Tips! Fyll däcken med Nitrogen så får ni lägre temp i dom = drar mindre soppa och lägre däckslitage!
Kunde inte låta bli, även om jag borde hehe
Nitrogen/kväve/divätemonoxid lr vad man nu föredrar att kalla detta... Så här ser jag på detta fenomen: Luften vi andas består till 79% Nitrogen, 20% Oxygen och runt 1% andra gaser, det är vad du får i däcket om du fyller på som vanligt. Mitt tips nästa gång du funderar på att spendera ca 250:- på att fylla på Nitrogen, är att fylla på ca 20% för mycket luft och när Oxygenet läckt ut har du snudd på 100% Nitrogen utan att det kostat dig en krona extra. Bra va? ;P
Tips! Fyll däcken med Nitrogen så får ni lägre temp i dom = drar mindre soppa och lägre däckslitage!
Kunde inte låta bli, även om jag borde hehe
Nitrogen/kväve/divätemonoxid lr vad man nu föredrar att kalla detta... Så här ser jag på detta fenomen: Luften vi andas består till 79% Nitrogen, 20% Oxygen och runt 1% andra gaser, det är var du får i däcket om du fyller på som vanligt. Mitt tips nästa gång du funderar på att spendera ca 250:- på att fylla på Nitrogen, är att fylla på ca 20% för mycket luft och när Oxygenet läckt ut har du snudd på 100% Nitrogen utan att det kostat dig en krona extra. Bra va? ;P
Menar du att 20% högre tryck är 20% mer luft? För så är det inte. Hur ska man då veta när man fyllt på 20% mer luft? Sedan verkar det segt att vänta på att syret ska läcka ut mellan gummits molekyler. Ska de ligga i garaget då i 4 år eller så tills trycket återgått till normalt?
Min åsikt är att luft duger bra. I april måste man emellertid byta till vårluft, det är det enda viktiga.
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
ett modern däck idag behöver rätt tryck för att stommarna" skall orka spänna upp mönsterdelen. alltså den som har kontakt med vägen.
har du för lågt tryck kommer gummit inte vara så fastspänt det ska & därmed SLUNGAS det/läs fladdrar när du kör och slits. felet alla gör är att sänka trycket.
Tips! Fyll däcken med Nitrogen så får ni lägre temp i dom = drar mindre soppa och lägre däckslitage!
Kunde inte låta bli, även om jag borde hehe
Nitrogen/kväve/divätemonoxid lr vad man nu föredrar att kalla detta... Så här ser jag på detta fenomen: Luften vi andas består till 79% Nitrogen, 20% Oxygen och runt 1% andra gaser, det är var du får i däcket om du fyller på som vanligt. Mitt tips nästa gång du funderar på att spendera ca 250:- på att fylla på Nitrogen, är att fylla på ca 20% för mycket luft och när Oxygenet läckt ut har du snudd på 100% Nitrogen utan att det kostat dig en krona extra. Bra va? ;P
Menar du att 20% högre tryck är 20% mer luft? För så är det inte. Hur ska man då veta när man fyllt på 20% mer luft? Sedan verkar det segt att vänta på att syret ska läcka ut mellan gummits molekyler. Ska de ligga i garaget då i 4 år eller så tills trycket återgått till normalt?
Min åsikt är att luft duger bra. I april måste man emellertid byta till vårluft, det är det enda viktiga.
Vårluftning har jag inte hört talas om med det måste definitivt provas, tack för tipset! ;P
Va händer om man pumpar helium i däcken ist? Borde det inte bli lite lägre ofjädrad vikt?
Helium är mycket flyktigare än luft, så det skulle läcka ut ganska snabbt. Men visst, du sänker nog den ofjädrade vikten med 10 gram per däck om du kör på helium.
Wennegård skrev:
caromania skrev:
Wennegård skrev:
Kunde inte låta bli, även om jag borde hehe
Nitrogen/kväve/divätemonoxid lr vad man nu föredrar att kalla detta... Så här ser jag på detta fenomen: Luften vi andas består till 79% Nitrogen, 20% Oxygen och runt 1% andra gaser, det är var du får i däcket om du fyller på som vanligt. Mitt tips nästa gång du funderar på att spendera ca 250:- på att fylla på Nitrogen, är att fylla på ca 20% för mycket luft och när Oxygenet läckt ut har du snudd på 100% Nitrogen utan att det kostat dig en krona extra. Bra va? ;P
Menar du att 20% högre tryck är 20% mer luft? För så är det inte. Hur ska man då veta när man fyllt på 20% mer luft? Sedan verkar det segt att vänta på att syret ska läcka ut mellan gummits molekyler. Ska de ligga i garaget då i 4 år eller så tills trycket återgått till normalt?
Min åsikt är att luft duger bra. I april måste man emellertid byta till vårluft, det är det enda viktiga.
Vårluftning har jag inte hört talas om med det måste definitivt provas, tack för tipset! ;P
Så lite, man kan ju inte åka runt med gammal unken vinterluft.
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
ska man ha högre tryck i däcken om man har låg profil?
225/40 - 18" har jag och de var mycket mer tryck i däcken än vad som rekomenderas i bilen, så jag antar att den rekomendationen gäller för orginaldimensioner?
Jag körde 2,8 på min A4 med den dimensionen...
"He who sacrifices freedom for security deserves neither"
Jag har 185/65-13 som jag tycker att dom slits lite på mitten. Jag har ca 2.7 bar. Säkert mer än det ska vara. Men jag tycker ändå inte att det borde slitas så.
Audikrille skrev:
men dom är ju ganska breda. men jag ska kolla det.
Breda? Du har ju skrivit bredden och dom är ju inte särskilt breda.. 185 i bredd..
Tryck du i 2 kilo på dom så ska du se att de fixar sig..
Nästan ingen som skriver skillnad på fram o bak.. Nästan alla bilar har olika rekomend. på fram o bakdäck.. t.ex. 2.0 fram och 1.8 bak. Bilar har en tendens till att vara lite tyngre fram..