3410
Sök

Dyrare försäkring snart!

9 108 Inlägg
8 juni 2007
Bubbaman skrev:
Har du krokat med en älg nån gång? Haft 2 mil till jobbet i några dm ny snö på oplogade vägar? Kört nån mil på dålig grusväg för att komma ditt du behöver? Nu kanske jag överdrev lite men du har helt andra behov i en småstad/på landet som i en storstad.

Japp för folk som bor i storstaden kör aldrig landsväg? Skärp dig nu wink

Jag bor inte heller i någon storstad men jag säger då inte att dom som bor där inte ska ha stora/dyra bilar! Ingen har väl egentligen användning av dyra bilar? Gillar man dyra bilar ska man väl fan inte tänka "nej jag bor i sthlm så jag behöver det inte" eller. End of discussion.

820 Inlägg
8 juni 2007
zoopåse skrev:
Det finns mindre bilar med fyrhjulsdrift också. Enda bilen jag kört fast med var en stor Opel Omega med 190 hästar. Spelar ingen större roll vad man har för bil det är hur man kör som är det viktiga.

Jag köper inte att man behöver någon speciell typ av bil om det inte handlar om att den måste ha dragkrok och få dra ett stort släp mm, det är mest vad man föredrar. På 99.99% av alla svenska vägar duger typ en fiat punto med framhjulsdrift och 55hästar.

Jag får fö 80kr mer/månad efter den nya skatten. Försök tycka synd om mig. 80spänn är ju lunchpengar.

Ouch! Det är en kebabrulle och två läsk ju.

trafikförsäkringen är det den man betalar till vägverket? tror den låg på 901 för min bil? Så då blir den på 1200?
Det kan jag leva med.
det är 4 öl mindre på krogen, hälsosamt värre big_smile

820 Inlägg
8 juni 2007
MilleN skrev:
Bubbaman skrev:
Har du krokat med en älg nån gång? Haft 2 mil till jobbet i några dm ny snö på oplogade vägar? Kört nån mil på dålig grusväg för att komma ditt du behöver? Nu kanske jag överdrev lite men du har helt andra behov i en småstad/på landet som i en storstad.

Jag bor inte heller i någon storstad men jag säger då inte att dom som bor där inte ska ha stora/dyra bilar! Ingen har väl egentligen användning av dyra bilar? Gillar man dyra bilar ska man väl fan inte tänka "nej jag bor i sthlm så jag behöver det inte" eller. End of discussion.

Det är i stockholm man ska ha en dyr bil för då ser dom flesta att man har en dyr bil. Det är så  folk i stockholm tänker ialalfall wink

Det är inte ofta man ser en smart-car hos mig... tror jag sett det EN gång i dom här trakterna och jag bor endast 2 mil från göteborg. tar 10 minuter på motorvägen...

Är det såna småbilar ni pratar om? eller är det typ Golf?

Byfåne
368 Inlägg
8 juni 2007
MilleN skrev:
Bubbaman skrev:

Men du behöver inte en stor/dyr bil. Back to topic. "Dyrare försäkring snart!" Har man inte råd och/eller behöver en stor/dyr/snabb bil ska du fan inte klaga på att det är dyrt. Jag tycker också att dyrt med försäkring, men jag tar det som en man och betalar. Får man leva med om man vill ha en bil som inte försäkringsbolagen tycker om.

Byfåne
368 Inlägg
8 juni 2007
wh0re skrev:
MilleN skrev:
Bubbaman skrev:

Det är i stockholm man ska ha en dyr bil för då ser dom flesta att man har en dyr bil. Det är så  folk i stockholm tänker ialalfall wink

Det är inte ofta man ser en smart-car hos mig... tror jag sett det EN gång i dom här trakterna och jag bor endast 2 mil från göteborg. tar 10 minuter på motorvägen...

Är det såna småbilar ni pratar om? eller är det typ Golf?

Generellt bilar som är billiga att försäkra. Brukar vara små polo/golfar.

9 108 Inlägg
8 juni 2007
Bubbaman skrev:
Men du behöver inte en stor/dyr bil. Back to topic. "Dyrare försäkring snart!" Har man inte råd och/eller behöver en stor/dyr/snabb bil ska du fan inte klaga på att det är dyrt. Jag tycker också att dyrt med försäkring, men jag tar det som en man och betalar. Får man leva med om man vill ha en bil som inte försäkringsbolagen tycker om.

Jag har inte klagat ett uns såvitt jag kan se. Tyckte bara ditt resonemang att det verkar vara helt ok att ha en dyr bil sålänge man inte bodde i storstaden är konstigt, för i storstaden kan man tydligen lika gärna köra fiat punto och vara nöjd ändå, även om man är bilintresserad. Sedan har du ingen aning om folk i storstaden kanske packar lite extra i bilen någon gång ibland.

