3210
Sök

nån som kan mycket om volvo 740 växellåda?

6 Inlägg
14 juni 2007
Trådstartare
hej, ja har problem med min overdrive och fick tipset att det kan räcka med att fylla på olja. hur och var gör ja det och vad ska det vara för olja?

fick även tipset om att "pinjongen" glappar.
Senast redigerat av edis58 (14 juni 2007)

2 230 Inlägg
14 juni 2007
det kanske är lätter för personer om du förklara vad problemet med overdriven är...
är den svårt att lägga i eller vad?

så kan det vara då det inte blev som det skulle

6 Inlägg
14 juni 2007
Trådstartare
problemet är att den inte funkar alls men det klickar i relät och när den sluta fungera var det precis som att det var glappt...

429 Inlägg
14 juni 2007
Lägg din under bilen och känn om solinojden klickar när du trycker på knappen, på den kablarna går till.

100 Inlägg
21 oktober 2007
Har liknande problem nu! tänds lampan för dig med men inget händer under bilen tongue
Tips att kolla ut över
Jorden på solenoiden samt själva solenoiden...
Mvh T

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
21 oktober 2007
om det glappar kan det va knappen åsså men i ditt fall så tror jag åsså att det är solinoiden

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

100 Inlägg
21 oktober 2007
Ok ok sökte på bildelsbasen men hittade iaf inget... om man får köpa sig en ny alltså... men hur kollar jag relät?

439 Inlägg
22 oktober 2007
Intoxicated skrev:
Ok ok sökte på bildelsbasen men hittade iaf inget... om man får köpa sig en ny alltså... men hur kollar jag relät?

ta bort askkoppen,stick in handen,tryck på knappen,där du känner det klickar är reläet.

old,low and slow....

100 Inlägg
22 oktober 2007
Men om det är trasigt så klickar det väl ändå inte ?

huh?
10 427 Inlägg
22 oktober 2007
Användaren niel skrev detta förut på Svenska Volvo 7-900 Klubbens forum:

"

OD-felsökningsguide.

Tänds OD-lampan (då går ström fram till solenoiden):

* Mekaniskt fel. Enda åtgärden man enkelt kan göra då, förutom att byta ut hela klumpen, är att byta till en bra olja och rengöra silen.
* Jorden till solenoiden är dålig. Kan även göra att den hoppar i och ur lite hursomhelst utan att lampan tänds/släcks.
* Själva solenoiden är kass. Det här felet kan ge den effekten att OD:n går att lägga i när lådan är kall, men att den börjar slira och/eller hoppar ur när lådan blir varm.

Tänds inte OD-lampan (ingen ström till solenoiden):

* Fel i OD-knappen. (Ovanligt)
* Kabelbrott eller liknande till OD-knappen. (Vanligt om Pelle Fixare bytt 10 lådor och knoppar i sina dar på bilen)
* OD-relät har gett upp eller kärvar. Montera bort radiopanelen och askkoppen och prova knacka på relät med en skruvmejsel samtidigt som du trycker in OD-knappen med fyrans växel i. Blinkar OD-lampan till elelr tänds så är det bara byta reläet.
* Givaren för 4:ans växel på lådan är trasig. Prova jucka spaken i sidled fram och tillbaks medan du håller in OD-knappen med fyrans växel i. Blinkar OD-lampan till eller tänds är det bara byta kontaken. Det här felet kan även ge den effekten att OD:n går att lägga i när lådan är varm, men inte kall.

"

100 Inlägg
22 oktober 2007
steifan skrev:
Användaren niel skrev detta förut på Svenska Volvo 7-900 Klubbens forum:

"

OD-felsökningsguide.

Tänds OD-lampan (då går ström fram till solenoiden):

* Mekaniskt fel. Enda åtgärden man enkelt kan göra då, förutom att byta ut hela klumpen, är att byta till en bra olja och rengöra silen.
* Jorden till solenoiden är dålig. Kan även göra att den hoppar i och ur lite hursomhelst utan att lampan tänds/släcks.
* Själva solenoiden är kass. Det här felet kan ge den effekten att OD:n går att lägga i när lådan är kall, men att den börjar slira och/eller hoppar ur när lådan blir varm.

"

Detta passar ju tveklöst rakt av på min det är så den beter sig...

huh?
10 427 Inlägg
22 oktober 2007
Om nån vill veta så har jag problemet med att överväxeln inte vill gå ur när man kör länge på överväxeln i kombination med varmt väderlag på GLEn, det ni wink Lampan släcks men överväxeln hoppar inte ur på 2-3 minuter ibland.. hänger med ner på 3:an, 2an osv tongue
Störande.. och ovanligt!

100 Inlägg
22 oktober 2007
Det lät ovanligt!
Update på min låda! fixat det nu iaf signalkabel låg avrostad ovanpå kabelskon som var lika rostig jäkla volvomek som inte brydde sig i o byta en kass kabel vid hel renovering !
Men iaf så jag klippte upp den en bit skarvade på en ny bit fräsh kabel o på med en ny rostfri hylsa, vipps så funkar det igen...!

Mvh T

huh?
10 427 Inlägg
23 oktober 2007
Intoxicated skrev:
Det lät ovanligt!
Update på min låda! fixat det nu iaf signalkabel låg avrostad ovanpå kabelskon som var lika rostig jäkla volvomek som inte brydde sig i o byta en kass kabel vid hel renovering !
Men iaf så jag klippte upp den en bit skarvade på en ny bit fräsh kabel o på med en ny rostfri hylsa, vipps så funkar det igen...!

Mvh T

Haha, härlig lösning iallafall! Hade lite problem förra vintern med att ODn inte funkade alls.
Åkte in på en GDS-hall, hissade bilen, tog loss kabeln/kabelskon från lådan och satte tillbaks den.. sen funkade det kanon igen wink (lite ärg som försvann vid av/påtryckning tongue)

100 Inlägg
23 oktober 2007
steifan skrev:
Intoxicated skrev:
Det lät ovanligt!

Mvh T

Haha, härlig lösning iallafall! Hade lite problem förra vintern med att ODn inte funkade alls.
Åkte in på en GDS-hall, hissade bilen, tog loss kabeln/kabelskon från lådan och satte tillbaks den.. sen funkade det kanon igen wink (lite ärg som försvann vid av/påtryckning tongue)

Trodde jag ja...
Mördas bör den som stressar(jag)
Nöp åt skarvning för dåligt så nu äre glappkontakt, den slår i o ur som en duracellkanin!
tongue
Mvh T

10 Inlägg
6 november 2007
asså , vilken sida av lådan sitter overdrive kontakten , o vilken är bakljusen ? tongue tänkte dra helt nya sladdar te min od ;D

Sök