Tja jag undrar vad listen under bakrutan på skuffen kostar på Volvo eller på ex: Meconomen eller Meca är det någon annan som har skaffat en ny och kan komma med tips så är det uppskattat:D
///Mackan
Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson'' Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Om det är den listen jag tror du menar så varför inte bara ta bort den och vara utan list, vad jag vet fyller den ingen större funktion och jag tycker det är "cleanare" utan... gjorde så på en V70 -00 jag hade förut iaf...
det är den listen som ligger ihöjd med torkararmen när den är i sitt viloläge det vill säga längs med bakrutans nedre kant
Jag lämnade in 855an för att få den listen bytt hos en glasmästare? Vad kallar man dem? Betalde iaf 350kr för det. De gamla volvolisterna är hårda och släpper in fukt och de nya är helt i gummi så de håller tätare. Annars kan man ta bort den som nån sa.
Ursäkta om jag snor tråden lite. Jag har samma "problem" men på min är även listen som går mellan glaset och plåten upptill på bakluckan dålig. Enligt glasmästaren är den mycket bökigare att byta och det skulle kosta ca 1000 kr för jobbet om jag fixade listen själv. Kan man byta den själv? Hur får jag bort glaset, för jag tror man måste bort med det? Eller klarar man sig utan där också, gissar att det inte är så bra?
Ursäkta om jag snor tråden lite. Jag har samma "problem" men på min är även listen som går mellan glaset och plåten upptill på bakluckan dålig. Enligt glasmästaren är den mycket bökigare att byta och det skulle kosta ca 1000 kr för jobbet om jag fixade listen själv. Kan man byta den själv? Hur får jag bort glaset, för jag tror man måste bort med det? Eller klarar man sig utan där också, gissar att det inte är så bra?
EDIT: Har en V70 -98
1000:-?!?!??!?! Skojar du med oss eller!?!??!?! ha ha ha, ge mig hälften av det så ska jag fixa en ny list OCH sätta på den åt dig, skrämmande enkelt!!!!!!!!!
Varför ska du ta bort den?! Om du nu ska byta listen, och tro mig som bilplåtslagare hos Malmös volvoåterförsäljare så har jag tagigt av ett par i mina dagar!
Så tar du försiktigt med en skruvmejsel på kanten av listen (mot bakljusen då) och trycker listen bakåt..... mot taket så att säga, sen ska du se att den lossnar hur enkelt som helst, sitter inget rutlim i närheten av den listen, såvida inget klant arsle har varigt och pillat en massa innan!
Den undre listen däremot kan ibland ha rostat fast och även fått en liten däng rutlim på sig, och den kan va ett helvete, men med lite vilja går den oxå av, sen att trycka på dom nya är en barnlek! Använd bara nån form av såpa, siliconspay eller liknande!
Varför ska du ta bort den?! Om du nu ska byta listen, och tro mig som bilplåtslagare hos Malmös volvoåterförsäljare så har jag tagigt av ett par i mina dagar!
Så tar du försiktigt med en skruvmejsel på kanten av listen (mot bakljusen då) och trycker listen bakåt..... mot taket så att säga, sen ska du se att den lossnar hur enkelt som helst, sitter inget rutlim i närheten av den listen, såvida inget klant arsle har varigt och pillat en massa innan!
Den undre listen däremot kan ibland ha rostat fast och även fått en liten däng rutlim på sig, och den kan va ett helvete, men med lite vilja går den oxå av, sen att trycka på dom nya är en barnlek! Använd bara nån form av såpa, siliconspay eller liknande!
Okej, så jag behöver inte bort med rutan? Det var ju bra. Jag får prova så som du säger men du kan väl kika in här emellanåt för jag återkommer med frågor om det går åt skogen
Okej, så jag behöver inte bort med rutan? Det var ju bra. Jag får prova så som du säger men du kan väl kika in här emellanåt för jag återkommer med frågor om det går åt skogen
Tack för svaret!
Inga problem, men jag hade defentivt monterat på en ny list där uppe iallafall, den undre spelar ingen större roll, men den där upp e viktig!
Jag ska kika in igen i kväll, let me know! Var dock försiktig så du inte smäller rutan, "bräcker" du för häftigt mot glaset så spricker det!