3719
Sök

PROBLEM, Öppet "sportluftfilter" volvo xc70

1 064 Inlägg
6 juli 2007
Trådstartare
#1
Hej,

Har en Volvo XC70 - 04

Var lite sugen på att få lite "roligare" sug-ljud vid gaspådrag så jag införskaffade ett öppet filter från BSR AB.

http://sv.bsrab.se/products/4900705/

Jag hann åka ca 10 mil (bilen gick jättebra) sen så började bilen larma om "avgasrening" eller något liknande, samt att service bör utföras, och motorlampan tändes..och bilen la av.. fick dra kabeln till Lmm och då gick bilen att köra bra igen, men den larmade fortfarande om fel...

Satt då tillbaka "orginalburken" men ingen skillnad, åkte då in till volvo och de konstaterade då att lmm mätaren var trasig..

De bytte iaf denna omgående och bilen gick återigen utan att larma om fel..

Nu till min igentliga fråga... vågar man ha Opti Flow Filtret i bilen framöver??

Nuvarande bilar:
Volvo v70 T5 "Black mist" http://www.garaget.org/?car=346889
Se även tidigare bilar; xc70 (purple and white), s60, v70n, v50,Chrysler Voyager "Diablo".

31 Inlägg
6 juli 2007
#2
Hallo!!

Köp insats sport filter...t:ex K&N. Passar direkt i boxen de.
Fungerar fint på bilen min....Du får inte helt samma sound som ett öppet. Men klart bättre än orginal!!

Annars kan jag rekommendera cda box (Simota) Finns hos www.tillbilen.se
Blir sådant filter för mig inom kort!!
Hör med dem innan, om dom vet något om hur detta filter påverkar din bil.

1 064 Inlägg
6 juli 2007
Trådstartare
#3
JAI skrev:
Hallo!!

Köp insats sport filter...t:ex K&N. Passar direkt i boxen de.
Fungerar fint på bilen min....Du får inte helt samma sound som ett öppet. Men klart bättre än orginal!!

Annars kan jag rekommendera cda box (Simota) Finns hos www.tillbilen.se
Blir sådant filter för mig inom kort!!
Hör med dem innan, om dom vet något om hur detta filter påverkar din bil.

Sant, men BSR´s "modellspecifika" filter borde ju inte pajja Lmm.. De sysslar ju med större optimeringar så därför tyckte jag att detta borde fungera utan problem...

Nuvarande bilar:
Volvo v70 T5 "Black mist" http://www.garaget.org/?car=346889
Se även tidigare bilar; xc70 (purple and white), s60, v70n, v50,Chrysler Voyager "Diablo".

31 Inlägg
6 juli 2007
#4
Till bilen din finns det olika filter beroende på motor typ också!!

2,5t...D5...T6 har ett.
D5 185hk har ett.
V8 har ett.

Kolla med www.samsteffansson.se
Bra sida för produkter till din bil....vh Jai

1 064 Inlägg
6 juli 2007
Trådstartare
#5
JAI skrev:
Till bilen din finns det olika filter beroende på motor typ också!!

2,5t...D5...T6 har ett.
D5 185hk har ett.
V8 har ett.

Kolla med www.samsteffansson.se
Bra sida för produkter till din bil....vh Jai

Jo, vet.. valde det som är till min 2.5T.. så allt sådant är korrekt för min modell, motortyp och årsmodell..

Nuvarande bilar:
Volvo v70 T5 "Black mist" http://www.garaget.org/?car=346889
Se även tidigare bilar; xc70 (purple and white), s60, v70n, v50,Chrysler Voyager "Diablo".

