3426
Sök

Sista desperata försöket.. Knackningar Golf Cl -87

Lite överallt..
612 Inlägg
24 juni 2007
Trådstartare
#1
Hejsan.

Tänkte höra om det finns någon som vet eller kan något om att justera ventilerna på en Golf Cl från -87. Det låter som att en ventil står fel, men vet inte riktigt. Kan vara flera stycken.

Frågan är om det är lätt att fixa själv, dvs. bara öppna motorkåpan och använda bladmått och en nyckel för att justera dem, eller är det så att man måste lämna in den på verkstan och låta en mekaniker fixa det?

Ganska bråskande, Svar uppskattas!
Senast redigerat av A_Lindahl (16 april 2008)

Det finns tre slags män som inte förstår sig på kvinnor: unga, gamla och medelålders.

145 Inlägg
24 juni 2007
#2
Är det inte hydrauliska lyftare på 87:an?


Lite överallt..
612 Inlägg
24 juni 2007
Trådstartare
#3
_Andrew_ skrev:
Är det inte hydrauliska lyftare på 87:an?

Och det är?

Är ganska ny med sjävla ventilerna, så får väll låta dum då... hmm

Det finns tre slags män som inte förstår sig på kvinnor: unga, gamla och medelålders.

145 Inlägg
24 juni 2007
#4
Hydrauliska lyftare är självsjusterande. Brukar höras ifall man har det, då det knackar om vag's 4cylindrare typ först 2sekunderna när man startar upp bilen, innan oljan kommer upp o smörjer lyftarna.
Och börjar oljenivån bli låg i motorn hör man det även då, genom att det börjar knacka om motorn ifrån lyftarna smile


Lite överallt..
612 Inlägg
24 juni 2007
Trådstartare
#5
Ok.

Har kollat oljenivån, och den är OK, men tror du att det blir bra om jag fyller i lite till kanske? smile

Men är ju inte säker på att det är hydraliska lyftare i den...

Det finns tre slags män som inte förstår sig på kvinnor: unga, gamla och medelålders.

145 Inlägg
24 juni 2007
#6
Knackar det om motorn första sekunderna när du startar?... det är dock inget säkert sätt o kolla på, bäst är ju att öppna locket o kolla, men då är det nog bäst att du har en ny ventilkåpspackning, om den gamla suttit där ett tag (lär gå sönder)


Lite överallt..
612 Inlägg
24 juni 2007
Trådstartare
#7
OK

Men ser man på en gång om det är hydraliska lyftare eller inte?
Och går det inte att se innan man tar bort ventilkåpan om packningen har varit upp nyligen?
är nämligen så att ägaren som jag köpte den av sa att den hade varit in på service för ett halvår sedan, och då även tagit upp kåpan och kollat så att allt var bra...?

Det finns tre slags män som inte förstår sig på kvinnor: unga, gamla och medelålders.

Lite överallt..
612 Inlägg
8 januari 2008
Trådstartare
#8
Måste ta och riva liv i denna tråd igen, då jag fortfarande inte fått till problemet!

Någon som har erfarenhet av byte utav hydraliska lyftare?

Har pratat med en massa folk, vissa säger att det är skitlätt och vissa säger att det inte finns något att göra åt det.

Var senast idag och pratade med en kille som sålde bildelar för bildelsspecialisten och han sa att det vara bara att låssa på ventilkåpan,ta bort kamremen, låssa "kamaxelbryggorna" och lyfta bort kamaxeln, sedan bara plocka bort lyftarna och byta?

Är helt lost inom detta ämne, så kom gärna med förslag och åsikter!
Senast redigerat av A_Lindahl (8 januari 2008)

Det finns tre slags män som inte förstår sig på kvinnor: unga, gamla och medelålders.

driftsättare
169 Inlägg
8 januari 2008
#9
nolla motorn, lossa kamrem, ta väck ventilkåpan, lossa överfallen till kammen, lyft kammen, byt alla eller den tryckare som det är fel på o sen sätt tillbaka allt i omvänd ordning

men glöm för faan inte o nolla motorn det blir så mycket lättare då wink...
Senast redigerat av jooeell (8 januari 2008)


Lite överallt..
612 Inlägg
8 januari 2008
Trådstartare
#10
jooeell skrev:
nolla motorn, lossa kamrem, ta väck ventilkåpan, lossa överfallen till kammen, lyft kammen, byt alla eller den tryckare som det är fel på o sen sätt tillbaka allt i omvänd ordning

men glöm för faan inte o nolla motorn det blir så mycket lättare då wink...

Ajjamän!

Alltså är det inte så svårt som folk säger?

Har nyss bytt till high performance oil och hällt i lite wynn's hydraliska lyftar-nånting som skulle rengöra och så, ska köra på det ett tag och se om det blir bättre, annars så blire byta ev. alla lyftare när man ändå är på G!
Senast redigerat av A_Lindahl (9 januari 2008)

Det finns tre slags män som inte förstår sig på kvinnor: unga, gamla och medelålders.

2 164 Inlägg
9 januari 2008
#11
De är precis som du skrev själv.
Lufta av kammen och sen byta dom. Glöm inte att sätta tillbaka överfall och bultarna på rätt ställe.
Du lyfter ur tryckarna enklast med en tång som du kommer åt med!

