3017
Sök

Dyr bensin snart

1 893 Inlägg
10 juli 2007
#81
Bostrom skrev:
Sen höjer dom trafikförsäkringar hit och dit...ok det kan man leva med så länge det inte kostar överdrivet mkt att äga en rolig bil. Men höjer dom bensinpriset så blir det ju bara sämre. Känns som dom förstör allt roligt bara...tack och lov för att dom förmodligen kommer bli nerröstade nästa val och det blir som vanlig igen.

Först vill jag bara säga att vi betalar för sjukvården med våra skatte pengar, så vi betalar alltså idag för sjukvården två gånger, först med skatten på lönen, sedan en skatt på trafikförsäkringen. Skulle en privat person göra motsvarande manöver, skulle domstol dömma vederbörande till fängelse omedelbums! För det är inte lagligt att ta betalt två ggr för samma sak eller tjänst. Men nu är det storebror som håvar in och vi kan bara se på.

När bensin priset går upp, märks det givetvis först vid pumpen.
Men i ett längre perspektiv märker man det även i andra sammanhang. maten kör ut till affärerna med lastbil,
dyrare drivmedel för lastbilen = dyrare mat!
Och det gäller inte bara mat, det gäller allt du köper, som inte växt upp "där". Är det kört dit, så blir det dyrare. Höjningen vid pumpen är ganska liten om man jämför med hur mycket dyrare allting annat blir för oss.

Man undrar hur borgarna tänker..? Eller, igentligen vet man ju...
De sänker skatten. Trevligt! En vanlig arbetare får en hudring mer i månaden. Överklassen får 10'000 mer i månaden, sedan drar vi på skatt på soppan, så den där hundringen arbetaren fick.... Behöver jag säga mer?
Även överklassen åker givetvis på högre soppapris, men de har lite marginal kvar med den nya skaten.

Oavsett vilken åpen gris som sitter vid rodret för sverige, så skulle jag vilja ha svar på hur bolagen motiverar att jag skall betala drygt 2500:- bara i trafikförs. för min gamla golf, plus den nya höjningen givetvis. Bilen är inte värd 10'000:-. Man betalar värdet på bilen till försäkringsbolagen på mindre än fyra år.
De svamlar om tabeller de går efter... Olycks statistik...
Men de går inte efter den tabell som borde vara den viktigaste. HUR KÖR JAG?
På över 20 år har jag ALDRIG varit VÅLLANDE till en olycka! Förutom att jag blivit påkörd för 20 år sedan och krocken med rådjuret förra sommaren, har jag inte kostat bolagen en krona. Den tabellen kollar de inte i, för då skulle de få betala mig för att jag har bilen försäkrad hos dem.

Tror jag halkade av topic lite där. Blev lite ivrig. Djupa andetag, andas in, andas ut.
Så ja, nu är det bra igen. wink


Byfåne
368 Inlägg
10 juli 2007
#82
Finns ingen lag som säger att båtar i sverige måste ha katalysator och bara 10% av båtarna i sverige har kat. kommer inte ihåg siffran men över 50% av allt CO2 kommer från dom.


1 893 Inlägg
10 juli 2007
#83
Om vi slaktar alla kor i landet, så får vi ner värdena mycket mer än om vi inte åker båt. Kor fiser massor med CO2. wink big_smile wink big_smile


376 Inlägg
10 juli 2007
#84
Jag som tyckte det var ett rent helvette med Persson i regering. men nu är det fan ännu värre. Hurru Person din klumpeduns till man. Kom tillbaka tongue

Underliga äro Herrens vägar, sa prästen när han körde i diket

410 Inlägg
10 juli 2007
#85
det är otroligt mycket gnäll vilket inte är konstigt med tanke på att det här är en motorsida. Men höjningen är helt rätt med tanke på att höjningen är tänkt för att visa hur mycket det faktiskt kostar samhället att städa upp efter bilismen. Den gällande siffran för hur mycket billismen (med lastbilstransporter) släpper ut i Sverige är ungefär 40-50% och det är den enda sektorn där det stadigt ökar i utsläpp. Industri sektorn är lätt att få resultat genom att korka igen stora utsläppskällor men det är betydligt jobbigare att få alla miljontals bilar att bli rena över natten. Därför inför man en skatt som ska visa för konsumenter vad körandet i verkligheten kostar samhället.

