2522
Sök

affärside?

67 Inlägg
21 maj 2007
Trådstartare
#1
Hej jag heter jesse och ska börja gymnasiet nu i höst, vill helst inte börja utan starta eget.
Jag funderar på att utveckla en hemsida som kommer att inehålla alla lediga jobb i en viss stad, vill inte säga vilken stad pga konkurrens)
Tänkte ta betalt av företagen som vill annonsera och själv marknadsföra sidan i lokalpressen rejält. Då jag bara är 16 år gammal så har jag funderat att det bästa är att jag startar enskild firma med f-skatt. 
Vad tycker ni om iden,

Herr
1 722 Inlägg
21 maj 2007
#2
jesseboy skrev:
Hej jag heter jesse och ska börja gymnasiet nu i höst, vill helst inte börja utan starta eget.
Jag funderar på att utveckla en hemsida som kommer att inehålla alla lediga jobb i en viss stad, vill inte säga vilken stad pga konkurrens)
Tänkte ta betalt av företagen som vill annonsera och själv marknadsföra sidan i lokalpressen rejält. Då jag bara är 16 år gammal så har jag funderat att det bästa är att jag startar enskild firma med f-skatt. 
Vad tycker ni om iden,
Ja, nu när du skrivit hela din affärsidé får du nog vara snabb så ingen som verkligen vet hur det funkar hinner före dej. skulle lägga det där på is om jag vore du:) sorry

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

#40859
150 Inlägg
21 maj 2007
#3
jesseboy skrev:
Hej jag heter jesse och ska börja gymnasiet nu i höst, vill helst inte börja utan starta eget.
Jag funderar på att utveckla en hemsida som kommer att inehålla alla lediga jobb i en viss stad, vill inte säga vilken stad pga konkurrens)
Tänkte ta betalt av företagen som vill annonsera och själv marknadsföra sidan i lokalpressen rejält. Då jag bara är 16 år gammal så har jag funderat att det bästa är att jag startar enskild firma med f-skatt. 
Vad tycker ni om iden,
plugga!


ST
121 Inlägg
21 maj 2007
#4
Finns hur många som helst. Kolla länkarna på http://www.ams.se

90 på 50-väg
http://bubblare.se/movie/ronny_och_ragge4/
Så vaknade jag - så var den dan förstörd

Rakapparat
301 Inlägg
21 maj 2007
#5
om jag ska va ärlig... gå i gymnasiet.
finns redan ams + bra många sidor med just den här affärsiden. monster etc.
skulle nog va extremt svårt för dej att slå dej in på den här marknaden. så mitt råd
"stay in school"


67 Inlägg
21 maj 2007
Trådstartare
#6
Iden var alla jobb i en viss stad tex luleå!

8 879 Inlägg
21 maj 2007
#7
Om du ska starta eget så måste du först fråga dig själv.
Har jag en idé som håller och kan jag tjäna pengar på det?
Hur fixar jag kunder?
Hur löser jag den ekonomiska biten? företagande kostar pengar vare sig du drar in pengar eller inte.

Enskildfirma är det vanligaste i ditt fall.

Du säger att du ska ta betalt av företag som annonserar på din sida? I mina ögon låter det som en lite väl svag idé.
Som företagare så annonserar man i press eller sidor med erkänt många besökare.

Fotograf på tierpidag.se

67 Inlägg
21 maj 2007
Trådstartare
#8
Har pluggat ekonomi sen jag fyllde 14 och läser om ekonomi varje dag. Jag vet hur företag fungerar och kan sälja. Har dessutom hjälp av andra företagare och sidan ska utvecklas av ett mycket duktigt företag, med bra referenser.

Ûbersturmstekare
534 Inlägg
21 maj 2007
#9
Idén hade funkat 1996 eller 1997,  det känns som om tåget redan har gått nu. Sorry om jag verkar gnällig, men om du vill göra pengar får du nog tänka lite längre.

8 879 Inlägg
21 maj 2007
#10
Måste nog hålla med PUs i det han skriver. Finns en uppsjö av allternativ för företag att söka och annonsera lediga tjänster, som desutom är gratis.

Fotograf på tierpidag.se

Kapten Långsam
185 Inlägg
21 maj 2007
#11
Gör både och? Inte direkt världens snilleblixt där då det finns sjuttioelva olika jobbsökarsidor. 

Släng inte bort ditt liv, se till att gå klart gymnasiet, det är en grym chans att göra något vettigt av livet. Om inte annat kan du ju fortsätta läsa ekonomi och slipa på kunskaperna tills superidén infinner sig...

304 Inlägg
21 maj 2007
#12
jesseboy skrev:
Har pluggat ekonomi sen jag fyllde 14 och läser om ekonomi varje dag. Jag vet hur företag fungerar och kan sälja. Har dessutom hjälp av andra företagare och sidan ska utvecklas av ett mycket duktigt företag, med bra referenser.
Kör på om du är så säker. Du har kanske bättre lösningar än de etablerade företagen. Som tipps kan jag rekommendera att inte ta betalt så länge du inte når toppen. Du kan väll plugga samtidigt. Bor kanske med föräldrar och har ingen hyra att betatala och inga räkningar. Då är du mer flexibel på det viset.  Räkna inte med enorma vinster och tänk genom vad alla andra har redan skrivit här. Det är mycket sanning i detta.

