kan i sig vara "hel", dvs fungera som konding med vettigt kapacitansvärde men uppvisa förhöjd läckström.

/Göran

newBadboy skrev:
finns inget mellanting.



I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

340 Inlägg
22 maj 2007
#14
Hmm intressant. Jag jobbar själv som elkonstuktör, anser mig dock som "nybörjare". Det var därför jag frågade, har faktiskt inte hört talas om detta fenomen. Jaja man är aldrig för gammal för att lära. cool


51 Inlägg
22 maj 2007
Trådstartare
#15
nä man lär sej alltid nya grejer smile ska ta iu med felsökningen nu. om det visar sej vara kondningen som är boven. tror ni man kan byta ut den på garanti då?

11 Inlägg
22 maj 2007
#16
Strömbrytarlösningen avråder jag skarpt ifrån med tanke på att en kondning ska laddasupp med ett motstånd i serie i ca 10 min. Det jag skulle göra är att skippa kondningen helt. kapasitansen kondningen har är 1500W rms och lär inte behövas för en du passerar 1000w rms


340 Inlägg
22 maj 2007
#17
Det e klart garantin skall gälla, men som sagt det är inget som säger att det inte kan vara ngt annat som e kasst. Prova du med metoden som jag o en annan beskrivit innan o berätta sen vad du kom fram till.


51 Inlägg
16 januari 2008
Trådstartare
#18
drar liv i denna tråd igen.

var ett tag sen jag skrev denna tråd men har inte riktigt tagit itu med problemet förän nu.

har mätat ampere och dragit säkringar och har kommit fram till att det måste vara HU:n och ev Larmet som tillsammans hjälper till att tömma mitt batteri.

med allt inkopplat drar den ca 0.13 A och då förstår man ju att efter några dagar är det slut på störm i batteriet. drog ut säkringen som sitter i HU:n och förbrukningen sjönk till 0.04 lr ngt liknande. HU:n är förövrigt en Alpine cda-9855r.
Kollade sedan på Iso kontakterna och upptäckte att det är "tjuvkopplat" ständig ström och tändningen tror jag det är (har läst att vissa gör så på jusst VAG bilarna för att komma förbi 
ngt, vet inte riktigt vad?yikes). Tog då bort den kopplingen och mätte. kom fram till att när man drog ur nyckeln så var förbrukningen på upmätta 0.04 A.

Problemet då är att HU:n tappar minnet varje gång man drar  ut nyckeln och det är riktigt irriterande. Någon som vet hur man löser det problemet?

har även läst att larmet (i min bil sitter ett CarGuard) kan strula med, men tror den största boven är Stereon eftersom jag hade en gammal JVC innan och då märkte jag inte att den drog lika mycket tjuvström.

tack på förhand för svar:)

400 Inlägg
16 januari 2008
#19
Tjena!
Har du provat att koppla Röda + på nyckeln-tändningen och mätt därefter?
När det är tjuvat så där så hamnar stereon i "standby" läge, precis som när du stänger av den när du har bilen igång.

/Putte

Ride Like You´ve Never Been Hurt

51 Inlägg
16 januari 2008
Trådstartare
#20
röda + från vad? HU:n?


Sök