högre däcktryck i däck med låg profil?

Masterworks
19 juni 2007 ·

eastmotorsport skrev:
Japp , har samma effekt med vanlig luft. Testade dett på vår ICC kart under en träning .(Det är ej tillåtet att använda det under tävling)

Masterworks skrev:

eastmotorsport skrev:
Jodå ,jag läser innan jag postar :-))
Det framgår ju av länken du bifogade att det är tätheten som blir bättre ,precis som jag skrev. Se även illustrationerna i högra kanten då länken öppnas.
Pumpen är nyinstallerad och information om nitrogen har jag hämtat av en lärare vid universitetet i Uppsala.
På de däck jag testade det på steg lufttrycket med 22-25% vilket är mycket i dessa sammanhang.


Har du en 22 - 25% ökning med vanlig luft oxå???

Vad är det för typ av racing du sysslar med?

Kanske det är så små dimensioner på däcken som gör att skillnaden uteblir?

eastmotorsport -sommar ska de va....
19 juni 2007 · 4 524 Inlägg

Tror att det blir samma resultat oavsett storlek. Det är som sagt tätheten som blir bättre.

Masterworks skrev:

eastmotorsport skrev:
Japp , har samma effekt med vanlig luft. Testade dett på vår ICC kart under en träning .(Det är ej tillåtet att använda det under tävling)

Masterworks skrev:

Har du en 22 - 25% ökning med vanlig luft oxå???

Vad är det för typ av racing du sysslar med?

Kanske det är så små dimensioner på däcken som gör att skillnaden uteblir?

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
Masterworks
19 juni 2007 ·

eastmotorsport skrev:
Tror att det blir samma resultat oavsett storlek. Det är som sagt tätheten som blir bättre.

Masterworks skrev:

eastmotorsport skrev:
Japp , har samma effekt med vanlig luft. Testade dett på vår ICC kart under en träning .(Det är ej tillåtet att använda det under tävling)


Kanske det är så små dimensioner på däcken som gör att skillnaden uteblir?

Jomen med ett större däck så blir mängden nitrogen större och
kan hålla en jämnare temperatur och uppvärmningen blir mindre på däcken!

Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
19 juni 2007 · 1 781 Inlägg

225/40-18" ska man ha som tidigare insändare skrev 3,0-3,2 bar

Team Insane Racing
alminjo SLK
19 juni 2007 · 610 Inlägg

jag har 3,0 i mina 224/40-18

Iceer
19 juni 2007 · 44 Inlägg

okej många svar:) då är man lite klokare på de därsmile

Audi A4 1.8TS "ådin" (2000)
Frosted
19 juni 2007 · 1 878 Inlägg

kör med 3.5kg i mina 18" 35mm profil. (215x35x18")
enligt däckverkstad ska de ligga mellan 3.2 till 3.5kg!

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
eastmotorsport -sommar ska de va....
19 juni 2007 · 4 524 Inlägg

Japp ,många svar blev det men som sagt mycket luft spar däcken. Kör hårt...:-)

Iceer skrev:
okej många svar:) då är man lite klokare på de därsmile

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
Spec-R Vice CEO Bang&Olufsen Sweden
21 juni 2007 · 19 Inlägg

Hm jag har 18" 215/35 med 2,6 bar i mina? Är det för lite alltså?  Det är skanstullsgummi som har fyllt däcken..

Bilen väger iof bara 1260kg..

????????????????????????????????????

Masterworks
21 juni 2007 ·

Spec-R skrev:
Hm jag har 18" 215/35 med 2,6 bar i mina? Är det för lite alltså?  Det är skanstullsgummi som har fyllt däcken..

Bilen väger iof bara 1260kg..

????????????????????????????????????

Hur ser slitaget ut då?

Spec-R Vice CEO Bang&Olufsen Sweden
21 juni 2007 · 19 Inlägg

Masterworks skrev:

Spec-R skrev:
Hm jag har 18" 215/35 med 2,6 bar i mina? Är det för lite alltså?  Det är skanstullsgummi som har fyllt däcken..

Bilen väger iof bara 1260kg..

????????????????????????????????????

Hur ser slitaget ut då?

Har inge synligt slitage alls då däcken bara är körda ca 400 mil.

Men vad får alla 3 bar ifrån? Har ringt runt o hört lite.. D flesta anger mellan 2,5-2,8 bar på ett 215/35 profilsdäck.

Men man kanske ska fylla lite mer då?

Masterworks
22 juni 2007 ·

Spec-R skrev:

Masterworks skrev:

Spec-R skrev:
Hm jag har 18" 215/35 med 2,6 bar i mina? Är det för lite alltså?  Det är skanstullsgummi som har fyllt däcken..

Bilen väger iof bara 1260kg..

????????????????????????????????????

Hur ser slitaget ut då?

Har inge synligt slitage alls då däcken bara är körda ca 400 mil.

Men vad får alla 3 bar ifrån? Har ringt runt o hört lite.. D flesta anger mellan 2,5-2,8 bar på ett 215/35 profilsdäck.

Men man kanske ska fylla lite mer då?

Om du inte upplever något ojämt slitage så tycker jag nog
att du ska använda det tryck som grabbarna på Skanstull har sagt!

Tau
22 juni 2007 · 196 Inlägg

Audikrille skrev:
Lånar tråden lite.

Jag har 185/65-13 som jag tycker att dom slits lite på mitten. Jag har ca 2.7 bar. Säkert mer än det ska vara. Men jag tycker ändå inte att det borde slitas så.