MVH

F


driftsättare
169 Inlägg
9 januari 2008
#12
ja som föregående talare sa sätt överfallen på samma ställe som du tog dem ifrån då de är slipade lagerbanor i dem! de är numrerade så kom bara ihåg vilken följd de satt i kanske skriva ner! ;P

kom o tänka på vad kör du med för olja? kör du syntet eller mineral för synteten rengör motorn typ men har man kört med mineral inna kan det lossna skit som fastnar lite överallt som tryckare och olje pump o liknande vilket inte är så bra mad
Senast redigerat av jooeell (9 januari 2008)


Lite överallt..
612 Inlägg
9 januari 2008
Trådstartare
#13
jooeell skrev:
ja som föregående talare sa sätt överfallen på samma ställe som du tog dem ifrån då de är slipade lagerbanor i dem! de är numrerade så kom bara ihåg vilken följd de satt i kanske skriva ner! ;P

kom o tänka på vad kör du med för olja? kör du syntet eller mineral för synteten rengör motorn typ men har man kört med mineral inna kan det lossna skit som fastnar lite överallt som tryckare och olje pump o liknande vilket inte är så bra mad

Var in på bildelsspecialisten och frågade, och kör nu med 10-40 mobile one performance oil tror jag det är. Tidigare så var det shell, också 10-40 som jag körde med, och allra senast blev det Biltemas tyvärr, eftersom att oljetrågspackningen gick sönder och var tvungen att fylla på olja på direkten för att ta mej hem. Alla oljor har varit helsyntet, vilket enligt killen på affären var bättre än mineralloja om man ville ha bort knackningarna.

Det finns tre slags män som inte förstår sig på kvinnor: unga, gamla och medelålders.

Lite överallt..
612 Inlägg
9 januari 2008
Trådstartare
#14
Oj då, såg nu att det var 5-40 som jag har hält i, inte 10-40. roll

Det finns tre slags män som inte förstår sig på kvinnor: unga, gamla och medelålders.

Lite överallt..
612 Inlägg
16 april 2008
Trådstartare
#15
River tag än en gång i denna tråd, då jag gör ett sista desperat försök att rädda golfen från att bli uppeldad på min egen gård! yikes

Har varit in på verkstad två gånger för sammanlagt ca 5000:-, och bytt lyftare, men knackningarna är fortfarande kvar! Blev bättre efter första gången då de bara bytte 1, men har idag bytt alla och knackar fortfarande..

Så om någon vet hur man ska göra för att få bort det, så skriv gärna och rädda en Golf från en ilsken bilägare! roll

Det finns tre slags män som inte förstår sig på kvinnor: unga, gamla och medelålders.

269 Inlägg
16 april 2008
#16
Är det verkligen lyftarna som knackar? vev eller ramlagerknack kan sprida sig och låta som det kommer från övre delen  av motorn.
Ta ett stetoskop och lyssna på ventilkåpan och på oljetråget, är det ventilknack kan du fått någon oljekanal igensatt så att en lyftare inte får olja.

P:S kom på att kolvbultsknack gärna låter som det är ventilknack, detta p.g.a att det uppstår knack när kolven vänder i toppläge. D.S
Senast redigerat av gurragas (16 april 2008)

Mopar or no car:)

Lite överallt..
612 Inlägg
16 april 2008
Trådstartare
#17
gurragas skrev:
Är det verkligen lyftarna som knackar? vev eller ramlagerknack kan sprida sig och låta som det kommer från övre delen  av motorn.
Ta ett stetoskop och lyssna på ventilkåpan och på oljetråget, är det ventilknack kan du fått någon oljekanal igensatt så att en lyftare inte får olja.

P:S kom på att kolvbultsknack gärna låter som det är ventilknack, detta p.g.a att det uppstår knack när kolven vänder i toppläge. D.S

Om det är vev- eller ramlagerknack, knackar det inte hela tiden?

Knackningar uppkommer bara när man låter bilen jobba när man kör, hörs ej på tomgången eller när man varvar ut den utan växel i..

Det finns tre slags män som inte förstår sig på kvinnor: unga, gamla och medelålders.

Lite överallt..
612 Inlägg
16 april 2008
Trådstartare
#18
Ingen mer som har någon information/erfarenhet om hur man får bort det?

Det finns tre slags män som inte förstår sig på kvinnor: unga, gamla och medelålders.

269 Inlägg
17 april 2008
#19
Fan vad lurigt!
det är ju lite svårt att härleda var knacket kommer ifrån om det bara uppkommer när du kör, ventilknack brukar höras även när man varvar motor stillastående, har du kollat oljepumpen (har du oljetrycksmätare?) så att trycket räcker ända upp till ventilerna när motorn är belastad? Kan ju vara så att trycket räcker när motorn inte är under belastning men när motorn belastas kanske inte trycket ökar som det ska och då orkar inte pumpen trycka upp olja till de övre regionerna på motorn, alltså ventilerna.

Mopar or no car:)

Lite överallt..
612 Inlägg
17 april 2008
Trådstartare
#20
gurragas skrev:
Fan vad lurigt!
det är ju lite svårt att härleda var knacket kommer ifrån om det bara uppkommer när du kör, ventilknack brukar höras även när man varvar motor stillastående, har du kollat oljepumpen (har du oljetrycksmätare?) så att trycket räcker ända upp till ventilerna när motorn är belastad? Kan ju vara så att trycket räcker när motorn inte är under belastning men när motorn belastas kanske inte trycket ökar som det ska och då orkar inte pumpen trycka upp olja till de övre regionerna på motorn, alltså ventilerna.

Okej..

Har ingen oljetrycks mätare.. Men har kollat med lite folk som har Golf och de säger att det kanske är någon oljekanal som sitter igenne.. SKa tippa i lite diesel i oljan och köra den varm och se om det blir bättre..

Det finns tre slags män som inte förstår sig på kvinnor: unga, gamla och medelålders.


Sök