2404
Sök

Vad gör en Wastegate

10 Inlägg
14 juni 2007
Trådstartare
Hejsan...vad gör en wastegate???

MVH: Berra
Senast redigerat av berra_power (14 juni 2007)

Berra_power

1 004 Inlägg
14 juni 2007
leder  avgaserna förbi turbons avgasdel och på så sätt kan man reglera laddtrycket smile

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

med lem
1 925 Inlägg
14 juni 2007
det är väl den som styr laddtrycket ? eller ? har för mig det är något såndant iaf:P

du borde nog ändra rubriken till : vad gör en wastegate eller fråga angående wastegate

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

BMW fantast
1 172 Inlägg
14 juni 2007
när wastgaten öppnas så leds avagaserna för bi turbon istället för igenom den.. då slutar laddtrycket att öka och den håller ett konstant laddtryck hela tiden...  bytar man fjärder i wastegaten öppnar den senare och man får då ett högre laddtryck...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

10 Inlägg
14 juni 2007
Trådstartare
OKOK jag förstår nu...tack för svaren:D

MVH: Berra

Berra_power

519 Inlägg
14 juni 2007
det är tryckklockan som reglerar wastegateventilen som styrs av laddtrycket via vaccumslang.........

11 Inlägg
16 juni 2007
Eftersom vi har löst det problemet om vad den gör så skulle jag vilja veta varför man inte behöver någon wastegate på diesel motorer. På stora lastbils motorer t.ex. finns det ingen på där går ALLA avgaser genom turbon, borde det inte resultera i att laddtrycket blir väldigt högt eller är turbon så perfekt anpassad i sin storleken att den laddar rätt endå...?

Sök