1 297 Inlägg
6 juli 2007
#6
Det som pajjar bilen är oljan från filtret som kommer på lmm. Spelar ingen roll om du har instattsfilter eller öppet. Så var försiktig med oljan nästa gång så ska det gå bra smile Sen om du vill ha ett goare ljud och bättre "luft" så är mitt tips att ha kvar originalluftboxen, sätt i ett insattsfilter och ta bort alla slangar innan boxen. Som hämtar luften någonannanstans ifrån. lycka till smile


1 064 Inlägg
6 juli 2007
Trådstartare
#7
MrTobias skrev:
Det som pajjar bilen är oljan från filtret som kommer på lmm. Spelar ingen roll om du har instattsfilter eller öppet. Så var försiktig med oljan nästa gång så ska det gå bra smile Sen om du vill ha ett goare ljud och bättre "luft" så är mitt tips att ha kvar originalluftboxen, sätt i ett insattsfilter och ta bort alla slangar innan boxen. Som hämtar luften någonannanstans ifrån. lycka till smile

Jo, problemet är att jag inte oljade in det mer än vad som var vid lev. är lite orolig att åka med filtret vidare om det är så att lmm ska pajja igen, den är ju inte direkt billig att köpa .. smile trisst att casha upp 3000 bara för att testa vidare.. hehe

tack för tipset iaf.

//Lindh

Nuvarande bilar:
Volvo v70 T5 "Black mist" http://www.garaget.org/?car=346889
Se även tidigare bilar; xc70 (purple and white), s60, v70n, v50,Chrysler Voyager "Diablo".

89 Inlägg
6 juli 2007
#8
Lindh skrev:
MrTobias skrev:
Det som pajjar bilen är oljan från filtret som kommer på lmm. Spelar ingen roll om du har instattsfilter eller öppet. Så var försiktig med oljan nästa gång så ska det gå bra smile Sen om du vill ha ett goare ljud och bättre "luft" så är mitt tips att ha kvar originalluftboxen, sätt i ett insattsfilter och ta bort alla slangar innan boxen. Som hämtar luften någonannanstans ifrån. lycka till smile

Jo, problemet är att jag inte oljade in det mer än vad som var vid lev. är lite orolig att åka med filtret vidare om det är så att lmm ska pajja igen, den är ju inte direkt billig att köpa .. smile trisst att casha upp 3000 bara för att testa vidare.. hehe

tack för tipset iaf.

//Lindh

Du oljade alltså inte in det någonting innan du satte på ?

Har jämt fått hem mitt till min 850, ska sätta på det idag. Enligt BSR ska det vara inoljat och klart för användning.

"Det finns inget belägg för att sportluftfilter skulle innebära att
luftmassemätaren (LMM) blir defekt.
Tyvärr ger dock ibland verkstäder denna felaktiga "diagnos" till kunderna.

Även om bilfabrikanten eller märkesverkstaden ej ger information är det ett
välkänt faktum att speciellt Bosch har ojämn kvalité och ger mycket ofta fel signaler eller blir helt defekta.
Detta gäller såväl LMM som har en sensorplatta samt äldre typen av LMM med tråd-sensor.
Felaktigt värde från luftmassemätare ger i regel ej heller felkod vid diagnos och är därför svårt att upptäcka.

Ovarsamhet eller "felhantering" av kunden vid byte till sportluftfilter ex att man ej rengör luftfilterbehållaren / lövfällan, eller överdoserar luftfilterolja vid rengöring kan dock öka risken för att luftmassemätaren skadas."

Taget ifrån BSRs hemsida.

5 710 Inlägg
6 juli 2007
#9
B4mse skrev:
"Det finns inget belägg för att sportluftfilter skulle innebära att
luftmassemätaren (LMM) blir defekt.
Tyvärr ger dock ibland verkstäder denna felaktiga "diagnos" till kunderna.

Dock finns det ovanligt många exempel där man kan misstänka att det är filtret som är orsaken.
Bilen i denna tråd är ett exempel men det finns fler......märkligt roll

MVH Jonas
..............