P.S. Skall det vara så att det gick åt skogen så fick du iaf guldvärd erfarenhet.

I have my own race...

4 506 Inlägg
21 maj 2007
#13
Tjenare Jessi. Ett tipps ta bort denna tråden fort som fan om du inte har patent på det.
Om nu detta är nått som du tror kan fungera. för folk kan vara riktiga svin och sno ider. avslöja alldrig en uppfinning eller liknande innan du vet om det är nått att genoföra.
!!!

Kan du andas kan du dö.

8 879 Inlägg
21 maj 2007
#14
_Wallis_ skrev:
Tjenare Jessi. Ett tipps ta bort denna tråden fort som fan om du inte har patent på det.
Om nu detta är nått som du tror kan fungera. för folk kan vara riktiga svin och sno ider. avslöja alldrig en uppfinning eller liknande innan du vet om det är nått att genoföra.
!!!
roll ehhh.... tror han kan vara lugn i frågan om evt. patent wink

Fotograf på tierpidag.se

146 Inlägg
21 maj 2007
#15
Om du har pluggat ekonomi då vet du att många startar upp ett företag på sidan om sin huvudsakliga sysselsättning till en början för att känna på det hela lite. Gå i skolan och starta den på sidan av.. Går du Teknikpogrammet så får du grymma möjligheter till att konstruera hemsidor tror jag? annars hade vi som gick sam ekonomi ett projekarbete på ett år, ca 1000 tim som kan innehålla vad som hellst. kommer du på en bra affärside kan du få mycket stöd via ung företagare och via projektarbete mot kommunen som gärna vill hjälpa skolorna officiellt.. Du får tillgång till allt via skolan speciellt om den handledare du väljer är lärare i Företagsekonomi!

Själva gjorde vi en skittråkig film om museèr och kungsberget ( begåvade pojkar kastar bort 3 år)

Lycka till!

Dä ä bare o åk
798 Inlägg
21 maj 2007
#16
Låter mest som att du är skoltrött och vill slippa gymnasiet men tror du på iden så kör på, du lär snart märka att det med 99% sannolikhet inte kommer att fungera. Ingen kan väl vara så dum att betala för något somär gratis?

1 833 Inlägg
21 maj 2007
#17
Gör klart gymnasiet och utveckla dina ideer under tiden, om allt inte går som du tänkt dig kan du kanske falla tillbaka på din gymnasieutbildning.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
22 maj 2007
#18
Som tidigare inlägg har påpekat, så gå först klart gymnasiet! Det är en grymt bra grund och idag nästan som "tvång" om du ska ha en chans på arbetsmarknaden.. t.ex om din framtida företagsidé går i kras, så är det inte säkert att du får jobb om du inte har gymnasiekompetens. Om det hade varit för 40 år sen, så visst.. då gick de flesta ut "9:an" eller realskolan om jag inte minns fel och sen fortsatte ett fåtal till universitet. Idag är det nästan så att universitet börjar bli ett "tvång" med.. kanske inte inom bil/teknik/garage osv, men överallt annars. Kul att du har idéer iaf och vill starta eget.. tror inte det blir några problem om ett par år när du har mer erfarenhet och kanske är lite mer eftertänksam.
Lycka till så ses vi på ams om ett par år (när jag sitter där efter 4-5 års universitetsstudier, över 200 poäng och en jävla massa i studieskuld) big_smile

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

Kettunen
22 maj 2007
#19
Har sj eget sen jag var 17 år.. Är 19 nu. Fast inom städ & fastigheter. Skulle säga att det tar ca 1 år innan man kommer upp i några kosingar. Sen beror det ju på om du väljer att betala skatt direkt eller 1 gång per år. Jag betalar 1 gång per år o då måste du spara på firmans cash med! Vilket många har svårt för. Tror inte du kommer så lågnt med den ideen just tyvär. De flesta vänder sig till Arbetsförmedlingen.
Sen är det ett shy helvetes massa papper med som du måste spara i 10 år efter du Sålt eller kursat firman. Men då EXTREMT mycket papper. Har ca 10 pärmar.
Sen måste du ju bli godkänd & F-skatt med. Sen "OM" du får ett startkapital vilket inte är så lätt att få. Frågade nästan i 1 år om startkapital på 50 lök så jag kunde inhandla maskiner & Medel & Firmabil osv. Men fick inte det. Nu har jag allt utom firma bil endå. Sparar till en Renualt Kangoo.
Senast redigerat av Kettunen (22 maj 2007)

SLK
610 Inlägg
22 maj 2007
#20
PLUGGA! Dina ideer och visioner kommer utvecklas mer och du kommer komma fram till nya möjligheter som du inte ser just nu så plugga, även om det är mkt matte och massa onödiga ämnen så kan de vara bra att ha läst.


Sök