Det som irriterar mig är att dom antagligen kommer att ta pengarna och finansiera försäljningen av statligt ägda bolag eller nån annan löjlig skit. Hade dom höjt skatten på bensinen för att tillföra pengar till alternativa energiskällor och bättre kollektivtrafik så hade jag inte brytt mig ett skit. Med tanke på att vi lever i en marknadsekonomi så är det inte mer än rätt att man ska betala för det man konsumerar. Den skatten är lagom för att tänka kostnaderna för all koldioxid som släpps ut och all markanvädning som går till vägar m.m.

Alla som klagar på att dom bor långt ute i ingenstans missade att läsa att dom också vill höja reseersättningen för de som bor i en glesbygd så det kommer nog gå på ett ut.


410 Inlägg
10 juli 2007
#86
Kristian_V skrev:
Bensin bolagen har redan smygit i ca 15% Etanol i både bensinen (Den vanliga) och Dieseln, alkoholen torkar ur systemet, packningar m.m. torkar och spricker. Det har varit så i flera år. Så de har blåst oss bilister på miljader, genom att pracka på oss Etanol som vi inte vill ha.
De kallar bla Dieseln som säljs i sverige för "CityDiesel", med 15% alkohol i, ryker det mindre. Det kan väl vara trevligt, men när Diesel pumpen skär och man får stå där och punga ut med ca 30'000:- då är de inte med och ersätter.

Det är som vanligt i sverige...
Storebror talar om vad du och jag behöver och nått annat får vi inte!
George Orvels bok 1984 var en skrämmande roman om framtiden.
I mångt och mycket är vi där, eller till och med ännu värre.
När sånna här diskutioner poppar upp med gämna mellanrum, käns det som man blivit rövknullad så halsmandlarna blivit blå slagna. Och det värsta är att det aldrig tar slut..? sad

Nu har du nog läst för mycket konspirationsteorier det är 5% etanol hos i princip alla tillverkarna för att möta miljökraven inget annat. Det är bara att gå in på http://www.shell.com/home/content/se-sv … nslen.html eller http://www.statoil.se/MAR/SVG01184.nsf/html/index.html så ser du att bensinen innehåller upp till 5% bioetanol enligt gällande svensk standard SAMT gällande europeisk standard så det är samma skit i hela europa.


1 893 Inlägg
10 juli 2007
#87
laika skrev:
Nu har du nog läst för mycket konspirationsteorier det är 5% etanol hos i princip alla tillverkarna för att möta miljökraven inget annat. Det är bara att gå in på http://www.shell.com/home/content/se-sv … nslen.html eller http://www.statoil.se/MAR/SVG01184.nsf/html/index.html så ser du att bensinen innehåller upp till 5% bioetanol enligt gällande svensk standard SAMT gällande europeisk standard så det är samma skit i hela europa.

Må vara samma skit. Men de säljer det som BENSIN och inget annat. 5% må vara försumbart, vad gäller förbrukningen. men har du hört att man INTE får köra E85 i vanlig bil...
Här har de matat i oss E05 i flera år, det var det jag ville säga, sedan att jag kom ihåg procent satsen fel, inget att hänga upp sig på. wink
Eftersom etanol har ca 30% lägre energi innehåll (Anledningen till att Etanol bilar drar mera soppa vid etanol drift.) så har vi haft en nästan 2% högre förbrukning på hela den bensin drivna bil flottan i landet. Räkna ut hur mycket de tjänat på oss bara på den detaljen, för inte sänkte de bensin priset med motiveringen att "nu stoppar vi i 5% Etanol i din soppa, så här får du 15 öre sänkning på bensin priset!"

Det jag ville ha fram är att storebror har gjort detta, utan att informera. Bakom ryggen på oss.
Olje bolagen tjänar miljoner på en sådan grej på ett år. Och efter som större delen av bensinpriset är skatt, så innebär det att där olje bolagen tjänar miljoner, tjänar svenska staten miljarder.
Vad du igentligen köper vid pumpen, är "ENERGI". Den typ som passar din bil. Du får ett pris för en mängd energi, men för den summan får du bara 98% av det du betalar för.
Är det rätt?

Att man höjer skatten på drivmedel i miljöns namn, kan jag köpa. Men inte när de som bestämmer inte gör några uppofringar.
Säg att en ny skatt höjer kostnaden för en barn familj med 1500:- (BARA ETT EXEMPEL!)
De kanske hade 4000:- över innan nya skatten. Nu har de bara 2500:- när månadens kostnader är betalda. Det blir många procent minskad livs-kvalité.
Skulle våra politiker vara beredda att sänka sin egna livs kvalité med motsvarande summa?
Summan skulle bli ganska mycket högre om man ser till inkomsternas storlek.
Jag kan svara på min egna fråga direkt. Svar: NEJ!

