2656
Sök

hur många watt i bass har du ??

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
10 juli 2007
#21
ScottaN skrev:
Hardjim skrev:
silverbird skrev:
Hur möe en bas tål säger inget om hur den spelar... min alpine bas på 450W spelar ledigt ut en mds bas på 800W... sen att inte mds kör på riktigawatt är en annan sak *-)... det som kan vara mer intressant på en bas är hur många db den klarar utan att dista...

//Silver

Skulle gärna se din bas spela ut mina.
Haha

i vilket ohm är dina basar 4000wrms?

I vilket ohm?!

Herregud...ohm-talet har ingen som helst betydelse för effekttåligheten.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
10 juli 2007
#22
Hardjim skrev:
jonash skrev:
freddan70 skrev:
På vilket sätt spelar det nån roll hur mycket basarna tål..??  roll

Jag svarar på den tack: INGEN!

mvh Jonas

Beror väl på vad man ska ha den till och hur kraftigt steg man har.

Annars kan du ju alltid säga att det inte spelar nån roll hur många hästkrafter det är i en bil.
Istället fråga om tider på bana och stripp och 0-100 osv.

Okej, SHARKY, klistra gärna den här. Jag har skrivit om effekttålighet ett par gånger förut, och posterna liksom försvinner, så går det ett halvår och så kommer det nya som inte vet vad effekttålighet egentligen är.

Högtalarens effekttålighet består egentligen av två delar:
den termiska och den mekaniska. Vi börjar med den termiska, för det är oftast det som är den avgörande faktorn.

Termisk betyder temperatur. Dvs, hur mycket effekt tål en talspole innan den går sönder pga värme. Effekten man skickar in i  talspolen gör nämligen koppartråden (eller aluminium) varm. För att komma till bukt med värmen i talspolen, och för att höja effekttåligheten men även att hålla parametrarna konstanta (de ändras nämligen med värme!) så måste elementet ha kylning. Rent tekniskt går det ut på att försöka ha så mycket luft som möjligt i rörelse kring talspolen, samt att när vi matar talspolen med musiksignal och konen rör sig fram och tillbaks så skall det ge ännu mer kylning. Dilemmat är flera; lådan påverkar hur elementet rör sig och därmed kylningen, och därmed effekttåligheten. Signalen du matar med påverkar rörelsen, och i sin tur tåligheten. Linjära slaglängden (och nu är vi inne och angränsar på det mekaniska) påverkar också hur rörelsen ser ut och därmed tåligheten.

Ett element som rör sig inom sitt linjära område, med en ren signal helt utan klippning kommer hålla LÄNGE förutsatt att det inte är nåt tillverkningstjosan med elementet. Men, en bas på 40000 watt som får en rejält klippt signal i en låda som har inget mothåll och inget högpasfilter på signalen kommer hålla...inte så länge. Det finns exempel på kända basar från kända märken på 5000W matat med 1kW som har hållt i exakt 15 sekunder, och så finns det exempel på basar på 100W som hållt i månader med samma effekt matad, men i bra förhållanden. Men vad nu? Jo, ni läste rätt. FÖR, om signalen är klippt (vilket är extremt vanligt hos många som jag ser och hör på stan..) så kommer konen att stå stilla för en kort stund i ändlägena, och då blir det dåligt med kylning.....Och lägger man då på en bandpasslåda, avstämd för högt spelandes lågfrekventa toner utan ett högpass/subsonic ja då har vi en killer.

Så, för att sammanfatta lite, för detta ämne kan jag skriva hur mycket som helst om (vi har inte ens snuddat vid vad det egentligen är som händer rent materialtekniskt strax innan och då det går sönder)

1. Se till att ALDRIG köra med klippt signal ut ur CDn till steget och sen klippt signal ut ur steget. Hög gain är den vanligaste dumheten jag ser. Huvudenheterna idag lämnar så pass hög signal ut att i 9 fall av 10 skall gainet stå nästan i botten!

2. Se till att ni skaffar högpass / subsonic filter på subutgången! Det inte bara sparar basen, det ger bättre ljud OCH sparar MASSOR av ström.

3. Lär er känna vart gränsen går för era olika skivor/låtar. Olika mjukvara (dvs musiken) är inspelad olika högt, så var vaken på det!

4. En effektsiffra på en kartong säger ingenting om nånting i princip, annat än om hur stor penisförlängare tillverkarna vill att ni skall köpa.....

Over and out

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Son Of Murphy
782 Inlägg
10 juli 2007
#23
Mutant 10" NW1040x 400w RMS 800w Max

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!

1 661 Inlägg
10 juli 2007
#24
Okej, många som frågade mig så jag svarar alla så gott jag kan.
jag har 2 st MDS monster ZR15 med dubbla talspolar på 2ohm och dubbla högtalarmotorer i varje bas. Dessa har jag kopplar parallellt och satt basarna i serie med varandra vilket ger en resistans på 2 ohm i min baslåda. Sedan matar jag dom med ett slutsteg på 1800WRMS i 2ohm, tyvärr så räckte detta inte (basarna har mkt kvar) men jag spelade 140DB sist jag tävlade. Nästa gång ska jag ha större steg. Självklart klarar batteriet att leverera i ca 5sekunder sedan dippar decibelen neråt. Men när jag lyssnar vanligt i bil så har jag ungefär 10% volym på steget. Lådan väger över 100kg och basarna väger 30kg styck. Steget väger 12 kilo.

1 661 Inlägg
10 juli 2007
#25
Martin 9-3 skrev:
ojojoj ni är ju helt fel ute.

Klart att siffrorna på kartongen är det viktigaste, sen hur det verkligen låter är ju skit samma.

sad

På tal om siffror på kartonger så levererades min basar i svartlackade kistor med järnbeslag och handtag.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
10 juli 2007
#26
Hardjim skrev:
Okej, många som frågade mig så jag svarar alla så gott jag kan.
jag har 2 st MDS monster ZR15 med dubbla talspolar på 2ohm och dubbla högtalarmotorer i varje bas. Dessa har jag kopplar parallellt och satt basarna i serie med varandra vilket ger en resistans på 2 ohm i min baslåda. Sedan matar jag dom med ett slutsteg på 1800WRMS i 2ohm, tyvärr så räckte detta inte (basarna har mkt kvar) men jag spelade 140DB sist jag tävlade. Nästa gång ska jag ha större steg. Självklart klarar batteriet att leverera i ca 5sekunder sedan dippar decibelen neråt. Men när jag lyssnar vanligt i bil så har jag ungefär 10% volym på steget. Lådan väger över 100kg och basarna väger 30kg styck. Steget väger 12 kilo.

Dubbla högtalarmotorer? Förklara gärna EXAKT vad du menar nu.

Vi skall testa kunskaperna lite. Och du, gärna i samband med att du nämner dubbla spolar! Vad skiljer tex?

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

1 878 Inlägg
1 661 Inlägg
10 juli 2007
#28
jonash skrev:
Hardjim skrev:
Okej, många som frågade mig så jag svarar alla så gott jag kan.
jag har 2 st MDS monster ZR15 med dubbla talspolar på 2ohm och dubbla högtalarmotorer i varje bas. Dessa har jag kopplar parallellt och satt basarna i serie med varandra vilket ger en resistans på 2 ohm i min baslåda. Sedan matar jag dom med ett slutsteg på 1800WRMS i 2ohm, tyvärr så räckte detta inte (basarna har mkt kvar) men jag spelade 140DB sist jag tävlade. Nästa gång ska jag ha större steg. Självklart klarar batteriet att leverera i ca 5sekunder sedan dippar decibelen neråt. Men när jag lyssnar vanligt i bil så har jag ungefär 10% volym på steget. Lådan väger över 100kg och basarna väger 30kg styck. Steget väger 12 kilo.

Dubbla högtalarmotorer? Förklara gärna EXAKT vad du menar nu.

Vi skall testa kunskaperna lite. Och du, gärna i samband med att du nämner dubbla spolar! Vad skiljer tex?

mvh Jonas

haha, låter som om att du själv inte vet. Helt ärligt så har jag aldrig pluggat ljudteknik men jag vet hur en högtalare funkar. Begreppet som användes när dessa högatalare slog igenom var att de hade dubbla motorer.
Det jag kan tänka mig skilja sig mellan det och att bara ha dubbla talspolar är att dessa sitter inunti samma magnet, vilket gör att du inte kan se på en bas att det är dubbla spolar, mer än att det finns 4 anslutningar istället för 2.
Men har man då dubbla motorer så ligger varje spole i en helt egen magnet.
Så på mina basar sitter helt enkelt dubbla högtalare på samma kon.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
10 juli 2007
#29
jonash skrev:
Hardjim skrev:
Okej, många som frågade mig så jag svarar alla så gott jag kan.
jag har 2 st MDS monster ZR15 med dubbla talspolar på 2ohm och dubbla högtalarmotorer i varje bas. Dessa har jag kopplar parallellt och satt basarna i serie med varandra vilket ger en resistans på 2 ohm i min baslåda. Sedan matar jag dom med ett slutsteg på 1800WRMS i 2ohm, tyvärr så räckte detta inte (basarna har mkt kvar) men jag spelade 140DB sist jag tävlade. Nästa gång ska jag ha större steg. Självklart klarar batteriet att leverera i ca 5sekunder sedan dippar decibelen neråt. Men när jag lyssnar vanligt i bil så har jag ungefär 10% volym på steget. Lådan väger över 100kg och basarna väger 30kg styck. Steget väger 12 kilo.

Dubbla högtalarmotorer? Förklara gärna EXAKT vad du menar nu.

Vi skall testa kunskaperna lite. Och du, gärna i samband med att du nämner dubbla spolar! Vad skiljer tex?

mvh Jonas

Haha ja det här blir helt klart kul big_smile

Det är mkr siffror och skryt här nu...

Hellre 100 WRMS i lådan än 10 000 max på forumet big_smile


1 661 Inlägg
10 juli 2007
#30
bumpe skrev:
jonash skrev:
Hardjim skrev:
Okej, många som frågade mig så jag svarar alla så gott jag kan.
jag har 2 st MDS monster ZR15 med dubbla talspolar på 2ohm och dubbla högtalarmotorer i varje bas. Dessa har jag kopplar parallellt och satt basarna i serie med varandra vilket ger en resistans på 2 ohm i min baslåda. Sedan matar jag dom med ett slutsteg på 1800WRMS i 2ohm, tyvärr så räckte detta inte (basarna har mkt kvar) men jag spelade 140DB sist jag tävlade. Nästa gång ska jag ha större steg. Självklart klarar batteriet att leverera i ca 5sekunder sedan dippar decibelen neråt. Men när jag lyssnar vanligt i bil så har jag ungefär 10% volym på steget. Lådan väger över 100kg och basarna väger 30kg styck. Steget väger 12 kilo.

Dubbla högtalarmotorer? Förklara gärna EXAKT vad du menar nu.

Vi skall testa kunskaperna lite. Och du, gärna i samband med att du nämner dubbla spolar! Vad skiljer tex?

mvh Jonas

Haha ja det här blir helt klart kul big_smile

Det är mkr siffror och skryt här nu...

Hellre 100 WRMS i lådan än 10 000 max på forumet big_smile

Vad snackar du om?

MiKeY
85 Inlägg
10 juli 2007
#31
Ä det här skryttråden eller? ja kommer spela med två zachrytolvor på 1000W st, med dubbla talspolar o så.. hoppas bara på att de kommer spela bra så är ja nöjd. smile
Senast redigerat av _Orb_ (10 juli 2007)


Beroende av billjud
151 Inlägg
10 juli 2007
#32
Nog :p

"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet - Farbro Barbro"

1 045 Inlägg
10 juli 2007
#33
har så jag klarar mig,
lite mindre i ena bilen och lite mer i andra, och det spelar så de räcker i båda smile


EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
10 juli 2007
#34
Så länge det låter bra så spelar det väl ingen roll vad man har eller? tongue
Så länge du inte tillhör de som älskar eller hatar MDS, får då spelar det ingen roll.. de har redan en egen uppfattning har jag förstått.. hehe tongue

//Edge

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
11 juli 2007
#35
Hardjim skrev:
jonash skrev:
Hardjim skrev:
Okej, många som frågade mig så jag svarar alla så gott jag kan.
jag har 2 st MDS monster ZR15 med dubbla talspolar på 2ohm och dubbla högtalarmotorer i varje bas. Dessa har jag kopplar parallellt och satt basarna i serie med varandra vilket ger en resistans på 2 ohm i min baslåda. Sedan matar jag dom med ett slutsteg på 1800WRMS i 2ohm, tyvärr så räckte detta inte (basarna har mkt kvar) men jag spelade 140DB sist jag tävlade. Nästa gång ska jag ha större steg. Självklart klarar batteriet att leverera i ca 5sekunder sedan dippar decibelen neråt. Men när jag lyssnar vanligt i bil så har jag ungefär 10% volym på steget. Lådan väger över 100kg och basarna väger 30kg styck. Steget väger 12 kilo.

Dubbla högtalarmotorer? Förklara gärna EXAKT vad du menar nu.

Vi skall testa kunskaperna lite. Och du, gärna i samband med att du nämner dubbla spolar! Vad skiljer tex?

mvh Jonas

haha, låter som om att du själv inte vet. Helt ärligt så har jag aldrig pluggat ljudteknik men jag vet hur en högtalare funkar. Begreppet som användes när dessa högatalare slog igenom var att de hade dubbla motorer.
Det jag kan tänka mig skilja sig mellan det och att bara ha dubbla talspolar är att dessa sitter inunti samma magnet, vilket gör att du inte kan se på en bas att det är dubbla spolar, mer än att det finns 4 anslutningar istället för 2.
Men har man då dubbla motorer så ligger varje spole i en helt egen magnet.
Så på mina basar sitter helt enkelt dubbla högtalare på samma kon.