Nej dom borde inte slita så.. jag kör 2.6 i mina 185/65-13. Och dom slits precis som dom ska..
Var dessutom en gummiverkstad som sa att det skulle vara 2.6 och tröck i det också.

One life, Live it!
Spec-R Vice CEO Bang&Olufsen Sweden
22 juni 2007 · 19 Inlägg

Masterworks skrev:

Spec-R skrev:

Masterworks skrev:

Hur ser slitaget ut då?

Har inge synligt slitage alls då däcken bara är körda ca 400 mil.

Men vad får alla 3 bar ifrån? Har ringt runt o hört lite.. D flesta anger mellan 2,5-2,8 bar på ett 215/35 profilsdäck.

Men man kanske ska fylla lite mer då?

Om du inte upplever något ojämt slitage så tycker jag nog
att du ska använda det tryck som grabbarna på Skanstull har sagt!

Kan även tillägga att dom fyllde däcken när dom va kalla också.. Bara orolig att dom ska slitas ut för snabbt.. Kostade 2700:-/st=)

Fredrik.Gustavsson
22 juni 2007 · 2 123 Inlägg

Spec-R skrev:

Masterworks skrev:

Spec-R skrev:

Har inge synligt slitage alls då däcken bara är körda ca 400 mil.

Men vad får alla 3 bar ifrån? Har ringt runt o hört lite.. D flesta anger mellan 2,5-2,8 bar på ett 215/35 profilsdäck.

Men man kanske ska fylla lite mer då?

Om du inte upplever något ojämt slitage så tycker jag nog
att du ska använda det tryck som grabbarna på Skanstull har sagt!

Kan även tillägga att dom fyllde däcken när dom va kalla också.. Bara orolig att dom ska slitas ut för snabbt.. Kostade 2700:-/st=)

Inte för att verka konstig eller elak men vem i hela fridens namn köper fälgar för 21000kr till en suzuki ? : /

peter_1976 JDM
22 juni 2007 · 2 201 Inlägg

varför inte köpa fälgar till en suzuki -05. lika bra som att köpa till en volvo eller toyota -95 (tex)

Spec-R Vice CEO Bang&Olufsen Sweden
22 juni 2007 · 19 Inlägg

Fredrik.Gustavsson skrev:

Spec-R skrev:

Masterworks skrev:
Om du inte upplever något ojämt slitage så tycker jag nog
att du ska använda det tryck som grabbarna på Skanstull har sagt!

Kan även tillägga att dom fyllde däcken när dom va kalla också.. Bara orolig att dom ska slitas ut för snabbt.. Kostade 2700:-/st=)

Inte för att verka konstig eller elak men vem i hela fridens namn köper fälgar för 21000kr till en suzuki ? : /

Skulle jag också kanske tyckt om jag inte visste bättre.(Jag har fått bilen av min mormor och tänkte att man kan då göra något kul me den.. Då den har mångt mke mer potetial än man kan tro..

Jag får höra så mke kommentarer bla fan va fet bil Honda type R va?? Nej det är en Suzuki... Va!!?????? hur kan man styla en sån skitbil blir det då... Snacka om dubbelmoral.. De som har åkt med på en tur efter uttalandet har inte sakt så mke mera än fan va bra väghållning, grym och vilket ljud m.m.m....En form av avundsjuka kanske vad vet jag..

Ett annat bra exempel är alla tyskar som lägger ner ca 200.000 kr på sina Golf I/IIor med sjuka fälgar snorputs under motorhuven m.m.m.m.m.m. Hur  kan man göra något sådant och få sjuka creds, då deras bilar kostar ca 7.000:- i inköp kan man isf tycka... Min bil kostade 159.000:- om någon ville veta..

Senast redigerat av Spec-R (22 juni 2007)

Spec-R Vice CEO Bang&Olufsen Sweden
22 juni 2007 · 19 Inlägg

Kolla gärna in länken nedan för att se vad dessa bilar har för potential: Några bilder från USA där ca 2000 medlemmar finns som stylar turbokonverterar och har sig med denna bilmodell...

http://www.aeriostyle.com/forum/viewtopic.php?t=4673

Masterworks
22 juni 2007 ·

Tau skrev:

Audikrille skrev:
Lånar tråden lite.

Jag har 185/65-13 som jag tycker att dom slits lite på mitten. Jag har ca 2.7 bar. Säkert mer än det ska vara. Men jag tycker ändå inte att det borde slitas så.

Nej dom borde inte slita så.. jag kör 2.6 i mina 185/65-13. Och dom slits precis som dom ska..
Var dessutom en gummiverkstad som sa att det skulle vara 2.6 och tröck i det också.

Vilken gummiverkstad var det som sa att det ska vara 2,6 i ett 185/65-13???

Normalt brukar man ha ca: 1,8 - 2,1  bar i den dimensionen om det är
en standard bil och den ska rulla ute på gatorna normalt lastad!

Greatsnyggo saabtok
22 juni 2007 · 1 306 Inlägg

JAg hade  2,4  rek enligt saab i mina  225/45/17 och de har  blivit sliten på ytterkant iaf framdäcken ....Så ja pumpa i mer  luft i däcken istället  har nu 2,8 istället

Senast redigerat av Greatsnyggo (22 juni 2007)

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar
Saab 9000 cse "Vinterpulkan" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang