Må vara samma skit. Men de säljer det som BENSIN och inget annat. 5% må vara försumbart, vad gäller förbrukningen. men har du hört att man INTE får köra E85 i vanlig bil...
Här har de matat i oss E05 i flera år, det var det jag ville säga, sedan att jag kom ihåg procent satsen fel, inget att hänga upp sig på.
Eftersom etanol har ca 30% lägre energi innehåll (Anledningen till att Etanol bilar drar mera soppa vid etanol drift.) så har vi haft en nästan 2% högre förbrukning på hela den bensin drivna bil flottan i landet. Räkna ut hur mycket de tjänat på oss bara på den detaljen, för inte sänkte de bensin priset med motiveringen att "nu stoppar vi i 5% Etanol i din soppa, så här får du 15 öre sänkning på bensin priset!"
Det jag ville ha fram är att storebror har gjort detta, utan att informera. Bakom ryggen på oss.
Olje bolagen tjänar miljoner på en sådan grej på ett år. Och efter som större delen av bensinpriset är skatt, så innebär det att där olje bolagen tjänar miljoner, tjänar svenska staten miljarder.
Vad du igentligen köper vid pumpen, är "ENERGI". Den typ som passar din bil. Du får ett pris för en mängd energi, men för den summan får du bara 98% av det du betalar för.
Är det rätt?
Att man höjer skatten på drivmedel i miljöns namn, kan jag köpa. Men inte när de som bestämmer inte gör några uppofringar.
Säg att en ny skatt höjer kostnaden för en barn familj med 1500:- (BARA ETT EXEMPEL!)
De kanske hade 4000:- över innan nya skatten. Nu har de bara 2500:- när månadens kostnader är betalda. Det blir många procent minskad livs-kvalité.
Skulle våra politiker vara beredda att sänka sin egna livs kvalité med motsvarande summa?
Summan skulle bli ganska mycket högre om man ser till inkomsternas storlek.
Jag kan svara på min egna fråga direkt. Svar: NEJ!
Skatten har väldigt lite med miljö att göra och väldigt mycket med att dryga ut statens finanser.
Skulle åtgärder göras FÖR MILJÖN, då skulle man omedelbart ta bort den förhöjda diesel skatten på bilar, så att folk skulle köpa dessa nya diesel bilar med partikelfilter m.m. som drar 50-60% av motsvarande bensin drivna modell. Man skulle sänka skatten på Etanolen.
Börjar du se en sammanhängande tråd i mitt resonemang?
Där jag säger att göra nått för miljön, säger jag
sänk.
Där regeringen påstår sig göra nått för miljön,
höjer de istället.
Här har vi själva problemet. Skulle staten ta bort straff beskattningen på diesel bilar, skulle folk köpa dem (Som i övriga Europa.) och då skulle folk bara behöva ca 60% av drivmedlet, jämfört med dagens nivå. Detta skulle innebära ett stort hål i statens kassa.
Förvisso skulle det vara toppen för samhäls ekonomin totalt att slippa importera 40% av dagens olje import. Men staten skulle inte få in lika mycket pengar. Så de kan snacka skit bäst de vill, höjd skatt har "nada" med miljön att göra.
Vad hjälper högre bensin pris?
Får folk mirakulöst en kortare sträcka till jobbet? Nej, de måste fortfarande åka samma stäcka, bara deras plånböcker blir tunnare.