Håller helt och hållet med om att man inte ska gnälla men man kan inte bestämma vad andra människor ska ha för bilar bara för att dom bor i en viss stad. wink

1 171 Inlägg
8 juni 2007
Generellt bilar som är billiga att försäkra. Brukar vara små polo/golfar.

Har för mig golf var dyr att försäkra. Numera är ju golf en rätt stor bil också. En förväxt småbil.smile

RS
886 Inlägg
8 juni 2007
KG skrev:
Tjenare!
Tänkte bara göra alla uppmärksamma på detta:

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s … 27,00.html

...Nu får man nöja sig med trafikförsäkring...

När ska dessa moderater sluta förstöra hmm

Focus RS

410 Inlägg
8 juni 2007
Bostrom skrev:
KG skrev:
Tjenare!
Tänkte bara göra alla uppmärksamma på detta:

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s … 27,00.html

...Nu får man nöja sig med trafikförsäkring...

När ska dessa moderater sluta förstöra hmm

hade vi inte haft en grundlag som föbjuder retroaktiva lagar så tror jag fanimej att dom hade bestämt att man skulle betala retroaktivt från det att du fått körkortet. Pengagiriga svin det är vad dom är.

RS
886 Inlägg
8 juni 2007
Lone Star skrev:
KG skrev:
Jo, men halvförsäkring och helförsäkring lär ju också öka med ungefär lika mkt? Annars blir det ju ingen skillnad på trafik- och halvförsäkring ju...

Nej det är bara trafikförsäkringen som sänks. Visst kan det tyckas surt, men fick du inte mer i lön... ? Pengarna betalas bara på oilka sätt, men nu har du möjligheten att själv välja om du vill betala skatt(mer) till vägarna eller ej. Beronde på om du använder dom.

Jag tycker att det är helt rätt att man betalar för vad man använder.

Vi betalar redan för det vi använder. Mer än tillräckligt. wink

Focus RS

Alecci's fästmö
708 Inlägg
8 juni 2007
är detta inte beroende på va man har för bil å hur mycket utsläpp den har???ju mer hästa ju mer får du betala typ...

Arbeta Aldrig Mot Naturen, Utan Alltid Med Den.

Avstängd
658 Inlägg
8 juni 2007
jag HATAR den nya regeringen !!!!!!! 3 ord Lee harvey oswald !   madmad madmadmadmadmadmadmadmadmad
Senast redigerat av KOOLSVILLE (8 juni 2007)

Clean EG Squad President
Har Kört Porsche Carrera GT
Det Har Inte Ni !!

Kettunen
8 juni 2007
Fredrik Rainfelt eller hur fan han stavas kan ju själv sätta sig o arbeta riktigt! Istället för sitta på arslet o tjäna pengar! Blir tokig på honom!
Tänk om han hade tat över mina jobb. Han hade gråtit & ussh lite smutts på mitt finger!

RS
886 Inlägg
8 juni 2007
Kettunen skrev:
Fredrik Rainfelt eller hur fan han stavas kan ju själv sätta sig o arbeta riktigt! Istället för sitta på arslet o tjäna pengar! Blir tokig på honom!
Tänk om han hade tat över mina jobb. Han hade gråtit & ussh lite smutts på mitt finger!

Typ big_smile

Focus RS

draminbil.nu
1 382 Inlägg
9 juni 2007
Lady_Milla skrev:
är detta inte beroende på va man har för bil å hur mycket utsläpp den har???ju mer hästa ju mer får du betala typ...

Försäkringen är inte kopplad till utsläppen nej.. Däremot kan man säkerligen se att bilar med fler hästkrafter är dyrare att försäkra.. Det beror dock på att de isåfall är inblandade i fler olyckor big_smile

Kettunen skrev:

Hur många timmar i veckan arbetar du? Som statsminister jobbar man säkerligan 7 dagar i veckan 10 timmar om dagen.. Så att han inte jobbar kanske var dumt att påstå..
Sen att han inte blir skitig i sitt jobb: Varför är det mer ett jobb än något annat för att man blir skitig? Det handlar väl om hur mycket man uträttar inte hur tungt det är?
Att statsministern dessutom har en ganska "halvtaskig lön" (okej antagligen mer än de flesta av oss här någonsinn kommer tjäna men jämfört med vd jobb mm..), förövrigt lika mycket som herr Göran Person hade, gör att man kanske ska tänka ett steg till innan man släpper sånna grejer..

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
9 juni 2007
MilleN skrev:
Det där med höjd självrisk för ju fler olyckor man orsakar tycker jag var en väldigt bra idé annars, in med en motion Jonesono!

