3264
Sök

Volvo drar olja om man kör "fort"...

44 Inlägg
26 juni 2007
Trådstartare
#1
Bilen är en Volvo 965 -92 med B204FT motor (2 liters motor med turbo). När man kör fort eller hårt så drar bilen olja. Inte annars. Vad kan vara fel??? Inget läckage syns.

1 741 Inlägg
26 juni 2007
#2
turbon som inte gillar att ladda?

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

One Man Clan
4 287 Inlägg
26 juni 2007
#3
hur är det med vevhusventilationen ? be att någon gör en tryckmätning tex


177 Inlägg
26 juni 2007
#4
Någon som vet var man kan tryckmäta turboladdet? var gör man sånt?


Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
26 juni 2007
#6
plocka bort tryckröret (mellan turbo - insug) och titta om det ligger ngn olja där.. även avgas efter turbo.. ligger det olja i något av rören är turbon slut.

44 Inlägg
26 juni 2007
Trådstartare
#7
Ok. Tackar. Ska kolla rören så fort jag kan. Får bli nästa vecka tyvärr. Bilen och jag är inte på samma plats...... Någon som har några fler felsökningstips?

Finns det någon mer som har varit med om något liknande och känner igen symptomerna??? Finns det något annat än turbon som kan vara fel???? 

Kom på en ledtråd till i felsökningen..... Man känner att turbon ger något lite extra drag, men mycket lite. Bra mycket mindre än det borde.

Om det nu är turbon som är kass. Var hittar man lämpligen på en ny sån? Finns det nån som kan rekommenderas?

När man ändå håller på och skruvar så funderar jag på att sätta in ett trimchip. Var kan man kan få tag på såna?

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
26 juni 2007
#8
du kan ju kolla med några bilskrotar om någon har en turbo liggandes, köp bara inte en som har gått för långt! annars kan det finnas utbytesturbo, hör med www.gikturbo.se eller googla tongue..

trimchip vet jag inte vart det finns, autotech och bsr har till 940, vet inte om det kanske kan gå till 960 också?

666 Inlägg
26 juni 2007
#9
Min läckte olja genom turbon, men det berodde på litta klantighet, hade råkat få på förmycket olja, det visade sig genom att min öppna dump sprayade olja över motorrummet, men efter litta uttappning av olja så var det löst.. men det verkar intevara så i ditt fall, men som tidigare har sagt ta av antingen insug/avgas anslutningen och känn efter glapp i impellern, är det glapp så är turbon kass och behöverbytas

//Silver


16 Inlägg
15 mars 2008
#10
Gäller samma sak för en a4 1.8ts? Den är chiptrimmad hos bsr steg 1+. Bytte ut magnetventilen för ett par dagar sedan och tog då bort avlastningsventilen som satt i vägen (orginal) och då märkte jag att det var lite olja på båda rören.. Bör jag oroa mig eller är det normalt?


396 Inlägg
15 mars 2008
#11
vad ingen tydligen vet, är att alla IC system innehåller olja. dock i måttliga mängder. skulle råda dej att kolla oljetempen först, hardu rätt viskositet? blir det för varmt så blir den som vatten och då fösvinner det lite här o var.

Bil/Lastbil/maskin mekaniker
148 Inlägg
15 mars 2008
#12
lite kan ju komma från vevhusventen som alltid går in mellan luftmasse och turbo på b230ft. annars börjar ju turbon skuta ur sig olja ner lagrerna är slitna. och det märks STOR skillnad mellan det ytterst lilla som finns när den e shysst. och det som kommer när lagrerna i turbon e dåliga. det är nog största sannorligheten. annars kan ju packboxar vid vevaxeln läcka. ventilkåpans packning top packning oljepump oljeplugg osv. men om det inte syns så är det förmodligen turbon. eller möjligtvis en oljering som är dålig så lite olja kommer över kolven.

Trevlig på håll men lågnt ifrån trevlig.


Sök