1 064 Inlägg
6 juli 2007
Trådstartare
#10
B4mse skrev:
Lindh skrev:
MrTobias skrev:
Det som pajjar bilen är oljan från filtret som kommer på lmm. Spelar ingen roll om du har instattsfilter eller öppet. Så var försiktig med oljan nästa gång så ska det gå bra smile Sen om du vill ha ett goare ljud och bättre "luft" så är mitt tips att ha kvar originalluftboxen, sätt i ett insattsfilter och ta bort alla slangar innan boxen. Som hämtar luften någonannanstans ifrån. lycka till smile

Jo, problemet är att jag inte oljade in det mer än vad som var vid lev. är lite orolig att åka med filtret vidare om det är så att lmm ska pajja igen, den är ju inte direkt billig att köpa .. smile trisst att casha upp 3000 bara för att testa vidare.. hehe

tack för tipset iaf.

//Lindh

Du oljade alltså inte in det någonting innan du satte på ?

Har jämt fått hem mitt till min 850, ska sätta på det idag. Enligt BSR ska det vara inoljat och klart för användning.

"Det finns inget belägg för att sportluftfilter skulle innebära att
luftmassemätaren (LMM) blir defekt.
Tyvärr ger dock ibland verkstäder denna felaktiga "diagnos" till kunderna.

Även om bilfabrikanten eller märkesverkstaden ej ger information är det ett
välkänt faktum att speciellt Bosch har ojämn kvalité och ger mycket ofta fel signaler eller blir helt defekta.
Detta gäller såväl LMM som har en sensorplatta samt äldre typen av LMM med tråd-sensor.
Felaktigt värde från luftmassemätare ger i regel ej heller felkod vid diagnos och är därför svårt att upptäcka.

Ovarsamhet eller "felhantering" av kunden vid byte till sportluftfilter ex att man ej rengör luftfilterbehållaren / lövfällan, eller överdoserar luftfilterolja vid rengöring kan dock öka risken för att luftmassemätaren skadas."

Taget ifrån BSRs hemsida.

Hej,

nej jag oljade inte in det något extra då det skulle vara klart för användning, brukar ju oftast annars bero på att det är för "blött" men det borde inte vara anledningen..
lycka till med ditt filter iaf!ska nog försöka igen, så får jag se om det fungerar bättre.. lmm mätaren kanske var påväg att pajja innan så var filtret "det lilla extra".

//Lindh

Nuvarande bilar:
Volvo v70 T5 "Black mist" http://www.garaget.org/?car=346889
Se även tidigare bilar; xc70 (purple and white), s60, v70n, v50,Chrysler Voyager "Diablo".

1 064 Inlägg
6 juli 2007
Trådstartare
#11
jonTe skrev:
B4mse skrev:
"Det finns inget belägg för att sportluftfilter skulle innebära att
luftmassemätaren (LMM) blir defekt.
Tyvärr ger dock ibland verkstäder denna felaktiga "diagnos" till kunderna.

Dock finns det ovanligt många exempel där man kan misstänka att det är filtret som är orsaken.
Bilen i denna tråd är ett exempel men det finns fler......märkligt roll

mycket märkligt.. kan iofs vara så att lmm var påväg att pajja innan, så gaav filtret på "det lilla extra".. får se om det fungerar bättre med en ny lmm.. wink

//Lindh

Nuvarande bilar:
Volvo v70 T5 "Black mist" http://www.garaget.org/?car=346889
Se även tidigare bilar; xc70 (purple and white), s60, v70n, v50,Chrysler Voyager "Diablo".

1 064 Inlägg
6 juli 2007
Trådstartare
#12
Har nu testat att köra med filtret igen, kört ca 10 mil och de verkar fungera finfint nu! smile
Var nog Lmm´en som var påväg att pajja innan filtret kom på..
Får hoppas på att det funkar framöver också smile)


Tack för alla tips iaf, men för alla som får samma problem, kanske räcker att skaffa ny lmm?! (Funka för mig iaf)


//Lindh

Nuvarande bilar:
Volvo v70 T5 "Black mist" http://www.garaget.org/?car=346889
Se även tidigare bilar; xc70 (purple and white), s60, v70n, v50,Chrysler Voyager "Diablo".


Sök