Det som definierar en sportbils vara eller icke vara enligt mig är en rad olika kriterier som bilen ska uppfylla. Dessa är bland annat:
• Acceleration
• Topphastighet
• Väghållning
• Vikt (eller åtminstone åtgärder för att minska den)
• Exklusiva materialval i kaross, chassi, inredning, osv
• Motorkonfiguration
• Effekt
• Bromsar
• Utformning av inredning eller delar därav
• Utformning av kaross så att dess huvudsakliga funktion är nytta/aerodynamik och inte estetik
• Exklusivitet
• Utvecklingspotential utan större eller dyrare ingrepp
Jag tycker att Nissan Skyline R34 GT-R motsvarar dessa kriterier på ett mycket bra sätt.
• Acceleration 0-100 km/h ~5.00 sek
• Topphastighet ~250 km/h med borttagen fartspärr
• Avancerad 4WD, 4WS, fjäderbenstag fram och bak standard, med mycket mera
• Framskärmar och motorhuv aluminium standard, bakdiffuser i kolfiber, viktsparande detaljer i motor/motorrum, viktsparande detaljer i hjulupphängning, lättmetallsfälgar i 18" som tillsammans väger 16 kg mindre än en "genomsnittlig" uppsättning 17" lättmetallfälgar
• 2,6l I6 med dubbel överladdning och frontmonterad IC, knappast en motor för genomsnittsfamiljen eller miljöaktivisterna
• 328 hk @ 6 420 rpm & 392 Nm @ 4 400 RPM
• 4-kolvsok med 300mm ventilerade skivor fram, 2-kolvsok med 280mm ventilerade skivor bak, särskilt utvecklat ABS-system
• Riktiga sportstolar, MFD med relevanta motor- och fordonsdata, 2-sitsigt baksäte
• Justerbar bakvinge, frontdiffuser, bakdiffuser, inbyggd radioantenn, aerodynamiskt väl utformad kaross, etc
• Sällsynt bil (även i Japan), ganska dyr i inköp och drift
• Relativt billigt och enkelt trimbar till 550-600 hk med bibehållen driftsäkerhet och hållbarhet
• Bilen satte rekordtid för serieproducerade gatbilar på Nürburgring när den lanserades
Om du KOOLSVILLE av en eller annan anledning inte tycker om Skyline så respekterar jag det och har inga som helst problem med det, alla har vi olika smak och tur är väl det.
Men om du inte kallar en bil med dessa egenskaper för sportbil, så tycker jag personligen att du har en mycket underlig uppfattning om vad en sportbil är för något och skulle mycket gärna vilja veta hur du definierar en?