Hej. Besiktade idag, fick nedslag på för högt CO värde 0,7 (får vara 0,5). På tomgång var CO värdet godkänt, 0,4 (0,5). Bilen i fråga är en Volvo S40 2,0i -96.
Var skall jag börja? Ni behöver inte föreslå k-sprit och sånt, vill fixa felet, inte dölja det. kan tänka mig att lämna in bilen om det går snabbast.
Även en apa kan köra rakt fram med foten nedtryckt.
------------------------------------------------------------ Volvo S40
Om det vore katten, borde inte fler värden vara dåliga då? Vad betyder högt CO värde rent teoretiskt? Kan den få för mycket bensin? Hur längen skall en katalysator hålla? kan man mäta upp lamdasonde på något vis? Lönar det sig att läsa av felkoder?
Även en apa kan köra rakt fram med foten nedtryckt.
------------------------------------------------------------ Volvo S40
Lambda sonden (syresond) känner av och reglerar in lambdavärdet, lambda 1.00 hos bes betyder att den e ok... Byt kat e mitt tips... Hade du HC närmare 100?
Minns inte vad hc värdet var (har inte pappret på mig), men det var i allafall gondkänt både på tomgång och vid varvning. Enda som var underkänt var CO värdet vid varvning. (Godkänt vid tomgång). Ser man på Katalysatorn om den gett upp?
Även en apa kan köra rakt fram med foten nedtryckt.
------------------------------------------------------------ Volvo S40
Kollade pppret nu: HC värdet var på tomgång 100, och vid varvning 66. Säger det någonting? Kan det va katten? Om någon vet, snälla svara. Hur kollar jag enklast katalysatorn? Vore surt att köpa ny bara för att se att det inte löste problemet...
Även en apa kan köra rakt fram med foten nedtryckt.
------------------------------------------------------------ Volvo S40