3059
Sök

Fina hifi basar, vad ska man ha som även pallar rejält DB tryck??

172 Inlägg
30 maj 2007
Trådstartare
Hallo, försöker hitta ett par fina 12" basar som funkar till hifi men även vid "crank" pådrag och rejält tryck...  någon som har nå tips?

Dem ska drivas av ett GZ GZHA 2350X  2*200rms 4ohm.. 2*350rms 2ohm.. 2*450rms 1ohm, det här är inget kalle anka steg utan rejäla watt! tongue

Eller om framsystemet sköter hifi ljudet så får basarna gå för extremt tryck istället. smile Vill känna dem in i benmärgen och kunna spela högt!

//Jimmy

2 123 Inlägg
30 maj 2007
huckstar skrev:
Hallo, försöker hitta ett par fina 12" basar som funkar till hifi men även vid "crank" pådrag och rejält tryck...  någon som har nå tips?

Dem ska drivas av ett GZ GZHA 2350X  2*200rms 4ohm.. 2*350rms 2ohm.. 2*450rms 1ohm, det här är inget kalle anka steg utan rejäla watt! tongue

Eller om framsystemet sköter hifi ljudet så får basarna gå för extremt tryck istället. smile Vill känna dem in i benmärgen och kunna spela högt!

//Jimmy

Ground Zero brukar ju ha kalle Anka watt iaf.
Men vad är din budget då ?
Basar som spelar fint är ju DLS, Infinity.
Vill man ha lite hårdare är det ju Rockford, JBL, Kicker.

2 201 Inlägg
30 maj 2007
rockford, audiobahn o mtx.
hade jag haft pengar så hade jag köpt mtx

med lem
1 925 Inlägg
30 maj 2007
mtx har fina basar,, focal  gillar jag också,,kicker...dock vet jag inte om dessa är några vidare hifibasar

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

452 Inlägg
30 maj 2007
du har ju inte speciellt överdrivet med effekt till basarna så satsa på något lättdrivet tycker jag eller investera i ett monoblock att driva basarna

Bilradiohuset
Din bilstereo butik på nätet

med lem
1 925 Inlägg
30 maj 2007
tänkte en sak också !   2 st 12" är inte det lite mycket för Hifi ? satsa på en 8" eller 10" istället så får du nog bättre hifi smile

172 Inlägg
30 maj 2007
Trådstartare
_fillan_ skrev:
tänkte en sak också !   2 st 12" är inte det lite mycket för Hifi ? satsa på en 8" eller 10" istället så får du nog bättre hifi smile

Kom på att ja tar framsystemet för fin ljud och tar ett par basar som är mer för rejält tryck... tongue

Kicker L5, audiotop wf, gz hydrogen 12" eller en uranium 12a dem har jag kikat på iallafall... men vet inte vad man ska ha är inte så bra på det här...smile

6 851 Inlägg
30 maj 2007
Fredrik.Gustavsson skrev:
huckstar skrev:

//Jimmy

Ground Zero brukar ju ha kalle Anka watt iaf.

Vad grundar du det på?

med lem
1 925 Inlägg
30 maj 2007
huckstar skrev:
_fillan_ skrev:

Kom på att ja tar framsystemet för fin ljud och tar ett par basar som är mer för rejält tryck... tongue

Kicker L5, audiotop wf, gz hydrogen 12" eller en uranium 12a dem har jag kikat på iallafall... men vet inte vad man ska ha är inte så bra på det här...smile

dåså smile hehe,,,det var en annan sak då ju smile ,,,men skulle nog valt 10" endå,,,iaf om du tar kickern,,,,den spelar jävligt djupd o endå snabbt så smile riktigt tryck är det i den smile

20 Inlägg
30 maj 2007
Jag skulle satsat på en enkel 12:a med singen 4ohms talspole. sen brygga ner steget så att de lämnar max, och de är ju ganska mycke de. 944wrms smile

Sen vilken 12:a, de får nån annan svara på.

med lem
1 925 Inlägg
30 maj 2007
Tokstollen skrev:
Jag skulle satsat på en enkel 12:a med singen 4ohms talspole. sen brygga ner steget så att de lämnar max, och de är ju ganska mycke de. 944wrms smile

hur får du steget att lämna 944wrms ? tongue

Kettunen
30 maj 2007
Cerwin Vega Stroker PRO
Hade jag satsat på. Kostar ca 8000kr. UTAN lådan. Lådan ska vara på ca 35Liter sluten..

12" Dual 2 ohm Voice Coil Subwoofer
(Preliminary specifications subject to change.)     