LOL. Hardjim....jag har hållt på med det här nästan lika många år som du är gammal. Jag vet, och du är ganska bra med.

Men, detta blir mer och mer intressant! Eftersom du vet hur högtalaren funkar så, förklara hur konen rör sig fram och tillbaks. Du får en chans att briljera lite! smile

Detta kan bli kul! Och det är inte för att provocera, utan detta är ren och skär utbildning!

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

17 Inlägg
11 juli 2007
#36
Vad är detta för tråd egentligen? Nån användare som vill skryta med sina "värsta MDS basar på flera tusen watt"? Far och mät ljudtrycket på en tävling och skriv det istället, vad spelar watten för roll?

1 741 Inlägg
11 juli 2007
#37
finkelzvin skrev:
Vad är detta för tråd egentligen? Nån användare som vill skryta med sina "värsta MDS basar på flera tusen watt"? Far och mät ljudtrycket på en tävling och skriv det istället, vad spelar watten för roll?

låter som en ruggigt bra idé. och dyrt är det inte heller. 50 kr kostar det t.ex på mittsverigebanan att mäta upp antalet dB i bilen att tävla kostar 100 men priset man kan vinna är runt 6000 så låter ju smartare att tävla än att bara skryta om antalet W big_smile

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

1 661 Inlägg
11 juli 2007
#38
finkelzvin skrev:
Vad är detta för tråd egentligen? Nån användare som vill skryta med sina "värsta MDS basar på flera tusen watt"? Far och mät ljudtrycket på en tävling och skriv det istället, vad spelar watten för roll?

Om ni 2 männskor som skrev om detta hade läst tråden så har jag skrivit att jag har mätt ljudtrycket till 140DB i framrutan, eftersom jag har tävlat.
Nästa gågn, innan ni börjar tjabba, LÄS TRÅDEN!

1 661 Inlägg
11 juli 2007
#39
jonash skrev:
Hardjim skrev:
jonash skrev:

Dubbla högtalarmotorer? Förklara gärna EXAKT vad du menar nu.

Vi skall testa kunskaperna lite. Och du, gärna i samband med att du nämner dubbla spolar! Vad skiljer tex?

mvh Jonas

haha, låter som om att du själv inte vet. Helt ärligt så har jag aldrig pluggat ljudteknik men jag vet hur en högtalare funkar. Begreppet som användes när dessa högatalare slog igenom var att de hade dubbla motorer.
Det jag kan tänka mig skilja sig mellan det och att bara ha dubbla talspolar är att dessa sitter inunti samma magnet, vilket gör att du inte kan se på en bas att det är dubbla spolar, mer än att det finns 4 anslutningar istället för 2.
Men har man då dubbla motorer så ligger varje spole i en helt egen magnet.
Så på mina basar sitter helt enkelt dubbla högtalare på samma kon.

LOL. Hardjim....jag har hållt på med det här nästan lika många år som du är gammal. Jag vet, och du är ganska bra med.

Men, detta blir mer och mer intressant! Eftersom du vet hur högtalaren funkar så, förklara hur konen rör sig fram och tillbaks. Du får en chans att briljera lite! smile

Detta kan bli kul! Och det är inte för att provocera, utan detta är ren och skär utbildning!

mvh Jonas

Ja, det är ju jättekul att vi har ett proffs här ibland oss. Men jag förstår inte varför jag skulle behöva försvara mig inför dig på något vis. har träffat jätte mkt biljudsfolk eftersom jag har tävlat 4 ggr. Men aldrig har någon frågot ut någon hur en högtalare funkar.
Den som vill utbilda folk brukar inte heller attackera folk, men dem är alltid trevliga och hjälper dem som inte är proffs och oftast bett om hjälp.
Verkar mest som att du vill briljera och visa att du är duktig på biljud. jag snackar hellre motorer. Där har jag lagt mest pengar på min bil.
Förklara gärna detta med dubbelmotor, kan va kul att veta.
MVH//Jimmie

1 661 Inlägg
11 juli 2007
#40
finkelzvin skrev:
Vad är detta för tråd egentligen? Nån användare som vill skryta med sina "värsta MDS basar på flera tusen watt"? Far och mät ljudtrycket på en tävling och skriv det istället, vad spelar watten för roll?

FÖRRESTEN SÅ KAN NI JU LÄSA TRÅDNAMNET OM NI INTE FATTAR.
Vill ni inte läsa om watt så klicka inte på en sådan här tråd.
Ni är ju OT!


Sök