Skatten har väldigt lite med miljö att göra och väldigt mycket med att dryga ut statens finanser.
Skulle åtgärder göras FÖR MILJÖN, då skulle man omedelbart ta bort den förhöjda diesel skatten på bilar, så att folk skulle köpa dessa nya diesel bilar med partikelfilter m.m. som drar 50-60% av motsvarande bensin drivna modell. Man skulle sänka skatten på Etanolen.

Börjar du se en sammanhängande tråd i mitt resonemang?
Där jag säger att göra nått för miljön, säger jag sänk.
Där regeringen påstår sig göra nått för miljön, höjer de istället.

Här har vi själva problemet. Skulle staten ta bort straff beskattningen på diesel bilar, skulle folk köpa dem (Som i övriga Europa.) och då skulle folk bara behöva ca 60% av drivmedlet, jämfört med dagens nivå. Detta skulle innebära ett stort hål i statens kassa.
Förvisso skulle det vara toppen för samhäls ekonomin totalt att slippa importera 40% av dagens olje import. Men staten skulle inte få in lika mycket pengar. Så de kan snacka skit bäst de vill, höjd skatt har "nada" med miljön att göra.

Vad hjälper högre bensin pris?
Får folk mirakulöst en kortare sträcka till jobbet? Nej, de måste fortfarande åka samma stäcka, bara deras plånböcker blir tunnare.


424 Inlägg
10 juli 2007
#88
Aerodynamik skrev:
Ooooh.... stor skillnad. tongue

Ungefär lika stor skillnad som om bensinen hade kostat 12kr eller 14kr i Sverige. Det är ganska stor skillnad tycker jag.....

Sleeper
3 084 Inlägg
17 september 2007
#89
Dags att starta denna tråden igen?
Var det inte Reinfeld himself som sa till lille Göran "Du måste ta ta tag i bensinupproret och sänka skatten och lyssna på folket."
   Bensinprisen spelar väl mindre roll för en stadsbo men när man bor i norrland och har flera mil till jobbet och det inte finns någon bussj***l som går tror dem verkligen vi kommer köra mindre bil häruppe då? hur f*n tänker dem? ska dem höjja bensinpriset får dem f*n i mig, skaffa hit fler bussj*vlar också. blir så less på denna j*vla debatt att jag nästan börjar gråta. 
   Vad släpper vi ut 0,2 promille av all världens skit? då får dem fan säga åt amerikanerna att skrota sina suvvar också. Tur att man är student man har inte råd med ett skit xD men det blir nog flytt till något annat land så fort man gått ur skolan. Man kanske ska göra en film "Ministrarna måste vara tokiga."

http://www.aftonbladet.se/klimathotet/article796015.ab
Senast redigerat av Sushikocken (17 september 2007)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

3 722 Inlägg
17 september 2007
#90
skiter i vad bensinen kommer att kosta! Kommer ändå att köra lika mycket!! Inget ska stoppa mig! smile hehe

33 Inlägg
17 september 2007
#91
Svenska bensinpriset påverkar inte klimatet, men det gör jag ....det är bara för att vi inte skall kunna åka till Tyskland å köpa öl, vin å sprit... Så då höjer det skatten på detta också. Det är bara hoppas på att dollarn åker upp till 10 -11 kr. För då kommer det att bli trevligt i Sverige det kan jag lova Statsminster Reinfeldt. Alla kan inte bo central och ha gångavstånd till jobbet.

Vi bidrar med 0.2 till 0.3 procent av de globla koldioxidutsläppen Och en en tredjedel av detta kommer från trafiken. Nä bygg ut väggarna runt storstäderna för att bygga bort trafikköerna för att få bättre miljö i storstäderna snart har ju nästan alla ändå miljöbilar som transporttfordon till jobbet som släpper ut mindre än 120 gram koldioxid.

Från en som kör jänkare med töstig V8 och kör cirka 200mil om året med gjädje. Resten cyklar jag eller åker spårvagn/buss.

Spana in min lilla film om min bil på:
http://www.garaget.org/video/a5wttp2rxg35
eller i HD på Vimeo http://www.vimeo.com/2523510


Sök