•     A Reincarnation of the Legendary Stroker Woofer     
•     Adjustable Voice Coil Bias System     
•     Dual Differential Spider Design     
•     Multiple Gap "Balanced Flux Motor" System     
•     Enhanced Piston Area Surround Termination and Frame Design     
•     Integrated Voicecoil Heatsink Assembly     
•     Insanely High Excursion and SPL Capability     
•     Peak Power Handling: 5000 watts     
•     Sensitivity: 86dB 1w/1m     
•     Frequency Response: 20-300 Hz     

DIMENSIONS     
      Mounting Diameter: 13.125 "

Mounting Depth: 8 "     
      Weight: 66 lbs

6 851 Inlägg
30 maj 2007
Tokstollen skrev:

Skall han få ut max av steget så skall han köra det i 2ohm har jag för mej. Alltså 2x4ohms spolar.
Steget klarar ju 1ohm i stereo, alltså pallar det med 2ohm mono.

20 Inlägg
30 maj 2007
_fillan_ skrev:
Tokstollen skrev:

hur får du steget att lämna 944wrms ? tongue

Vad jag vet och har sett specarna på det steget så är det stabilt i 2 ohm mono. Då lämnar de enligt specarna 944wrms om man bryggar steget med en 4ohms bas. skitenkelt.

http://www.dls.se/econtent/files/5/subw … ppling.pdf

Det grundar jag inkopplingen på.
Senast redigerat av Tokstollen (30 maj 2007)

20 Inlägg
30 maj 2007
TT-Avant skrev:
Tokstollen skrev:

Skall han få ut max av steget så skall han köra det i 2ohm har jag för mej. Alltså 2x4ohms spolar.

dubbla 4ohms spolar blir 1ohm i bryggat läge, men de kanske du redan visste.

6 851 Inlägg
30 maj 2007
Tokstollen skrev:
TT-Avant skrev:
Tokstollen skrev:

Suck..nej det blir det inte. Om du paralell kopplar 2x4ohm så blir detta 2ohm.
MEN steget får jobba lika hårt i detta 2ohm mono som det får göra i 1ohm stereo.
Men det gör det samma för steget är stabilt i 1ohm stereo, allts kan man belasta det med 2ohm mono.
Har man därimot ett 2kanals steg som är 2ohm stabilt stereo, DÅ bör man ha en bas som har 1x4ohm spole om man vill brygga det steget.

20 Inlägg
30 maj 2007
TT-Avant skrev:
Tokstollen skrev:
TT-Avant skrev:

Suck..nej det blir det inte. Om du paralell kopplar 2x4ohm så blir detta 2ohm.
MEN steget får jobba lika hårt i detta 2ohm mono som det får göra i 1ohm stereo.
Men det gör det samma för steget är stabilt i 1ohm stereo, allts kan man belasta det med 2ohm mono.
Har man därimot ett 2kanals steg som är 2ohm stabilt stereo, DÅ bör man ha en bas som har 1x4ohm spole om man vill brygga det steget.

de lät ju nästan vettigt det där.big_smile

172 Inlägg
30 maj 2007
Trådstartare
Kettunen skrev:
Cerwin Vega Stroker PRO
Hade jag satsat på. Kostar ca 8000kr. UTAN lådan. Lådan ska vara på ca 35Liter sluten..

12" Dual 2 ohm Voice Coil Subwoofer
(Preliminary specifications subject to change.)     

•     A Reincarnation of the Legendary Stroker Woofer     
•     Adjustable Voice Coil Bias System     
•     Dual Differential Spider Design     
•     Multiple Gap "Balanced Flux Motor" System     
•     Enhanced Piston Area Surround Termination and Frame Design     
•     Integrated Voicecoil Heatsink Assembly     
•     Insanely High Excursion and SPL Capability     
•     Peak Power Handling: 5000 watts     
•     Sensitivity: 86dB 1w/1m     
•     Frequency Response: 20-300 Hz     

DIMENSIONS     
      Mounting Diameter: 13.125 "

Mounting Depth: 8 "     
      Weight: 66 lbs

Nej en stroker pro blir det inte, dels för att den är för dyr och dels för att jag då behöver ett större steg.. tänkte försöka klara mig med det här steget nu men ändå få ut skapligt ljud, om det nu går dvs..

Vill helst ha några basar som lämpar sig för all sorts musik dansband, techno, hårdrock och lite hip hop ibland.. ska kunna spela väldigt högt och dunka på rejält, skaplig attack bas hade vart fint... ett rejält tryck helt enkelt.

Även kunna vara med på nåt DB dragrace. smile

Har kört med riktigt djup åskmuller bas förut men de är inge vidare då det inte spelar så värst högt utan mest mullrar sönder bilen det är ju fint till hip hop och så, men inge kul när man vill spela dansband eller techno på full volym när det är party, det blir ingen riktig "punch" i basen. smile

296 Inlägg
31 maj 2007
hej
alltså hade du tänkt tävla i båda  blir det kämpigt men vill du ha grymt fina hifi saker
så kolla på tyska märken som Helix & Brax,   dyra men grymt fina saker.
http://www.audiotec-fischer.com

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
31 maj 2007
Kör Rockfords Power T2-basar, svårt att hitta något bättre alltså. smile Det är dom dom slagit världsrekord med, två stycken 15" T2. Helt ok. big_smile

Sök