Någon mer som har lust att författa en motion att lämna in? smile

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

757 Inlägg
9 juni 2007
laika skrev:
Du är "bara" 27 jag är 20 skulle jag försäkra bilen skulle det kosta mig 12000kr per år för TRAFIK!!! det är ju fan sanslöst på 3år har du fan betalt mer än vad du får från försäkringen för bilen. Du kan ju ta och flytta ut till Angered eller nått annat område som har dåligt rykte och sen fortsätta hävda att det är bra med höjningen. Ta 12000 slå på 32% o du är uppe i 15840 en höjning på 3840 om det nu är småpengar så kan du la ta o sätta in den summan på mitt konto så jag även fortsättningsvis har råd att ta mig fram i tid till mitt jobb och mina föreläsningar.

du kanske skulle ta och titta hos ett annat försäkringsbolag för 12000kr kostar inte en trafikförsäkring på en skoda fabia. det är mer än vad jag får ge för min A3 1,8T i sthlm. den skulle kosta mig 13500kr helförsäkrad.

2 201 Inlägg
9 juni 2007
ludde__mannen skrev:
Lady_Milla skrev:

Försäkringen är inte kopplad till utsläppen nej.. Däremot kan man säkerligen se att bilar med fler hästkrafter är dyrare att försäkra.. Det beror dock på att de isåfall är inblandade i fler olyckor big_smile

Kettunen skrev:

Hur många timmar i veckan arbetar du? Som statsminister jobbar man säkerligan 7 dagar i veckan 10 timmar om dagen.. Så att han inte jobbar kanske var dumt att påstå..
Sen att han inte blir skitig i sitt jobb: Varför är det mer ett jobb än något annat för att man blir skitig? Det handlar väl om hur mycket man uträttar inte hur tungt det är?
Att statsministern dessutom har en ganska "halvtaskig lön" (okej antagligen mer än de flesta av oss här någonsinn kommer tjäna men jämfört med vd jobb mm..), förövrigt lika mycket som herr Göran Person hade, gör att man kanske ska tänka ett steg till innan man släpper sånna grejer..

jobbar o jobbar. nja, han ser dum ut 24/7   smile

(none)
1 725 Inlägg
9 juni 2007
Sälj bilen börja cyckla..... NÄ, tror inte det.. Kan bara säga att detta är sjukt..Men vad fan gör man inte. Svensson är ju som han e. Klagar på att bensinpriserna är skyhöga i ett par dag och om de höjjer igen så får man cyckla till jobbet. Men som Svensson är, så är det glömt och man TAR sig råd. Samma sak med detta. Det är bara tuta och köra big_smile
Senast redigerat av Braather (9 juni 2007)

--Lev i går som det vore i morgon--

757 Inlägg
9 juni 2007
MilleN skrev:
Orkar inte läsa alla inlägg men det är ett förbannat gnäll wink Det kommer max bli någon hundralapp eller två i högre försäkring, har alla redan glömt skattesänkningen i Januari där alla som arbetade fick mellan 500 och 1000 spänn mer i fickan varje månad?

Det där med höjd självrisk för ju fler olyckor man orsakar tycker jag var en väldigt bra idé annars, in med en motion Jonesono!

ÄNTLIGEN NÅN SOM FATTAT.

iom höjningen så betalar försäkringarna sina egna skador istället för att staten ska skjuta till från vanliga löner.

det som moderaterna vill ha är att man ska betala för det man använder.
te x:      om jag inte tycker om att gå på museum så ska jag väll fan inte betala för ett jävla museum för att nån annan ska kunna titta gratis.   (då jag menar att jag indirekt betalar till museumet genom mina skattepengar.)

detta gäller allt i sammhället. om dom höjer fler priserna lite här och där nu kompenseras i att vi får ut mer i lön.

och om du inte jobbar så ska du väll ändå inte ha en bil. det är ju inte så att kommunaltrafiken är dyr 700kr för ett busskort är ju snuskigt billigt (tacka bilismen för det). men kan du inte acceptera att äga bil kostar pengar så ska du inte ha bil punkt slut. sen att det verkar som det finns en jävla massa blinda sossar jär som inte har läst på nått om vad moderaternas ekonomiska politik handlar om.

sen däremot en sak som jag inte förtår är att dom inte höjer skatterna på gammla bilar. med tanke på att typ 70% av sveriges alla utsläpp är från gammla jävla häckar med trasiga katalysatorer som råkar klara besiktningen ändå. samt att dom inte satsar på att bygga bort dom uppenbarliga trafikhindrerna i storstäderna.

så acceptera höjningarna annars kan ni skrota eran lilla rishög som ni kallar pärla och få 4.000kr och köpa ett par busskort

Sök